Jaring rambut

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Jaring rambut ialah suatu jaring halus yang kecil, selalunya anjal yang dipakai pada rambut panjang untuk menahannya di tempatnya. Ia dipakai untuk mengekalkan rambut yang terkandung. Snood pula berfungsi serupa, tetapi lebih longgar, dan memiliki jaringan yang lebih kasar dan benang yang lebih tebal.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Bukti tertua mengenai jaring rambut adalah dari kubur seorang gadis Denmark yang berusia 3300 tahun yang digelar sebagai Gadis Egtved; dan contoh terkemudian ditemui di Yunani Purba.

Jaring rambut dipakai dari abad ke-13 dan seterusnya di Jerman dan England, dan ditunjukkan dalam ilustrasi zaman ini, dan selalunya dipakai dengan wimple. Ia diperbuat daripada sutera yang sangat halus, dan diikat dengan jalur, sama ada tenunan jari atau tablet.[1]

Kegunaan[sunting | sunting sumber]

Pekerja perkhidmatan makanan sering memakainya untuk mengelakkan rambut daripada mencemari makanan, walaupun tidak pernah ada bukti saintifik atau anekdot bahawa rambut menimbulkan sebarang bahaya kesihatan. Pakar perhubungan awam Edward Bernays, yang memulakan trend jaring rambut dalam kalangan pekerja perkhidmatan makanan, mengakui berbohong tentang bahaya rambut dalam makanan, dan syarikat pengeluar jaring mendapat banyak keuntungan daripada propaganda dan peraturan baharu.[2][3]

Jaring rambut adalah sebahagian daripada pakaian biasa untuk penunggang kuda wanita, dan dipakai dalam kebanyakan disiplin ekuestrian, termasuk berpakaian, acara, lompat pertunjukan dan memburu. Organisasi seperti Kelab Pony menggalakkan ahli muda mereka untuk membiasakan diri memakai jaring rambut apabila mengelilingi kuda, bukan sahaja untuk memastikan penampilan yang kemas dan elegan, tetapi juga untuk menghapuskan sebarang bahaya scalping, sekiranya penunggang jatuh dan kuda berjalan longgar rambut.

Penari balet lazimnya memakai sanggul di ubun-ubun kepala yang ditutup dengan jaring rambut halus.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Netting for Hairnets Susan Carroll-Clark, 1998.
  2. ^ Geist, William E. (27 March 1985). "About New York: Selling Soap to Children and Hairnets to Women". The New York Times. Dicapai pada 11 August 2021.
  3. ^ Danovich, Tove (21 December 2017). "How changing women's fashions gave us the hairnet—and shaped food safety law forever". The Counter. Dicapai pada 11 August 2021.