Jableh

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Jableh ialah bandar dan pusat Daerah Jableh di Lattakia Governorate di barat laut Syria. Bandar ini menghadap ke Laut Mediterranean, dan terletak 25 km di selatan Lattakia. Penduduk pusat bandar ialah 107,064, manakala penduduk Jableh ialah 196,171 pada tahun 2004. Kawasan Jableh bergabung dengan daerah: Al-Qutaibiyah, Ain Al-Sharqiya, Ain Shiqaq, Al-Dalia, dan Beit Yashout

Tarikh[sunting | sunting sumber]

Ia dibina oleh orang Phoenicia dan memberikannya nama semasa. Sejarahnya menjangkau ke Zaman Gangsa Lama Keempat 2400 - 2000 SM, seperti yang ditunjukkan oleh penemuan di tapak arkeologi Tell al-Tuwaini. Bandar ini terkenal dengan monumen purba Phoenicia, Rom dan Islam, terutamanya teater arkeologi atau Amfiteater Jableh , yang pembinaannya bermula pada abad pertama Masihi, yang dianggap sebagai teater arkeologi kelima di dunia dan monumen paling indah di Pantai Mediterranean yang masih mengekalkan ciri-cirinya. Dan banyak terdapat di sekitar bukit arkeologi Jableh seperti Siano , Sokas dan Altweeny. Ia mengandungi makam ahli mistik terkenal, Ibrahim bin Adham , di mana sebuah masjid yang dinamakan namanya dibina. Bandar purba Jableh dan pantai berbatu arkeologi telah diklasifikasikan sebagai kawasan warisan dunia .

Nama bandar ini terdiri daripada dua suku kata: Jab bermaksud "kubah", "tempat" atau "jab" dalam bahasa Phoenicia , dan La (juga disebut Ola) bermaksud dewa rusa Phoenicia yang hebat. Satu lagi nama lamanya ialah Jbeil, di Lubnan, yang bermaksud sarang rusa (yang sama dengan nama Jableh selepas nama kecil).

Pada tahun 451 AD, Uskup Jableh Polycarius, Peter Uskup Jabul, dan Makarios, Uskup Latakia, menghadiri Konsili Chalcedon , yang dianggap sebagai salah satu konsili terpenting. Akibat konsili ini, gereja-gereja Timur berpecah. daripada gereja Rom dan Byzantine.

Pendagangan[sunting | sunting sumber]

  • Jableh dibezakan secara komersial dengan menjadi pasar untuk ratusan ribu orang dari kawasan luar bandarnya yang besar, di mana pasar popular tersebar di bandar lama, dan pasar serta kedai moden di seluruh bandar. Ia mempunyai pelabuhan yang khusus untuk berlabuh bot nelayan. Dari segi perindustrian, terdapat kilang dan kilang pemintalan dan tenunan, kilang konsol, barangan dalam tin, industri besi dan keluli, air berkarbonat dan industri pembuatan, dan industri makanan seperti penekan zaitun, selain dicirikan dengan kehadiran beberapa jenis madu. Kota Jableh terkenal dengan manisannya terutama kunafa dan halawa Jablawi.

Geografi[sunting | sunting sumber]

Jableh terkenal dengan alam semula jadinya yang indah. Seperti semua bandar pesisir pantai, ia mempunyai iklim yang sederhana pada musim panas dan musim sejuk. Salji turun di pergunungannya pada musim sejuk, dan kadar hujan ialah 825 mm/tahun. Apa yang membezakan bandar Jableh adalah dataran yang luas, yang dianggap sebagai salah satu dataran pantai terbesar, di mana buah-buahan sitrus dan semua jenis sayur-sayuran, dan tembakau, ditanam di lereng.. dan buah zaitun di pergunungan di samping banyak. jenis pokok buah-buahan.

