JXTG Nippon Oil & Energy

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
JXTG Nippon Oil & Energy Corporation
Jenis/bentuk sahSyarikat awam KK
Didagangkan sebagaiTYO: 5001
IndustriMinyak dan gas
Ditubuhkan1888; 136 tahun yang lalu (1888)
Ibu pejabatTokyo, Jepun
Tokoh pentingFumiaki Watari, CEO
Shinji Nishio, Presiden
KeluaranPetroleum
Petrokimia
Bahan api
Hasil ¥ 7,523.990 bilion JPY (FY 2008)
Pendapatan bersih ¥ 148.306 bilion JPY (FY 2008)
Bilangan kakitangan13,290 (2007)
Syarikat indukJXTG Holdings
Anak syarikatENEOS Kiire Terminal Corporation Sunting ini di Wikidata
Tapak webCorporate website, www.eneos.us
Facebook: eneos.jp Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Stesen perkhidmatan ENEOS di Jepun
Sebuah stesen minyak Esso di Ikoma, Nara

JXTG Nippon Oil & Energy Corporation (Jepun: JXTGエネルギー株式会社, Hepburn: JXTG Enerugī Kabushiki-gaisha, TYO: 5001 ), atau NOC atau Shin-Nisseki (新日石) ialah syarikat petroleum Jepun. Perniagaannya termasuk penerokaan, pengimportan, dan penapisan minyak mentah; pembuatan dan penjualan produk petroleum, termasuk bahan api dan pelincir; dan aktiviti berkaitan tenaga lain. Ia merupakan syarikat minyak terbesar di Jepun, dan dalam beberapa tahun kebelakangan ini telah mengembangkan operasi di negara lain.

Produknya dijual di bawah jenama Eneos, yang juga digunakan untuk stesen perkhidmatan. Ia juga sebelum ini mengendalikan stesen servis di bawah jenama Esso dan Mobil di bawah lesen ExxonMobil. Pada tahun 2019, hasil daripada penggabungan JX Holdings dengan TonenGeneral Group pada 2017 untuk membentuk JXTG Holdings, kedua-dua jenama telah dihentikan untuk menyokong Eneos.[1]

JX Nippon Oil & Energy ialah ahli keiretsu Mitsubishi UFJ Financial Group (MUFJ).

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Syarikat ini ditubuhkan 1888 sebagai "Nippon Oil" (Jepun: 日本石油, Hepburn: Nihon Sekiyu) , atau "Nisseki" (日 石) untuk jangka pendek. Pada tahun 1999, syarikat itu menggabungkan dan menyerap bekas "Mitsubishi Oil" (Jepun: 三菱石油, Hepburn: Mitsubishi Sekiyu). Syarikat yang digabungkan disebut "Nippon Mitsubishi Oil" (Jepun: 日石三菱, Hepburn: Nisseki Mitsubishi) sehingga 2002, ketika menggunapakai nama terkininya.

Operasi di seluruh dunia[sunting | sunting sumber]

Syarikat ini mempunyai lokasi di seluruh dunia termasuk JX Nippon Oil & Energy USA Inc. di Schaumburg, Illinois, Torrance, California, dan Nippon Oil Lubricants (America), LLC, di Childersburg, Alabama. ENEOS ialah jenama korporat JXTG Group. Mereka telah membawa ENEOS dan SUSTINA, minyak motor premium mereka ke Amerika Syarikat baru-baru ini. Barisan produk termasuk sangat sukar untuk merumuskan minyak kelikatan 0W-50. Barisan minyak premium sintetik penuh SUSTINA kini boleh didapati di Amerika Syarikat.

NOC mempekerjakan lebih daripada 5,500 orang, dengan pekerja tambahan dari bahagian luar negara, dan mengendalikan kilang penapis berikut di seluruh Jepun:

  • Pengilangan Muroran (Nippon Petroleum Refining Co., Ltd. )
  • Sendai Refinery (NPRC)
  • Yokohama Refinery (NPRC)
  • Penapisan Negishi (NPRC)
  • Mizushima Refinery (NPRC)
  • Kilang Osaka (NPRC)
  • Penapisan Marifu (NPRC)

Nippon Oil Exploration memiliki saham 5% daripada Syncrude, sebuah syarikat perlombongan pasir minyak Kanada, melalui anak syarikatnya yang dimiliki Mocal Energy.[2]

Syarikat itu juga mempunyai kerjasama teknikal dengan Tide Water Oil Co, pengeluar produk petroleum India. Pelincir berkualiti tinggi di bawah jenama ENEOS dihasilkan dan dipasarkan di India oleh Tide Water Oil Co.[3]

Gempa bumi dan tsunami 2011[sunting | sunting sumber]

Pada 11 Mac 2011, penulenan 145,000 tong per hari di Sendai telah dibakar oleh gempa bumi Tōhoku.[4] Pekerja dipindahkan,[5] tetapi amaran tsunami menghalang usaha memadamkan api sehingga 14 Mac, apabila pegawai merancang untuk berbuat demikian.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Gas station merger will end Esso and Mobil's long run in Japan". Nikkei Asian Review. Dicapai pada 2018-12-04.
  2. ^ "Activities in Canada". Nippon Oil Exploration. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-02-26. Dicapai pada 2009-02-17.
  3. ^ "Activities in India with Tide Water Oil Co". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-01-03.
  4. ^ Fernandez, Clarence (14 March 2011). "Japan's shipping, energy sectors begin march back from quake". Reuters. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 March 2011. Dicapai pada 14 March 2011.
  5. ^ Tsukimori, Osamu; Negishi, Mayumi (11 March 2011). "JX refinery fire seen originated from shipping facility". Reuters. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 March 2011. Dicapai pada 14 March 2011.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]