Jean Chrétien

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jean Chrétien
Perdana Menteri Kanada Ke-20
Dalam jawatan
4 November 1993 – 12 Disember 2003
RajaElizabeth II
Gabenor JeneralRay Hnatyshyn
Roméo LeBlanc
Adrienne Clarkson
TimbalanSheila Copps (1993–1996, 1996–1997)
Herb Gray (1997–2002)
John Manley (2002–2003)
Didahului olehKim Campbell
Digantikan olehPaul Martin
Butiran peribadi
LahirJoseph Jacques Jean Chrétien
(1934-01-11) 11 Januari 1934 (umur 90)
Shawinigan, Quebec, Kanada
Parti politikLiberal
PasanganAline Chrétien
Anak-anakHubert Chrétien, Michel Chrétien dan France Chrétien Desmarais
HubunganMichel Chrétien]] (abang)
KediamanShawinigan, Quebec
Alma materUniversité Laval
PekerjaanPeguam
Tandatangan

Joseph Jacques Jean Chrétien (lahir 11 January 1934), ataupun dikenali sebagai Jean Chrétien telah menjawat sebagai Perdana Menteri Kanada yang Ke-20. Beliau menjawat jawatan ini selama sepuluh tahun dari 4 November 1993 hingga 12 Disember 2003.

Beliau telah dilahirkan dan dibesarkan di Shawinigan, Quebec, Chrétien adalah graduan undang-undang dari Université Laval. Beliau pertama kali dipilih ke Dewan Rakyat Kanada pada tahun 1963. Beliau telah berkhidmat dalam pelbagai jawatan kabinet di bawah Perdana Menteri Pierre Trudeau, yang paling menonjol sebagai Menteri Kehakiman, Menteri Kewangan dan Menteri Dalam Negeri dan Pembangunan Utara. Beliau juga berkhidmat sebagai Timbalan Perdana Menteri di kerajaan John Turner yang tidak kekal lama. Beliau menjadi ketua Parti Liberal Kanada pada tahun 1990 dan membawa parti kepada kerajaan majoriti dalam pilihan raya persekutuan 1993. Beliau telah dipilih semula dengan majoriti lagi pada 1997 dan 2000.

Chrétien tidak mahukan pergerakan kedaulatan Quebec dan tidak menyokong bilingualisme rasmi yang kepelbagaian budaya. Beliau mendapat kemenangan yang sempit sebagai ketua kem federal dalam Referendum Quebec 1995 dan kemudian merintis Akta Kejelasan untuk mengelakkan kekaburan dalam soalan referendum akan datang. Beliau juga maju Akta Belia Keadilan Jenayah di Parlimen. Walaupun populariti Parti Liberal adalah seolah-olah tidak mencabar untuk tiga pilihan raya persekutuan berturut-turut, beliau menjadi tertakluk kepada pelbagai kontroversi politik pada tahun-tahun kemudian Perdana Menteri. Beliau dituduh tingkah laku yang tidak sesuai di Skandal Penajaan, walaupun beliau telah secara konsisten menafikan sebarang salah laku. Beliau juga menjadi terlibat dalam perjuangan yang berlarutan dalam Parti Liberal terhadap saingan politik iaitu Paul Martin. Beliau meletak jawatan sebagai Perdana Menteri pada Disember 2003 dan meninggalkan kerja awam.

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Dilahirkan di Baie-de-Shawinigan (kini Shawinigan, Quebec). Jean Chrétien menerima ijazah undang-undangnya di Université Laval, Quebec City, kemudian terlibat dalam kerjaya politik.

Timbalan dan jawatan kabinet pertama[sunting | sunting sumber]

Beliau telah dipilih sebagai Parti Liberal di Parlimen Kanada dalam 1963 dan mengekalkan kerusinya dalam tujuh pilihan raya berikutnya (1965, 1968, 1972, 1974, 1979, 1980, 1984). Beliau menjadi Setiausaha Parlimen kepada Perdana Menteri Lester B. Pearson pada tahun 1966.

Menteri Trudeau[sunting | sunting sumber]

Apabila Pearson meletak jawatan pada tahun 1968, Pierre Trudeau menggantikan dia dan pencetus pilihan raya umum ke-28, yang beliau menang. Dia kemudian mengatakan kepada Jean Chrétien untuk melantik sebagai Menteri Hal Ehwal India dan Pembangunan Utara, jawatan yang dipegang dalam jangka masa yang panjang.

