Jesús Moncada

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search

Jesus Moncada Estruga ( Mequinenza, 1 Disember 1941 - Barcelona, 13 Jun 2005 ) adalah seorang penulis Sepanyol dalam bahasa Catalan .

Jesús Moncada.jpg

Dianggap sebagai salah satu pengarang Catalan yang paling penting pada zamannya, dia menerima beberapa penghargaan untuk karyanya, termasuk Hadiah Ciudad de Barcelona dan Hadiah Pengkritik Nasional pada tahun 1989 untuk Camí de sirga (Way of Sirga) dan Creu Sant Jordi, yang diberikan oleh Generalitat de Catalunya pada tahun 2001 . Pada tahun 2004, beberapa bulan sebelum kematiannya, dia menerima Hadiah Sastera Aragon. Jesús Moncada adalah salah satu pengarang sastera kontemporari Catalan yang paling banyak diterjemahkan. Camí de sirga telah diterjemahkan ke dalam lima belas bahasa, termasuk Jepun dan Vietnam . Moncada juga telah menerjemahkan ke dalam bahasa Catalan banyak karya dari Sepanyol, Perancis dan Inggeris, oleh pengarang seperti Guillaume Apollinaire, Alexander Dumas, Jules Verne dan Boris Vian .

Kerja[sunting | sunting sumber]

Karya sastera[sunting | sunting sumber]

  • Camí de sirga (1988)
  • La galeria de les estàtues (1992)
  • Estremida memòria (1997)
Cerita pendek[sunting | sunting sumber]
  • Històries de la mà esquerra i altres narracions (1981)
  • El cafè de la granota (1985)
  • Calaveres atònites (1999)
  • Riada (2000)
  • Contes (2001)
  • Cabòries estivals i altres proses volanderes (2003)

Moncada dan Mequinenza[sunting | sunting sumber]

"Llauts" di Bandar Lama Mequinenza.

Dengan penerbitan, pada tahun 1970 - an, karya pertamanya dan, di atas semua, dengan kemunculan novel akhir tahun 1980-an Camino de sirga - karya yang sangat dianugerahkan, dengan sokongan pengkritik yang hampir sebulat suara dan dengan Moncada memfokuskan minat sasteranya di kampung Mequinenza dan di sungai Ebro : geografi bandar dan desa, tingkah laku dan psikologi penduduknya., pelayaran tradisional di sepanjang Ebro, kemakmuran dan kemerosotan operasi perlombongan lembangan Mequinenza, dan pelbagai aspek sosio-politik dan sosio-ekonomi yang berkaitan dengan seluruh dunia ini.

Ini kerana karya Jesús Moncada mempunyai watak universal yang memungkinkan pembacaan dan pemahamannya, seperti yang dibuktikan secara meluas oleh penerbitan semula kisah dan novelnya dan terjemahannya ke dalam sekumpulan bahasa yang besar. Moncada, kerana dia telah mengaku lebih dari satu kesempatan - suka bercakap dalam teksnya tentang apa yang dia tahu secara mendalam. Tidak diragukan lagi, fakta melihat sebahagian dari penempatan Mequinenza hilang di bawah perairan tanggul Ribarroja dan merobohkan sisa kampung lama, selain daya tarikan yang selalu dia rasakan di sungai, tanda jalan kerjanya yang unik dan mendalam.

Suasana Mekinenza dan jalan sungai Ebro sangat hadir dalam karyanya. Jalan, tempat, kafe, dewan tarian, kebun sayur, pusat rekreasi Ebro, lombong lignit, llaut dan llaut, borjuasi, pedagang, petani. . . Mereka secara beransur-ansur membentuk ruang sastera yang kecil, padat dan halus ini berkali-kali antara drama dan komedi, dan dunia yang penuh dengan humor, ironi, satira, kelembutan, kematian dan upacara pengebumian, dengan gaya yang mempertimbangkan lisan dan itu dipenuhi dengan kata-kata yang hidup, kaya, ekspresif dan sangat rumit, tanpa membuang, bagaimanapun, leksikon dan ungkapan sendiri dari bahasa Catalan di barat Mequinenza .

Penghargaan dan pengiktirafan[sunting | sunting sumber]

Ketika ditanya dalam wawancara mengapa dia tidak melamar anugerah sastera, Moncada selalu menjelaskan bahawa minatnya terhadap pertandingan jenis ini telah hilang ketika dia adalah penerbit yang berminat untuk menerbitkan karyanya. Pada tahun 1988, "Way of tow" mencapai gema yang luar biasa di pihak orang ramai seperti pengkritik. Untuk novel pertamanya, yang dianggap sebagai salah satu karya terbaik sastera Catalan kontemporari, Hadiah diberikan Joan Crexells (1988), Surat Hadiah ( 1988 ) Yayasan Kesenian Seni dan Huruf Sabadell, Hadiah Nasional Pengkritik ( 1988 ), Hadiah Kritikal Serra d'Or (1989) dan Kota Hadiah Barcelona ( 1989 ). Juga dia adalah finalis Hadiah Sastera Nasional ( 1988 ).

Dengan "Trembling Memory" dia dianugerahkan untuk kali kedua Hadiah Joan Crexells (1997) dan Hadiah Kritikal Serra d'Or (1998), serta Hadiah Humbert Torres. Karya sastera Moncada juga diterima dengan baik oleh rakan-rakannya, kerana dia adalah penulis pertama yang dianugerahkan Hadiah Jaume Fuster untuk Penulis dalam Bahasa Catalan. Pada tahun yang sama juga terjadi pengakuan atas kelebihannya di Catalonia seperti di Aragon, karena "Generalitat" dari Catalonia memberikan Salib kepadanya San Jorge dan Wakil Saragossa, Pingat Santa Isabel Portugal. Akhirnya, pada tahun 2004, Parlimen Aragon menganugerahkan kepadanya Hadiah Kehormatan Surat Aragon, penghargaan yang pertama kali diberikan kepada seorang pengarang Aragon yang telah menulis karyanya dalam Bahasa Catalan .

Muzium Sejarah Mequinenza .

Jesus Moncada mempunyai ruang tersendiri di Muzium Mequinenza . Ruang Moncada di Muzium Sejarah Mequinenza memungkinkan untuk menembusi secara mendalam karya lukisan, sastera dan fotografi.