Jean-Christophe, Prince Napoléon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jean-Christophe
Putera Napoléon
Ketua Wangsa Bonaparte (dipertikaikan)
Tempoh3 Mei 1997 – kini
Didahului olehLouis, Putera Napoléon
Waris AndaianPutera Jérôme Napoléon
Keputeraan (1986-07-11) 11 Julai 1986 (umur 37)
Saint-Raphaël, Var, Perancis
PasanganCountess Olympia von und zu Arco-Zinneberg (k. 2019)
Nama penuh
Jean-Christophe Louis Ferdinand Albéric Napoléon
KerabatBonaparte
AyahandaPutera Charles Napoléon
BondaPutera Béatrice dari Bourbon-Dua Sicilia
AgamaKatolik Rom
Wangsa Bonaparte

HIH Puteri Bali Napoléon

  • HIH Putera Jérôme Napoléon
    HIH Puteri Licia Napoléon
  • HIH Puteri Cathérine Napoléon, Madame Dualé
  • HIH Puteri Laure Napoléon, Madame Lecomte

Jean-Christophe, Putera Napoléon[1] (Jean-Christophe Louis Ferdinand Albéric Napoléon; lahir 11 Julai 1986) adalah, dalam pandangan beberapa Bonapartis, ketua mantan Wangsa Diraja Perancis dan pewaris Napoleon Bonaparte.

Latar belakang keluarga[sunting | sunting sumber]

Putera Jean-Christophe dilahirkan di Saint-Raphaël, Var, Perancis. Dia adalah anak kepada Charles Napoléon dan Putera Béatrice dari Bourbon-Dua Sicilia, anak sulungnya Putera Ferdinand dari Bourbon, Duke Castro, sebuah menuntut ke kepala dari bekas Wangsa Diraja Dua Sicilia.[1] Ibu bapanya bercerai pada 2 Mei 1989, dua bulan sebelum ulang tahun ke-3 Jean-Christophe.

Jean-Christophe adalah anak saudara Kaisar Napoleon I (yang tidak mempunyai keturunan langsung yang sah) melalui adik bongsu kaisar, Jérôme, Raja Westphalia. Melalui ibunya, dia keturunan Raja Louis XIV dari Perancis dan melalui neneknya yang besar, Puteri Clémentine of Belgium, ia turun dari William IV, Putera Orange, Charles III dari Sepanyol, Frederick William I dari Prussia, George II dari Great Britain dan Louis Philippe I, Raja Perancis, yang merupakan raja terakhir yang memerintah Perancis, sementara datuknya yang besar adalah Putera Napoléon Bonaparte, pewaris Maharaja Napoleon III, raja Perancis yang paling baru.

Putera Napoléon[sunting | sunting sumber]

Datuk Jean-Christophe, Louis, Putera Napoléon, meninggal dunia pada tahun 1997 dan menetapkan dalam wasiatnya bahawa dia berharap cucunya yang berusia 11 tahun Jean-Christophe untuk menggantikannya sebagai Ketua Wangsa Diraja Perancis daripada budak lelaki bapa, Charles, yang telah memeluk prinsip republik dan memutuskan untuk berkahwin semula tanpa izin ayahnya.[2] Walaupun perselisihan dinasti, bapa Jean-Christophe telah menyatakan bahawa "tidak akan ada konflik" antara dia dan anaknya atas penggantian imperialis.[3]

Pendidikan dan kerjaya[sunting | sunting sumber]

Jean-Christophe belajar di Lycée Saint Dominique di Neuilly-sur-Seine dari tahun 2001 hingga 2004, memperoleh baccalauréat dengan kepujian dalam sains dan matematik. Dari 2004 hingga 2006, beliau belajar ekonomi dan matematik di Institut Privé de Préparation aux Études Supérieures '(IPESUP) di Paris. Jean-Christophe bermastautin di Sekolah Pengurusan HEC di Paris, lulus pada tahun 2011 dengan MSc dalam pengurusan.[4]

Beliau menyempurnakan MBA di Harvard Business School pada Mei 2017.[5] Sejak itu, beliau bekerja sebagai rakan sekerja swasta di pejabat London dari Blackstone Group.[6]

