Jedi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Jedi (/ˈɛd/), Jedi Knights, atau secara kolektif Jedi Order ialah sebuah protagonis utama yang heroik di francais Star Wars. Bekerja secara simbiotik bersama Republik Galactic Lama dan kemudiannya Perikatan Pemberontak, Perintah Jedi digambarkan sebagai monastik, akademik, tentera , dan organisasi meritokrasi pemeliharaan keamanan yang asal usulnya beribu-ribu tahun sebelum peristiwa filem pertama yang dikeluarkan dalam francais. Organisasi fiksyen telah memberi inspirasi kepada gerakan agama baharu dunia sebenar: Jediisme.[1]

Jedi adalah penjaga ketenteraman dan keadilan yang berkuasa dalam Star Wars galaksi, yang, melalui gerak hati, latihan yang ketat, dan intensif disiplin diri , mampu menggunakan kuasa ghaib yang dikenali sebagai the Force,sebagai contoh kebolehan untuk gerakkan objek dengan pikiran, melakukan prestasi kekuatan yang luar biasa, dan bersambung dengan pemikiran orang tertentu. Seperti yang dijelaskan oleh pencipta 'Star Wars' George Lucas, Jedi ialah "sami pahlawan yang menjaga keamanan di alam semesta", mengelakkan penggunaan keganasan kecuali sebagai pilihan terakhir, dengan misi untuk "menggunakan kuasa mereka untuk memastikan kerajaan semua planet berada dalam barisan, supaya mereka tidak melakukan perkara yang mengerikan." Jedi mempunyai "kuasa moral untuk melakukan itu" kerana mereka adalah "yang paling bermoral daripada sesiapa pun di galaksi."[2] Sepanjang francais, Jedi sering dikenali dengan jubah dan tunik mereka dalam pelbagai warna coklat dan penggunaan lightsaber: senjata seperti pedang dengan bilah plasma.

Sama seperti dunia sebenar falsafah Hindu dan tradisi agama (termasuk Buddha), etika Jedi memfokuskan pada belas kasihan terhadap orang lain, kesedaran, tidak terikat , dan melarikan diri dari penderitaan peribadi—ciri-ciri apa yang Jedi panggil "sisi ringan" Force. Secara khusus,sistem nilai moral Jedi memandang ketakutan sebagai punca penderitaan: ketakutan yang membawa kepada kemarahan, kemarahan yang membawa kepada kebencian, dan kebencian yang membawa kepada penderitaan. Lebihan emosi negatif ini boleh memalingkan Jedi dari sisi terang Force ke arah sisi gelap, yang merangkumi ghairah, pencerobohan, kebencian, kemarahan, ketakutan, dan kepahitan sebagai satu cara hidup. Dalam francais 'Star Wars', Sith adalah pengikut sisi gelap dan musuh Jedi. Walaupun Sith akhirnya mencari pemerintahan ganas dan mutlak ke atas galaksi, Jedi berusaha untuk melindungi demokrasi, keamanan dan keadilan.

Semasa era Old Republic, Jedi membawa "keamanan ke dalam galaksi dengan menjadi duta dan penyelesai masalah." Ia juga menjadi tugas Jedi untuk menyiasat jenayah tertentu daripada pembunuhan berprofil tinggi kepada rasuah politik, bertindak sebagai broker keamanan antara kumpulan antara planet yang berkuasa, melindungi pegawai tertinggi kerajaan Republik, menjejaki pelarian, dan berkhidmat sebagai tentera Republik di Peperangan Klon. Namun, akidah mereka menuntut agar mereka mempertahankan dan melindungi semua kehidupan dan menggunakan kuasa mereka hanya untuk pengetahuan dan pertahanan. Dengan kebangkitan tuan Sith Palpatine semasa era Galactic Empire, Jedi Order diharamkan, kuil utamanya di planet ibu negara Republik Coruscant dimusnahkan, dan sebahagian besar keahliannya.

rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Chryssides, George D. (2011). LgvvaMgTsZ0C&q=jediism Kamus Sejarah Pergerakan Agama Baru Check |url= value (bantuan). Ashgate Publishing, Ltd. ISBN 978-0-810-87967-6.
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan :1 tidak disediakan