Jeneral-Negara Belanda

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Jendral-Negara Belanda)
Belanda

Rencana ini sebahagian daripada siri:
Politik dan pemerintahan
Belanda



Negara-negara lain · Atlas
 Portal Politik
"Binnenhof", di mana dewan bawah dan atas Jeneral-Negara bermesyuarat. Menara tengah adalah pejabat perdana menteri.

Jeneral-Negara (Staten-Generaal) adalah parlimen Belanda. Ia terdiri dari dua dewan, Tweede Kamer (secara harfiah "Dewan Kedua", dewan bawah) yang dipilih melalui pilihan raya dan merupakan dewan terpenting, dan Eerste Kamer ("Dewan Pertama", dewan atas, juga digelar sebagai Senat, bahasa Belanda Senaat) yang dipilih secara tidak langsung oleh ahli perundangan peringkat provinsi. Bilik mesyuarat Jeneral Negara adalah di Binnenhof (Mahkamah Dalam) di Den Haag.

Fungsi[sunting | sunting sumber]

Dewan Kesatria, di mana Jeneral Negara bertemu dalam sesi bersama untuk pembukaan rasmi parlimen pada Selasa ke-3 bulan September

Jeneral-Negara bertemu dalam sesi bersama sekurang-kurangnya sekali setiap tahun pada pembukaan tahun parlimen, apabila Ratu memberikan Ucapan dari Takhta pada Hari Prinsjesdag. Pada hari-hari istimewa, seperti apabila Jeneral-Negara mengundi mengenai perkahwinan seorang kerabat diraja, bila seorang raja dimahkotakan atau apabila seorang kerabat diraja meninggal dunia, kedua-dua dewan juga bertemu dalam sesi bersama (Bahasa Belanda: Verenigde Vergadering). Pengerusi Eerste Kamer menjadi pengerusi mesyuarat ini. Mesyuarat sebegini dilangsungkan di Ridderzaal (Dewan Kesatria) di Binnenhof, kecuali untuk pertabalan yang mengambil tempat di Nieuwe Kerk di Amsterdam. Pada waktu yang lain, kedua-dua dewan menjalankan mesyuarat secara berasingan.

Mengikut perlembagaan fungsi parlimen diberikan pada kedua-dua dewan, kecuali hak inisiatif dan pemindaan. Dari segi amalan Tweede Kamer menjalankan fungsi ini, kerana Eerste Kamer hanya bermesyuarat sehari seminggu. Sesi Bersama juga melantik raja jika tiada pewaris tahta dan pemangku raja pula tidak dapat melaksanakan kuasanya.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Error: tiada nama laman disertakan (help).

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Public Domain Rencana ini menggabungkan dan menterjemah teks dari penerbitan sekarang di domain awamChisholm, Hugh, penyunting (1911). Encyclopædia Britannica (dalam bahasa Inggeris) (ed. ke-11). Cambridge University Press. Missing or empty |title= (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]