Sebuah kampung dari pergunungan Jableh dan laut dan bandar Jableh muncul di kaki langit

Pergunungan yang mengelilingi bandar Jableh dicirikan oleh alam semula jadi yang asli, dan ia masih mengandungi banyak hutan semula jadi , terutamanya di paksi jalan Jableh-Al-Ghab di Beit Yashout, dan terdapat hutan yang baru ditanam dan projek penanaman semula hutan yang paling penting. : Jovin, Al-Hauran, Kafr Dubeel dan Al-Sun di Beit Yashout . Di Jableh , terdapat empangan untuk pengairan, yang paling penting ialah:

  • Empangan Sakhba (50 juta meter padu)
  • Empangan Al-Hawaiz (16 juta meter padu)
  • Empangan Beit Rihan (9 juta meter padu)
  • Empangan Kafr Dabil (2 juta meter padu)

sungai-sungaikeadilan[sunting | sunting sumber]

Dari sungai-sungai kota Jableh: Sungai Al-Sin , dan sungai-sungai bermusim: Kfardebil, Al-Zaroud, Abu Barghul, Al-Shahadin dan Al-Rumaila.

Benderanya yang paling terkenal[sunting | sunting sumber]

  • Syeikh Izzuddin Al-Qassam yang revolusioner (1882 - 1935).
  • Mejar Muhammad Saeed Younes - komander tapak Qalaa Syria di Golan (mati syahid dalam perang 1967).
  • Mejar Jeneral Salah Jadid , Ketua Staf Tentera Syria (1965-1966), Penolong Setiausaha Wilayah Parti Baath, salah satu tonggak (troika) yang memerintah Syria, selain Noureddine Al-Atassi dan Youssef Zain ( 1966-1970).
  • Kamal Nourallah, Setiausaha Agung Pertubuhan Arab bagi Pembangunan Pentadbiran 1975 - 1979  , Setiausaha Kementerian Hal Ehwal Perbandaran dan Luar Bandar di Wilayah Syria semasa tempoh perpaduan dengan Mesir  , Gabenor Aleppo dan As- Suwayda (mengarang sejumlah buku dalam bidang pentadbiran).
  • Dr Nour Allah Nour Allah, bekas Menteri Kewangan Syria dalam tiga kerajaan berturut-turut antara (21 November 1970 - 3 April 1971)  dan (dari 3 April 1971 - 23 Disember 1972)  dan (daripada 23 Disember 1972 - 7 Ogos 1976).  Gabenor Bank Pusat Syria dari (8 Mei 1962 - 10 Ogos 1963).
  • Dalam kesusasteraan dan seni: penyair Syria Adonis , penyair Nadim Muhammad, pengukir Saeed Makhlouf .
  • Dalam sukan : juara dunia dalam renang panjang , Muhammad Zaytoun, serta juara dunia dalam renang - Maher Saleh, Marwan Saleh, Ahmed Al-Hussein dan Firas Mualla .
  • Pasukan bola sepak tempatannya memenangi kejuaraan Syria empat kali, dan pasukan pingpongnya memenangi kejuaraan Syria untuk lelaki dan wanita beberapa kali

Kejiranan dan wilayah[sunting | sunting sumber]

  • Kejiranan Jableh: Al- Amarah - Al- Dariba - Al- Tughra - Al- Azza - Al- Fayd - Al- Fawwar - Al- Naqa ' - Al- Sulaibiya - Al- Marij - Al- Jubeibat - Al- Mina - Al- Jarkes - Al- Dahiya - Al- Tadamon - Al- Nofutiya - Dahiyat Al-Majd - Al- Ashrafiya .
  • Kampung-kampung di luar bandarnya: Beit Yashout - Kafr Dabil - Bzirin - Derotan - Baabdo - Dower Baabdo - Dalia - Dermini - Matour - Ain Al Sharqiya - Qarn Hilya - Ain Shiqaq - Dower Al Khatib - Bseisin - Hammam Al Qarahleh - Gibol - Sorpion - Qarfis - Zama - Siano Basindiana - huruf sari - istana Wadi Al- Qalaa - Al-Hawiz - Al- Sharashir dan Batgrammo - Hmeimim - Bostan Al-Basha - Kankaroo - Raja Arab - Ghaniri - Al- Qalaa'a - Al- Boudi .

