Jetix

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Jetix
Jetix.png
Kawasan pelesenan Bendera Amerika Syarikat Amerika Syarikat
Kawasan penyiaran Bumi Antarbangsa
Tarikh pelancaran September 1990 (sebagai Fox Kids)
September 2002 (sebagai Jetix di ABC Family)
Februari 2004 (di Toon Disney)
Dibubarkan 31 Ogos 2006 (di ABC Family)
12 Februari 2009 (di Toon Disney Amerika Syarikat)
Nama lampau Fox Kids

Jetix ialah rangkaian televisyen kanak-kanak milik Syarikat Walt Disney. Ia memulakan siarannya pada tahun 1990 oleh News Corporation dan Saban Entertainment. Pada tahun 2002 nama saluran ini ditukar namanya dari Fox Kids setelah dijual kepada Disney. Versi Amerika Syarikat dan Perancis telah ditukar namanya sebagai Disney XD. Demikian juga versi Amerika Selatan dan tengah. Wilayah internasional resmi menghentikan jenama Jetix sejak akhir 2009.


Rancangan (Amerika Syarikat)[sunting | sunting sumber]

* Simbol ini menunjukkan bahwa rancangan ini kini boleh didapati di Disney XD.

Filem[sunting | sunting sumber]

Online[sunting | sunting sumber]

Jangkauan[sunting | sunting sumber]

Masa akhir Jetix[sunting | sunting sumber]

Jetix dihentikan jenama penggunaannya di Amerika Syarikat setelah digabungkan dengan Toon Disney sebagai Disney XD. Hal serupa juga terjadi di Perancis pada tanggal 1 April 2009.[1][2] Versi Poland akan dihentikan penggunaan jenamanya kemungkinan pada bulan Jun 2009 dan versi United Kingdom pada akhir tahun 2009 mendatang.

Menjelang pertengahan tahun 2009, Disney & ESPN Media Networks Latin America baru saja menyebar khabar angin bahwa Jetix Amerika Latin dan Jetix Brazil akan ditukar namanya sebagai "Disney XD". Sebelumnya, mereka baru saja melancarkan situs web mereka pada tanggal 15 Mei 2009.[3] Jetix Amerika Latin dibubarkan pada tanggal 3 Julai 2009. Sedangkan Jetix versi Jepun ditutup pada tanggal 1 Ogos 2009 dan begitu juga di Kanada.

Versi United Kingdom ditukar oleh Disney XD pada tanggal 31 Ogos 2009, sementara versi Israel ditutup pada tanggal 9 Setember 2009, tetapi ditukar dengan Disney Channel.

Nasib serupa juga dialami oleh Jetix di wilayah Eropah bagian Timur, dan di Republik Czech, Republik Czech, dan Slovakia, ketika dibubarkan pada tanggal 19 September 2009. Demikian halnya dengan Jetix di Poland, ditukar sebagai Disney XD. Begitu juga di negara-negara Skandinavia.

Jetix International dibubarkan pada pertengahan tahun 2010.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]