Joan Woodbury

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Joan Elmer Woodbury (17 Disember 1915 - 22 Februari 1989) merupakan seorang pelakon Amerika Syarikat bermula pada 1930-an dan berterusan hingga 1960-an.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Woodbury dilahirkan di Los Angeles, California pada 17 Disember 1915. Bapanya ialah Elmer Franklin Woodbury, dan ibunya dilahirkan Joan Meta Hadenfeld telah berhijrah ke AS dari Jerman. Elmer memiliki pelbagai hotel, termasuk hotel La Casa Grande dan Maryland di Pasadena, dan Hotel Richelieu di pusat bandar Los Angeles. Apabila beliau berumur lima tahun, Woodbury dan ibunya muncul dalam The Half Breed karya Oliver Morosco . [1]

Apabila beliau berumur empat tahun, Joan mempunyai seorang pengasuh, Marie Sandow. Pada tahun 1922, ketika beliau berumur enam tahun, beliau dipilih untuk peranan utama dalam siri filem cerita dongeng kanak-kanak; artikel mengenai perkara ini dalam San Francisco Chronicle mengulas, "Joan Woodbury telah dikenali sejak sekian lama sebagai Kanak-kanak 100 Persen Amerika, dan telah difoto, dilakar dan dilukis oleh ramai artis." [2] Beliau pertama kali belajar selama tujuh tahun di biara, kemudian dilatih dalam tarian, dan akhirnya lulus dari Sekolah Tinggi Hollywood . Woodbury mula menari untuk syarikat tarian Agua Caliente, dan pada usia 19 memutuskan untuk mencuba kerjaya dalam bidang lakonan.

Dia berpindah ke Hollywood dan pada tahun yang sama menerima lakonan pertamanya dalam filem 1934 Eight Girls in a Boat, yang tidak mendapat pengiktirafan. Satu lagi peranan yang tidak dikreditkan diikuti, dengan peranan pertamanya yang dikreditkan adalah dalam filem 1934 One Exciting Adventure, yang dibintangi oleh Binnie Barnes . Peranan utama pertamanya adalah dalam filem Hopalong Cassidy, The Eagle's Brood . Woodbury muncul dalam 15 buah filem dari 1934 hingga 1935, di mana 10 daripadanya tidak dikreditkan.

Peningkatan kerjaya[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1936, kerjayanya mula menjadi lebih berjaya, dengan penampilan dalam lapan buah filem pada tahun itu, di mana lima daripadanya tidak dikreditkan. Walau bagaimanapun, daripada tiga peranan yang dikreditkan, Woodbury memberi impak, dan menarik perhatian studio. Percampuran warisan Denmark, British dan Amerika Asli memberikan penampilan eksotiknya, dan membolehkannya berlakon dalam pelbagai etnik berbeza, daripada Hispanik hingga Perancis dan Asia . Menjelang tahun 1937, kerjayanya telah bermula, kebanyakannya dalam filem-B seperti Living on Love dan Bulldog Courage..

Pada tahun 1937, Woodbury membintangi filem pertamanya daripada beberapa filem Charlie Chan yang dikreditkan, berjudul Charlie Chan on Broadway . Beliau juga mula muncul dalam banyak Barat, menggambarkan heroin bertentangan dengan beberapa pelakon koboi terbesar tahun 1930-an, termasuk William Boyd . Woodbury muncul dalam 50 buah filem dari tahun 1937 hingga 1945, hampir semuanya dikreditkan. Yang paling diingati dalam tempoh itu ialah peranan utamanya dalam siri Brenda Starr, Reporter, pada tahun 1945.

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Pada 17 Disember 1938, Woodbury berkahwin dengan pelakon dan penerbit Henry Wilcoxon,dan mereka dikurniakan tiga orang anak perempuan: Wendy Joan Robert, [3] Heather Ann (dinamakan sempena Heather Angel ), dan Cecilia Dawn "CiCi" (dinamakan sempena Cecil B. DeMille ). [4] Mereka bercerai pada tahun 1969. [5] Beliau berkahwin dengan pelakon Ray Mitchell pada tahun 1971, dan mereka kekal bersama sehingga kematiannya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Woodbury". The Hotel World. 92 (19): 15. April 30, 1921. Dicapai pada 28 January 2019.
  2. ^ "S.F. Child Is Selected for Lead in Fairy Story Films". San Francisco Chronicle. California, San Francisco. October 22, 1922. m/s. 7. Dicapai pada August 11, 2016 – melalui Newspapers.com. penerbitan akses terbuka - percuma untuk dibaca
  3. ^ On 21 June 1940, at St. Thomas Episcopal Church in Hollywood, Joan and Henry's daughter, first named Wendy Joan Wilcoxon, was christened Wendy Joan Robert Wilcoxon in memory of Henry's brother Robert Owen Wilcoxon who had been killed at the Dunkirk Evacuation three weeks earlier
  4. ^ Daynard, Don Henry Wilcoxon in Peter Harris (ed.) The New Captain George's Whizzbang #13 (1971), pp. 4, 7
  5. ^ Henry Wilcoxon and Katherine Orrison, Lionheart in Hollywood, p.351

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

  • Wilcoxon, Henry; Orrison, Katherine (1991). Lionheart in Hollywood: the autobiography of Henry Wilcoxon. Metuchen, NJ and London: The Scarecrow Press, Inc. ISBN 0-8108-2476-0.
  • Harris, Peter (ed.); Daynard, Don (1971). "Henry Wilcoxon" in The New Captain George's Whizzbang #13 (Vol.3 No.1). Toronto: Vast Whizzbang Organization.CS1 maint: extra text: authors list (link)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]