Likuor coklat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Jisim koko)
Laman ini mungkin lebih sesuai dipindahkan ke Sari coklat
Sari coklat
Mesin coklat (kanan) mengisar dan memanaskan biji koko menghasilkan sari coklat kemudiannya dicampurkan susu, gula, dan bahan-bahan lain ke dalam melanger (kiri)
Nama alternatifLikuor koko
JenisCoklat
Bahan utamaBiji koko
Bahan yang biasa digunakanBiji koko Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sari coklat (bahasa Inggeris: chocolate liquor) atau sari koko (cocoa liquor)[1] ialah sari diperah dari lumatan biji koko yang telah ditapai, dikeringkan, dibakar, dan dibuang kulit; ia dibentuk pejal atau separa pepejal.[2] Seperti biji koko (uraian) yang dihasilkan, ia mengandungi pepejal koko dan mentega koko dalam kadar nisbah yang hampir sama.[3] Ia diasingkan kepada pepejal koko dan mentega koko ataupun disejukkan dan dibentuk menjadi blok coklat mentah. Kegunaan utamanya (selalunya dengan tambahan mentega koko) adalah membuat coklat.

Sari coklat mengandungi kira-kira 53 peratus lemak mentega (lemak), kira-kira 17 peratus karbohidrat, 11 peratus protein, 6 peratus tanin, dan 1.5 persen teobromina.[4]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ liquor dalam konteks ini kata Inggeris lama bermaksud "cecair".
  2. ^ http://www.accessdata.fda.gov/scripts/cdrh/cfdocs/cfcfr/CFRSearch.cfm?fr=163.111
  3. ^ Stevens, Molly. "Sorting Out Chocolate - Fine Cooking Recipes, Techniques and Tips". Taunton.com. Dicapai pada 2011-11-13.
  4. ^ Wolke, Robert L. (2005). What Einstein Told His Cook 2, The Sequel: Further Adventures in Kitchen Science (Hardcover). New York: W. W. Norton & Company. p. 433. ISBN 0-393-05869-7. [1]