Pada tahun 1974, Trudeau melantik beliau sebagai Setiausaha Lembaga Perbendaharaan, di mana beliau akan memperoleh nama samaran "Doktor Tidak" kerana kecenderungan untuk sering mengatakan tidak kepada permintaan mahal menteri kabinet Trudeau itu. Dilantik juga sebagai Menteri Industri dan Perdagangan pada 14 September 1976, beliau telah dilantik setahun kemudian menjadi Jabatan Kewangan Kanada, di mana beliau kekal sehingga 4 Jun 1979. Jean Chrétien dengan itu adalah pemegang pertama Kementerian Kewangan Perancis dalam sejarah Kanada.

Dari kiri ke kanan, Pierre Trudeau, John Turner, Jean Chrétien dan Lester B. Pearson pada 1967. Semua di sini telah menjawat sebagai Ketua Parti Liberal Kanada dan Perdana Menteri Kanada.

Jean Chrétien mengekalkan kerusinya dalam Pemilihan 22 Mei 1979, tetapi Pierre Trudeau dari Liberal telah dikalahkan oleh Parti Konservatif Joe Clark. Apabila kerajaan digulingkan sembilan bulan kemudian, Liberal kembali berkuasa dan pada pendekatan referendum pada kedaulatan-persatuan di Quebec, Jean Chrétien telah dilantik Menteri Kehakiman, Menteri Negara bagi Pembangunan Sosial dan Menteri yang bertanggungjawab bagi rundingan perlembagaan.

Apabila Trudeau mengumumkan peletakan jawatannya, Jean Chrétien bermula dalam perlumbaan untuk menggantikan Parti Liberal tetapi gagal untuk memenangi di hadapan populariti besar daripada John Turner dalam kaukus Liberal. Pada tahun 1986, beliau meletak jawatan kerusinya dan meninggalkan barisan hadapan dalam arena politik untuk pergi ke bidang undang-undang.

Ketua Parti Liberal[sunting | sunting sumber]

Chrétien pada 1980.

Selepas peletakan jawatan John Turner pada 1990, beliau dipilih untuk menggantikan dia di jawatan Ketua Parti Liberal Kanada. Antara tahun 1990 dan 1993, dia menumpukan tenaga untuk membina semula parti yang telah tidak berkuasa sejak tahun 1984. Apabila Pilihan raya umum 1993, Liberal mengalahkan Parti Konservatif Progresif untuk berkuasa dengan majoriti yang besar. Mereka menang dalam 177 daripada 294 kerusi di Dewan Rakyat.

Perdana menteri[sunting | sunting sumber]

Presiden Amerika Syarikat, George W. Bush dan Jean Chrétien pada 2002.

Dalam 1 Oktober 1993, Kim Campbell telah meletak jawatan dan akhirnya Jean Chrétien menjadi Perdana Menteri Kanada, partinya menewaskan Parti Konservatif Progresif Kanada. Beliau dipilih semula dalam pilihan raya 1997 dan 2000, mewujudkan tiga majoriti berturut-turut. Situasi ini seperti Wilfrid Laurier yang mencapai feat sejak kelahiran persekutuan Kanada.

Ketika Pierre Trudeau, Joe Clark dan Brian Mulroney adalah agak baru di tempat kejadian politik semasa pemasangan Sussex 24, Jean Chrétien boleh mengira lebih 30 tahun pengalaman dalam politik. Mereka memberikan pengetahuan yang luar biasa sistem parlimen Kanada yang menjadikan dia sangat berkerajaan berpusat. Walaupun keputusan yang baik, ramai pengkritik menuduh Kristian sebagai tidak bertoleransi terhadap kritikan dalaman.

Dasar-dasar yang ketat[sunting | sunting sumber]

Kristian telah mewarisi negara yang sebahagian besarnya terhutang budi dan berhampiran dengan keruntuhan kewangan. Dengan bantuan menteri kewangan beliau, Paul Martin, kerajaan telah membuat luka ketara dalam pemindahan ke wilayah-wilayah, dan juga dalam semua bidang kerajaan persekutuan. Walaupun beliau menjadi Perdana Menteri, Jean Chrétien telah menghapuskan defisit bajet berjumlah 42$ bilion, lima lebihan bajet yang telah direkodkan, 36 bilion telah dibayar balik pada hutang negara dan cukai Kanada untuk individu dan perniagaan telah dikurangkan sebanyak $ 100 bilion sepanjang 5 tahun, potongan cukai terbesar dalam sejarah Kanada. Potongan kebanyakannya digunakan ke akhir pemerintahan Kristian, juga menyebabkan penurunan dalam penyediaan perkhidmatan, terutamanya dalam bidang kesihatan.

