Jeric Gonzales

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Templat:Use mdy dates

Jeric Gonzales
Kelahiran
John Eric Salvanera Gonzales

(1992-08-07) 7 Ogos 1992 (umur 31)
Calamba City, Laguna, Filipina
WarganegaraFilipina
Nama lainKilig Cutie (Kilig ialah perkataan Tagalog yang secara kasar diterjemahkan sebagai "giddiness.")
PekerjaanPemuzik, personaliti TV, peragawan
Tahun aktif2012—kini
Laman web rasmijericgonzales.com

Jeric Gonzales (dilahirkan pada 7 Ogos 1992 di Calamba City, Laguna, Filipina) ialah seorang personaliti TV Filipina. Dia dikenali sebagai salah seorang pemenang musim kedua rancangan realiti, Protégé, sebuah pencarian artista berasaskan realiti, yang dicipta oleh GMA Network.[1][2][3]

Biografi[sunting | sunting sumber]

Kehidupan awal dan permulaan karier[sunting | sunting sumber]

Jeric menjadi pelaku pembukaan bagi konsert David Pomeranz di Manila.[4] Dia menyertai Ginoong Laguna 2012 dan diumumkan sebagai naib juara. Alden Richards juga menyertai pertandingan itu pada 2010 yang berhasil menjuarainya.[5][6]

2012: Protégé[sunting | sunting sumber]

Jeric diuji bakat secara dalam talian. Dia adalah seorang lulusan kejururawatan dari Calamba Doctors' College di Parian yang mengetepikan sementara pendudukan peperiksaan lembaga untuk mengejar impian dunia hiburan. Dilahirkan dan dibesarkan di Barangay Halang. Memandangkan Jeric berasal dari Luzon Selatan, Gina Alajar, mentor Luzon Selatan, mengadili karya ujibakatnya dan menbuat panggilan balik. Akhirnya, Jeric terpilih sebagai salah seorang protégé rasmi bagi musim tersebut dan salah seorang daripada empat orang protégé Gina Alajar.

Pada asalnya Jeric adalah protégé Gina tetapi disebabkan pertukaran rancangan itu, mentornya terpaksa melepaskan seorang daripada protégénya dan Gina memilih Thea Tolentino untuk kekal di bawah tunjuk ajarnya. Mentor Jolina Magdangal memilih Jeric sebagai protégé barunya.

Seperti Thea Tolentino, orang sekampungnya dari Laguna, nyanyian dianggap sebagai bidang Jeric. Jeric menyanyikan kebanyakan malam gala tetapi persembahannya yang paling menonjol adalah ketika dia menyanyikan "Mad World" oleh Tears for Fears. Tiga daripada empat orang juri memilih Jeric sebagai protégé lelaki terbaik pada malam itu.

Di hujung pertandingan, Jeric diumumkan sebagai "Protégé Lelaki Muktamad" oleh pengacara, Dingdong Dantes. Rakan wanita sepertandingan yang memenangi pertandingan itu ialah Thea Tolentino, orang sekampungnya dari Calamba.

2012–kini: pasca Protégé[sunting | sunting sumber]

Gonzales menjadi sebahagian daripada rancangan aneka ragam tengahari Ahad yang telah tamat siaran Party Pilipinas bersama enam orang lagi finalis teratas. Juga selepas memenangi Protégé, Jeric menandatangani bersama Thea Tolentino untuk menjadi sebahagian daripada Teen Gen, satu sekuel rancangan berorientasikan remaja pada tahun 1990-an, T.G.I.S..

Pada 2013, Jeric muncul sebagai tetamu dalam sitkom Pepito Manaloto. Jeric juga membintangi telenovela waktu perdana, Love and Lies bersama-sama rakan seangkatan Protégé, Thea Tolentino.[7]

Pada 2014, Jeric membintangi movie pertamanya Hustisya, bersama artis GMA, Rocco Nacino. Pada 2014, dia muncul bersama Nora Aunor dalam Dementia.

Jeric juga membentuk sebuah trio muzik pada 2014 yang kamudiannya dinamakan 3logy, rakan-rakan anggotanya termasuklah bintang gandingan Teen Gen dan kawan baik serta "adik lelaki"nya Abel Estanislao dan Jak Roberto.[8][9] Lagu pertama mereka ialah rakaman semula lagu hit Jolina Magdangal, Maybe It's You.

