James Ellison (pelakon)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
James Ellison
Ellison, 1937
Kelahiran
James Ellison Smith

(1910-05-04)4 Mei 1910
Meninggal dunia23 Disember 1993(1993-12-23) (umur 83)
PekerjaanPelakon
Tahun aktif1932–1962
PasanganGertrude Durkin (1937-1970) (kematiannya) (2 anak)
Lois Bretherton (m. 1972)

James Ellison (lahir James Ellison Smith ; 4 Mei 1910 - 23 Disember 1993) merupakan seorang pelakon filem Amerika Syarikat yang muncul dalam hampir 70 buah filem dari tahun 1932 hingga 1962.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Ellison dilahirkan di Guthrie Center, Iowa, anak kepada Edward James Smith dan Ona Mary Ellis. Beliau bekerja untuk seketika di makmal filem dan semasa di sana ditawarkan ujian skrin . Beliau membangunkan rakaman filem itu sendiri, dan selepas beliau melihatnya, memutuskan ia tidak memuaskan membuatkan beliau tidak menunjukkannya kepada pengarah. Namun, pengarah telah melihatnya dan Ellison mendapat kontrak.

Beliau menghabiskan sebahagian besar kariernya di barat, termasuk berkhidmat pada pertengahan 1930-an sebagai Johnny Nelson, rakan kongsi Hopalong Cassidy dalam siri Paramount yang sangat berjaya. Walaupun beliau adalah seorang "pemain pembantu" dalam siri ini, namanya secara peliknya mempunyai saiz dan format yang sama seperti pelakon veteran dan idola pertunjukan malam William Boyd . Walaupun ia tidak disahkan, ini dipercayai kerana watak Johnny Nelson sangat menonjol dalam siri buku asal Hopalong Cassidy.

Pada tahun 1936, beliau memainkan peranan berprofil tertingginya sebagai Buffalo Bill dalam The Plainsman karya Cecil B. DeMille, yang turut dibintangi oleh Gary Cooper dan Jean Arthur . Walaupun filem ini berjaya, DeMille dilaporkan membenci persembahan Ellison dan ingin memastikan pelakon muda itu tidak pernah muncul dalam filem yang sama kualitinya lagi.

Pada tahun 1938, beliau memainkan peranan Keith Morgan dalam komedi romantis Vivacious Lady, menerima bil ketiga selepas Ginger Rogers dan Jimmy Stewart .

Pada tahun yang sama, dia memainkan watak romantik yang menawan bertentangan dengan Lucille Ball dalam komedi RKO Pictures Next Time I Marry . Beliau kemudiannya berkongsi pengebilan teratas dengan Ball pada tahun 1940-an menerusi You Can't Fool Your Wife .

Ellison menghabiskan sebahagian besar baki kerjayanya berulang-alik antara filem koboi dan peranan yang lebih pelbagai, terutamanya dalam filem B seperti Mr. District Attorney in the Carter Case dan The Undying Monster . Beliau juga mempunyai watak pembantu dalam Charley's Aunt pada tahun 1941 (yang dibintangi oleh Jack Benny ) dan memainkan watak utama dalam filem The Gang's All Here (1943), sebuah muzikal Twentieth Century Fox. Beliau juga membintangi bersama Tom Conway dan Frances Dee dalam penerbitan Val Lewton I Walked with a Zombie, diarahkan oleh Jacques Tourneur .

Ellison mendapat satu lagi watak utama romantis sebagai Jerry Gibson dalam filem muzikal Lady, Let's Dance (1944) disamping peluncur ais Belita . Pada tahun 1950, Ellison mendapat watak utama dalam siri filem B-barat untuk Lippert Pictures, di mana beliau telah ditakrifkan sebagai "Shamrock" Ellison.

Pada awal 1950-an, Ellison beralih daripada berlakon kepada hartanah. Menyertai rakan veteran Jackie Coogan, Ellison kembali ke skrin untuk memainkan Axel 'Longhorn' Gates dalam filem When the Girls Take Over (1962).

Kematian[sunting | sunting sumber]

James Ellison meninggal dunia pada usia 83 tahun di Montecito, California selepas mengalami patah leher akibat terjatuh. Beliau dikebumikan di Forest Lawn Memorial Park di Hollywood Hills di Los Angeles. [1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Wilson, Scott. Resting Places: The Burial Sites of More Than 14,000 Famous Persons, 3d ed.: 2 (Kindle Locations 14118). McFarland & Company, Inc., Publishers. Kindle Edition.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]