Isu air Malaysia ke Singapura

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Isu air Malaysia ke Singapura adalah merujuk kepada perjanjian antara kerajaan Malaysia dan Singapura. Singapura dan Malaysia mempunyai konflik yang lama terhadap bekalan air.

Untuk memastikan bekalan air yang mencukupi dalam bandar penjajahan moden Singapura yang sedang dimodenkan dengan cepat pada tahun 1920-an, pada tahun 1927, kepimpinan perbandaran Singapura dan Sultan Ibrahim dari negeri dan wilayah Johor di jiran Malaya menandatangani perjanjian yang membolehkan Singapura menyewa tanah di Johor dan gunakan air secara percuma. Jabatan Air Perbandaran Singapura, di bawah David J. Murnane, mula mengimport air mentah dari Gunong Pulai pada tahun 1927 dan ditapis air pada 31 Disember 1929. Sejak itu, beberapa perjanjian air telah ditandatangani di antara dua negara.

Kedudukan Singapura secara konsisten telah menyatakan bahawa Malaysia telah kehilangan hak untuk mengkaji semula harga air di bawah Perjanjian Bekalan Air Tahun 1962. Malaysia dan Singapura tidak boleh secara sepihak menukar harga air mentah dan terawat yang dinyatakan dalam Perjanjian Air. Malaysia tidak bersetuju dengan Singapura mengenai hak Malaysia untuk mengkaji semula harga air. Syarat perjanjian asal adalah seperti berikut: [1]

Teks bahasa Melayu:-

"Klausa 17 pada Perjanjian 1961 dan Klausa 14 pada Perjanjian 1962 jelas menyatakan: "Provisi pada perenggan (i) dan (ii) pada klausa terdahulu bagi kedua-duanya mestilah bergantung kepada semakan semula selepas tamat tempoh iaitu 25 tahun selepas dari kedua-dua ini dimeterai...."

Teks asal dalam bahasa Inggeris:-

"Clause 17 of the 1961 Agreement and Clause 14 of the 1962 Agreement state clearly: "The provisions of paragraphs (i) and (ii) of the foregoing clause of these presents shall be subject to review after the expiry of 25 years from the date of these presents ..."

Bekalan air tamat 2011 dan Pemulangan loji air dan rumah pam ke Malaysia[sunting | sunting sumber]

Pada 27 April 2010, Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman mengumumkan syarikat Public Utilities Board (PUB) Singapura akan menyerahkan kembali Loji Air Sungai Skudai, di Johor Bahru kepada pihak kerajaan negeri Johor.[1] Ini kerana Perjanjian Air pertama ditandatangani pada tahun 1961 dan tamat tempoh pada bulan Ogos 2011. Di bawah Perjanjian ini, Singapura berhak melukiskan kuantiti air mentah yang tidak terbatas dari Tebrau dan Sungai Scudai. Sebagai balasan, perjanjian itu menyatakan bahawa Singapura akan menyediakan Johor dengan air terawat yang berjumlah 12% daripada air yang diimport.

Apabila Perjanjian Air 1961 telah tamat pada 31 Ogos 2011, Singapura menyerahkan kerajaan Johor kepada kerja-kerja air Gunong Pulai dan Scudai serta rumah-rumah pam di Pontian dan Tebrau yang telah beroperasi dan mengekalkan kosnya. Kemudahan ini telah diserahkan kepada Malaysia secara percuma. Majlis menandatangani penyerahan 4 buah kemudahan utiliti air tersebut telah disaksikan oleh Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar.

Sementara, Menteri Alam Sekitar dan Sumber Air Singapura, Dr. Yaacob Ibrahim menyatakan Singapura tidak berhasrat memperbaharui kontrak kerana bekalan air Singapura mencukupi.

Perjanjian Air kedua ditandatangani pada tahun 1962 dan akan tamat pada 2061. Ia memberi hak kepada Singapura untuk menarik dan menggunakan 250 juta gelen air mentah setiap hari dari Sungai Johor. Sebagai imbalannya, Singapura diwajibkan memberi Johor air terawat sehingga 2% daripada air yang diimport.[2] Singapura menerusi Lembaga Perbekalan Awam Singapura (PUB) masih terus menguruskan operasi Loji Rawatan Air Sungai Johor dan Empangan Linggiu sehingga tahun 2061 kerana Perjanjian Air 1962 sah untuk tempoh 100 tahun.

Kerjasama yang berterusan[sunting | sunting sumber]

Di bawah Perjanjian Air 1962, Singapura terus menarik 250 juta gelen air mentah sehari dari Sungai Johor. Sebagai balasan, Singapura diwajibkan untuk menyediakan bekalan air bersih harian kepada Malaysia sehingga 2% (atau 5 mgd) air yang dibekalkan ke Singapura. Dalam praktiknya, selama bertahun-tahun, PUB telah, atas permintaan Johor, membekalkan tambahan air bersih ke Johor setiap hari di atas 2% yang diwajibkan Singapura untuk membekalkan di bawah Perjanjian Air 1962. PUB juga telah memenuhi permintaan ad hoc Johor untuk lebih banyak air minuman, semasa tempoh kemarau yang teruk dan berpanjangan di Johor dan ketika kerja air Johor mengalami kejadian pencemaran atau menjalani penyelenggaraan rutin. Air minum tambahan dibekalkan ke Johor secara muhibah dan tanpa menjejaskan hak Singapura di bawah Perjanjian Air 1962.[3]


Rujukan[sunting | sunting sumber]

1. ^ https://www.straitstimes.com/asia/se-asia/malaysia-pm-mahathir-mohamad-wants-to-raise-price-of-raw-water-sold-to-singapore-by

2. ^ https://www.thestar.com.my/news/nation/2011/08/29/singapore-hands-over-water-treatment-plants-to-johor/

3. ^ http://www.parlimen.gov.my/files/hindex/pdf/DR-12042000.pdf

4. ^ https://www.mfa.gov.sg/SINGAPORES-FOREIGN-POLICY/Key-Issues/Water-Agreements