Jean dan Aline Chrétien di ulang tahun St. Petersburg yang ke-300 pada 30 Mei 2003.

Jean Chrétien bertujuan untuk meluaskan dasar luar negara Kanada untuk mengisi peranan dalam langkah pada peringkat antarabangsa dan mengimbangi berat Amerika Syarikat dan Perjanjian Perdagangan Bebas Amerika Utara (NAFTA), berbanding dengan negara-negara walaupun Parti Liberal telah menyatakan beberapa keengganan. Di dalam negara, dasar memberi tumpuan kepada mengurangkan defisit tahunan kepada kerajaan persekutuan.

Refendrum Quebec[sunting | sunting sumber]

Salah satu keutamaan juga perjuangan Kristian terhadap Pergerakan kedaulatan Quebec. Semasa pemerintahan Chrétien, Parti Québécois telah memerintah Quebec dan Bloc Québécois adalah pembangkang rasmi pada 1993-1997 semasa referendum 1995. Federalists menang dengan margin yang singkat. Selepas itu, kerajaan Chrétien meluluskan Akta Kejelasan. Di bawahnya, kerajaan Quebec mesti meletakkan "soalan yang jelas" yang memerlukan untuk mendapatkan "majoriti yang jelas", namun mahkamah tertinggi di tanah yang enggan untuk menjelaskan. Di Quebec, semua parti politik menuduh kerajaan campur tangan dalam hal ehwal wilayah.

Penipuan yang menonjolkan penyertaan haram dalam maksud Akta Quebec, kerajaan Chrétien yang berkenaan referendum. Sesetengah pemisah percaya bahawa aktiviti-aktiviti memberi kemenangan kepada federalists, kemenangan mereka menganggap haram. Di samping itu, Jean Chrétien berkata selepas referendum 1995 bahawa dia tidak pernah diiktiraf undi Ya dengan margin yang kecil, mempercayai bahawa kita tidak boleh hapus negara atas dasar beberapa ribu undi. Namun, penipuan yang telah menelan belanja Parti Liberal di pilihanraya berikutnya.

Dasar-dasar antarabangsa[sunting | sunting sumber]

Jean Chrétien pada Mei 2010.

Di bawah kepimpinan Kristian, Kanada tidak mengambil bahagian di dalam Perang Iraq pada tahun 2003. Beliau lebih suka sanksi PBB sebelum melibatkan diri di Kanada. Walaupun Kanada bukan ahli Majlis Keselamatan, beliau cuba untuk membina kata sepakat mengenai resolusi yang akan membolehkan penggunaan kekerasan selepas lanjutan yang singkat (dua hingga tiga bulan) pemeriksaan mengukur PBB mengenai yang sepatutnya. Sesetengah pemerhati telah mengambil perhatian bahawa Chrétien pemimpin pembangkang juga bertentangan dengan Perang Teluk.

Di peringkat antarabangsa, di pejabat Jean Chrétien ditanda oleh keinginan untuk mereka menjarakkan diri dari kedudukan Amerika. Penentuan ini adalah amat jelas terhadap alam sekitar apabila Perdana Menteri Kanada komited untuk meratifikasi Protokol Kyoto mengenai perubahan iklim. Selepas Serangan 11 September 2001 terhadap Amerika Syarikat dan menyokong Kanada dalam memerangi keganasan (termasuk menghantar pasukan ke Afghanistan), kerajaan Kanada daripada dasar Amerika enggan untuk mengambil bahagian pada tahun 2003 dalam perang di Iraq tanpa kelulusan PBB. Keputusan ini terpakai kepada Jean Chrétien dengan harga yang diperbaharui oleh Kanada, kebanyakannya bertentangan dengan konflik ini.

Mandat ini juga ditandai dengan ketegangan antara Jean Chrétien dan Paul Martin, lawannya dalam Parti Liberal. Mereka berkemuncak dalam Jun 2002 dengan pemecatan Paul Martin daripada jawatannya sebagai Menteri Kewangan. Manuver tidak membenarkan Jean Chrétien untuk melindungi kepimpinannya. Beliau mengumumkan terlebih dahulu menarik diri daripada kehidupan politik pada Ogos 2002.