Beliau telah tinggal dan bekerja di New York City sebagai penganalisis perbankan pelaburan untuk Morgan Stanley dan di London sebagai syarikat bersekutu swasta untuk International Advent.[4] Beliau fasih dalam bahasa Perancis, bahasa Inggeris dan bahasa Sepanyol.[4] Beliau mewakili warisan dinastinya di acara-acara dan upacara umum di Perancis dan di tempat lain di Eropah.[7]

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Pada 17 Oktober 2019, beliau mengikat perkahwinan sivil dengan Countess Olympia von und zu Arco-Zinneberg di Neuilly-sur-Seine. Pada 19 Oktober 2019, pasangan tersebut telah berkahwin dengan agama oleh uskup Roman Katolik Antoine de Romanet di Katedral Saint-Louis des Invalides di Paris.[8] Majlis perkahwinan diadakan di Istana Fontainebleau.

Pangkat, gaya dan penghormatan[sunting | sunting sumber]

Pangkat[sunting | sunting sumber]

  • 11 Julai 1986 – 3 Mei 1997: Yang Maha Mulia Diraja Putera Jean-Christophe Napoléon
  • 3 Mei 1997 – kini: Duli Yang Maha Mulia Jean-Christophe, Putera Impérial (Putera Napoléon), Putera Montfort, Lucca dan Piombino, dan Canino dan Musignano, nama sahaja Putera Elba, nama sahaja Putera Diraja Belanda dan Westphalia, nama sahaja Grand Duke of Berg dan Cleves, Titik Besar Duke Tuscany, dan Duke Reichstadt

Kepujian[sunting | sunting sumber]

Kepujian asing[sunting | sunting sumber]

Anugerah[sunting | sunting sumber]

Keturunan[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b de Badts de Cugnac, Chantal. Coutant de Saisseval, Guy. Le Petit Gotha. Nouvelle Imprimerie Laballery, Paris 2002, pp. 437, 442 (French) ISBN 2-9507974-3-1
  2. ^ Herbert, Susannah (12 Mac 1997). "Father and son in battle for the Napoléonic succession". The Daily Telegraph. London. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Oktober 2008. Dicapai pada 4 Jun 2007.
  3. ^ F. Billaut (16 Disember 1997). "Guerre de succession chez les Napoléon". Point de Vue: 18–19.
  4. ^ a b c Jean-Christophe Napoléon. LinkedIn profile. Retrieved 20 April 2015.
  5. ^ "Le prince Napoléon, un homme d'avenir". Point de Vue. Dicapai pada 24 Februari 2018.
  6. ^ "Jean-Christophe Napoleon Bonaparte". NOAH Conference. Dicapai pada 24 Februari 2018.
  7. ^ O'Reilly, Edward (24 Januari 2019). "Did You Know? The Tale of the three Frenchmen who still lay claim to the throne". The Local. Stockholm. Dicapai pada 5 Februari 2019.
  8. ^ "Wedding of Prince Jean-Christophe Napoléon and Countess Olympia von und zu Arco-Zinneberg". The Royal Watcher. Dicapai pada 19 Oktober 2019.
  9. ^ "Members of the Sacred Military Constantinian Order of St. George". 28 Januari 2013. Dicapai pada 1 Jun 2016.
  10. ^ "Grand Magistral Appointments to the Constantinian Order and Royal Order of Francis I - Sacred Military Constantinian Order of St. George". 29 Jun 2014. Dicapai pada 1 Jun 2016.
  11. ^ "City of London Banquet in Honour of HIH The Prince Napoleon - Wednesday 25 November 2015 - Sacred Military Constantinian Order of St. George". 30 September 2015. Dicapai pada 1 Jun 2016.
  12. ^ "Luxarazzi: Louis and Tessy Attend Ball for Prince Napoléon". Dicapai pada 1 Jun 2016.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Jean-Christophe, Prince Napoléon
Tarikh keputeraan: 11 Julai 1986
Gelar sebagai penuntut
Didahului oleh
Napoléon VI Louis
— TIDAK MEMERINTAH —
Maharaja Perancis
3 May 1997 – present
Alasan untuk kegagalan Pewarisan:
Empayar dihapuskan pada tahun 1870
Pemegang jawatan kini
Heir:
Prince Jérôme Napoléon

Templat:French Pretenders Templat:Bonaparte family