Salah satu kelebihan Jableh ialah sejarahnya dan pemeliharaan bandar lamanya dengan sebahagian besar butiran sejarahnya, dan cornice berbatu yang tersendiri yang menjangkau sejauh 4 km dan mengandungi kantin, restoran, kolam renang moden dan tandas.

gunung lama[sunting | sunting sumber]

Keluasan Jableh lama adalah kira-kira 16 hektar, dan ia membentuk kira-kira 3.5 hingga 4% daripada keseluruhan kawasan bandar itu. Ia bersentuhan dengan bandar moden dengan panjang 1,400 m, dan panjang tepi pantainya ialah 450 m. Bandar ini termasuk dalam rangkaian bandar pantai bersejarah kecil di Syria dan dunia dalam rangka program "PALING" (Pengurusan Transformasi Sosial) pada tahun 2002

Pelancongan[sunting | sunting sumber]

Jableh Kota yang indah di Syria ini terbentang di pantai Mediterranean di kawasan pesona dan keindahan yang hebat, dan beberapa bandar dan pusat peranginan yang indah mengikutinya di tengah-tengah hutan dan di puncak gunung yang menghadap ke besar kawasan pantai Syria di barat dan kawasan besar pantai pergunungan di timur Keindahan alam semula jadi yang menakjubkan, Hutan , sungai, mata air semula jadi, taman di pangkuan alam semula jadi yang indah, corniche laut yang merangkumi banyak restoran dan kafe, Jableh ialah bandar pelancongan yang paling cemerlang, di mana anda dapati pantai laut, pusat peranginan dan bandar gunung yang bergabung dengan Jableh, kepelbagaian dan banyak monumen bersejarah di dalam bandar dan luar negara, kekayaan alam semula jadi, pergunungan hijau, kebun buah-buahan dan suasana yang sederhana Indah, terutamanya di pergunungan.

monumen pelancongan[sunting | sunting sumber]

  • The Sea Corniche: menjangkau lebih 4 km, restoran, kantin, taman permainan, taman dan kawasan lapang untuk semua.
  • Tasik: Tasik Al-Sakhaba, Tasik Kfardebil, Tasik Al-Hawaiz, Tasik Beit Rihan, Tasik Al-Sun.
  • Hutan: Al Shaara, Kafr Debil, Bashili, Goffin, Al Houran. (Terdapat banyak restoran dan perkhidmatan).
  • Pantai (terbuka): Arab King (ada perkhidmatan dan kantin), Sokas, Al-Rumaila, Al-Shqaifat.
  • Bandar Lama.
  • Pasaran: Pasar Al Muqba, pasar untuk ikan , tukang jahit dan tukang emas.
  • Masjid bersejarah: Masjid Sultan Ibrahim dan Masjid Mansouri.
  • Khanate: Khan Beit Amer di kawasan kejiranan Al-Saleeb.
  • Bangunan di atas Ali Adeeb, Saraya, Bangunan Mahkamah Syariah.
  • Pengebumian arkeologi: di mana makam dan pengebumian Phoenicia terletak di sepanjang pantai berbatu di bandar Jableh.
  • Bukit arkeologi: Jableh dikelilingi oleh sejumlah besar timbunan arkeologi, termasuk Tell Sukas, Tell Siano, Tell Jalal, Burj Al-Ross, Tell Al-Tuwaini, Tell Al-Musaytbeh, Tell Al-Sakhaba, Tell Iris, Tell Al- Saleeb dan puncak Nepal.
  • Istana: Istana Al-Minqa dan Istana Bani Qahtan.
  • Amfiteater Jableh Teater Arkeologi Jableh: Ia dibina di atas runtuhan kuil Phoenicia, yang mengambil bentuk semasa pada era Rom pada abad pertama Masihi. Ia adalah monumen paling indah di pantai Mediterranean, amfiteater Syria kedua terbesar dan amfiteater arkeologi kelima di dunia. Pada masa ini, Festival Kebudayaan Jableh diadakan di dalamnya secara berkala, dan kadangkala menganjurkan pameran seni dan pameran buku, kerana beberapa gerai arkeologi di dunia masih mengekalkan unsur-unsur yang melayakkannya untuk digunakan