Filemografi[sunting | sunting sumber]

Televisyen[sunting | sunting sumber]

TV
Tahun Judul Watak Saluran
2016 Dear Uge: Paano Mapansin Ni Crush? Rusty GMA Network
Magpakailanman: Ang Hinagpis Ng Isang Ina Hisham Go
Oh My Mama Zack
Magpakailanman: Pikot In Love Alan
A1 Ko Sa 'Yo Christian
Once Again Jared "JV" Sanchez
Maynila: Lovely Revenge Luigi
Magpakailanman: Multo Ni Ella Elmer
2015 Magpakailanman: Bingit ng Buhay Ryan
Maynila: Mahal Nga Kasi Kita Arlan
Maynila: Flowers 4 U Alvin
Maynila: YOLO si LOLA Moymoy
Karelasyon: Apartment James
Magpakailanman: Asawa ni Mister, Kabit ni Misis Junell
Destiny Rose Vince
Wish Ko Lang Jeremy
Alamat Pedro (voice)
Magpakailanman: 8Gay Pride Christine Tubato
Karelasyon: Kambal TJ
Magpakailanman: Ang Masuwerteng Pinay sa Brunei young Mar
Wagas: Lala and Ronnie Love Story Ronnie GMA News TV
Pari 'Koy Eli Marasigan GMA Network
2014 Wagas: Lydia and Pongol Love Story Pongol GMA News TV
2014/2015 Strawberry Lane George Bustamante GMA Network
2014 Paraiso Ko'y Ikaw young Edward
2013 Maynila: Recipe for Love Elmo
Maynila: Hate You, Love You Mauro
Pyra: Ang Babaeng Apoy Jeffrey Calida
Magpakailanman: Flowers of Hope Adolescent Rolando Niangar
Love and Lies Ryan Alcantara
Pepito Manaloto: Ang Tunay na Kuwento Jimmy
2012/2013 Party Pilipinas Diri sendiri/Pembuat persembahan
2012 Teen Gen[10] Santiago "Tiago" Torres
Protégé: The Battle For The Big Artista Break Diri sendiri/Pemenang

Filem[sunting | sunting sumber]

Movie
Tahun Judul Watak
2014 Dementia Vincent
Hustisya Michael

Diskografi[sunting | sunting sumber]

  • Maybe It's You (3logy)
  • Gusto Kita (3logy)
  • Pwede Ba (3logy)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Santiago, Erwin (Oktober 21, 2012). "Jeric Gonzales and Thea Tolentino declared winners of Protege: The Battle For The Big Artista Break". Philippine Entertainment Portal.
  2. ^ "Meet the Protégé male and female battle champs". Philstar.com. Oktober 23, 2012.
  3. ^ "Jeric, Thea win in 'Protégé'". Malaya Business Insight. Oktober 23, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada April 16, 2013. Dicapai pada Januari 11, 2017.
  4. ^ Jo-Ann Q. Maglipon, Jocelyn Dimaculangan (Ogos 5, 2012). "Protégé Season 2 Reveals Its Top 20". Philippine Entertainment Portal.
  5. ^ Garcia, Rose (Ogos 8, 2012). "GMA-7 reveals Top 10 male contenders of Protégé". Philippine Entertainment Portal. Diarkibkan daripada yang asal pada Januari 13, 2017. Dicapai pada Januari 11, 2017.
  6. ^ Nardo, Jun (Ogos 9, 2012). "No plans to enter politics-- Dingdong". Journal Online. Diarkibkan daripada yang asal pada Ogos 14, 2012. Dicapai pada Januari 11, 2017.
  7. ^ http://www.gmanetwork.com/entertainment/shows/loveandlies/articles/2013-04-01/8548/Teen-stars-thrilled-for-their-roles-in-Love-and-Lies
  8. ^ "Sunday All Stars" launches Jeric Gonzales, Abel Estanislao and Jak Roberto as boyband ‘3logy’
  9. ^ "Jeric doesn't mind being part of 3Logy". Diarkibkan daripada yang asal pada Februari 11, 2015. Dicapai pada Januari 11, 2017.
  10. ^ Rula, Gorgy. "Jodi, malaki ang kontribusyon kay Jolo". Abante Tonite. Diarkibkan daripada yang asal pada Mac 25, 2016. Dicapai pada Januari 11, 2017.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]