Isteri Separuh Masa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Isteri Separuh Masa
GenreDrama, romantik, komedi
PengarahMichael Ang
Dibintangi oleh
Emma Maembong
Aiman Hakim Ridza
Negara asalMalaysia
BahasaBahasa Melayu
Bilangan episod13
Penerbitan
Tempoh siaran48 minit
Penyiaran
Saluran asalAstro Ria
Siaran asal16 Mac 2015 – 22 Jun 2015
Kronologi
Rancangan berkaitan
Projek Memikat Suami

Isteri Separuh Masa ialah sebuah siri televisyen komedi romantik Malaysia 2015 yang bersiaran di Astro Ria bermula 16 Mac 2015 hingga 22 Jun 2015 diadaptasi dari novel dengan judul sama karya Suri Ryana. Ia dibintangi oleh Aiman Hakim Ridza dan Emma Maembong. Ini merupakan kali kedua Emma dan Aiman Hakim digandingkan bersama selepas Projek Memikat Suami (2013-14).[1]

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Demi cinta yang dianugerahkan Allah, Medina Izwani rela menjadi isteri kepada lelaki itu, walaupun hanya isteri separuh masa. Walaupun hanya dilayan sebagai isteri di hadapan ahli keluarganya sahaja. Tetapi, sampai bila dia dapat bertahan dengan sikap Nazrin Shah yang langsung tidak menghargainya? Adakah dia akan berpaling dan menyahut salam perkenalan daripada Zafril?

Bagi Nazrin Shah, Medina Izwanilah punca mama dan papanya tidak menerima kekasihnya, Zita sebagai menantu. Dia seterusnya mengisytiharkan ‘perang’ dengan adik angkatnya itu. Mereka ibarat Israel dan Palestin, tidak pernah berdamai walaupun bertahun sudah berlalu. Hubungan mereka menjadi semakin rumit apabila nenek berkeras ingin menjodohkan mereka berdua sebelum Nazrin Shah menyambung pelajarannya di luar negara.

Dapatkah anjing dan kucing hidup bersama? Bagaimana pula dengan pelajaran? Dapatkah Medina Izwani membahagikan tugas sebagai seorang pelajar dan seorang isteri dengan sebaiknya? Impiannya untuk menyambung pelajaran bersama Megat Shazril ke Ireland terpaksa dilupakan demi menyempurnakan hasrat nenek.

Sepanjang berada di luar negara, Nazrin Shah tidak pernah mengambil tahu mengenai Medina Izwani. Rasa benci terhadap gadis itu tidak juga surut-surut. Dia hanya berpura-pura melayan Medina Izwani dengan baik di hadapan keluarganya sahaja. Berlainan pula halnya dengan Medina Izwani. Sudah puas dia menghambat rasa cinta buat suaminya itu, tetapi masih juga gagal.

Bertahun berlalu dan kini Medina Izwani bergelar seorang mahasiswi. Hidupnya menjadi huru-hara apabila Nazrin Shah mengambil alih kelas tutorial untuk salah satu subjek yang diambilnya. Hati pula semakin tidak menentu apabila terpaksa tinggal sebumbung dengan lelaki itu gara-gara nenek yang ingin menetap bersama mereka.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Isteri Separuh Masa Diarkibkan 2018-05-17 di Wayback Machine C21 Media. Dicapai pada 16 Mei 2018.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]