Joker (filem 2019)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Joker (filem))
Joker
PengarahTodd Phillips
Penulis
  • Todd Phillips
  • Scott Silver
BerdasarkanCharacters
daripada DC
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiLawrence Sher]]
Disunting olehJeff Groth
Muzik olehHildur Guðnadóttir
Diedarkan olehWarner Bros. Pictures
Tarikh tayangan
  • 31 Ogos 2019 (2019-08-31) (Venezia)
  • 4 Oktober 2019 (2019-10-04) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
122 minit[1]
NegaraAmerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris
BajetUSD55–70 juta[2][3]
Pecah panggungUSD1.074 bilion[4][5]

Joker adalah filem drama debaran Amerika Syarikat 2019 arahan Todd Phillips yang juga penulis skrip bersama Scott Silver untuk Warner Bros. Pictures bersama-sama Village Roadshow Pictures, Bron Creative and Joint Effort. Filem ini didasarkan watak The Joker dari DC Comics dibintangi Joaquin Phoenix yang melakon watak Arthur Fleck, seorang pelawak yang gagal yang didorong oleh kegilaan dan berubah menjadi penjahatan menngungkitkan kekacauan di Gotham City. Robert De Niro, Zazie Beetz, Frances Conroy, Brett Cullen, Marc Maron, Glenn Fleshler, Douglas Hodge dan Brian Tyree Henry antara pelakon lain yang membintangi bersama.

Filem ini mula ditayangkan pada acara Festival Filem Antarabangsa Venezia ke-76 pada 31 Ogos 2019 di mana ia memenangi anugerah Singa Emas terpuji sana, ia ditayangkan se-Amerika Syarikat pada 4 Oktober 2019. Filem ini diterima hangat baik sesama para pengkritik filem yang menyentuh aspek provokatif dan ganas dalam penceritaan filem mahupun produksi persembahan para pelakonnya.[6]

Ia memperoleh kutipan lebih $1 bilion sekaligus filem bertaraf R pertama yang melakukannya, dan menjadi keenam-tertinggi- filem kutipan tahun 2019 semasa tayangan teaternya. Filem ini juga menerima banyak anugerah. Pada Anugerah Akademi ke-92, ia memperoleh 11 pencalonan terkemuka, termasuk Filem Terbaik, Pengarah Terbaik dan Adaptasi Lakon Layar Terbaik serta memenangkan Pelakon Terbaik untuk Phoenix dan Skor Muzik Asal Terbaik untuk Hildur Guðnadóttir.

Filem sambungannya Joker: Folie à Deux bakal ditayangkan pada 4 Oktober 2024.

Jalan cerita[sunting | sunting sumber]

Pada 1981, Arthur Fleck, seorang badut jalanan berusia 40 tahun tinggal bersama ibunya, Penny di Kota Gotham yang kacau bilau. Dia menderita kelainan otak yang menyebabkan dia tertawa pada waktu yang tidak tepat dan dia sering mengunjungi pekerja layanan sosial untuk mendapatkan ubatnya. Setelah sekelompok anak jalanan mencuri papan milik Arthur dan mebelasahnya di jalanan, salah seorang rakan sekerjanya meminjamkan pistol sebagai alat perlindungan diri. Suatu saat, penyakitnya kambuh ketika dia sedang menaiki kereta api, sehingga Sophie keheranan dengan tingkahnya dan Arthur memberikan sebuah kad menjelaskan penyakit tawaan untuk menjawab keheranannya. Arthur kemudian menjalin hubungan baik dengannya, yang kemudian baru disadarinya bahawa Sophie tinggal di apartemen yang sama dengannya.

Selama kunjungan ke hospital anak-anak, pistol Arthur terjatuh dari sakunya - dia dipecat dari pekerjaannya tanpa sempat menjelaskan keperluannya bersenjata. Arthur juga mengetahui bahawa program khidmat sosial ditutup, sehingga dia tidak memiliki cara untuk mendapatkan obat. Dalam perjalanan pulang menggunakan kereta api bawah tanah, Arthur dirundung oleh tiga pebisnis muda Wall Street - keadaan genting ini memaksa Arthur menembak mati ketiga-tiga mereka untuk melindungi diri. Kejadian ini tidak disedarinya akan memulakan suatu tunjuk perasaan terhadap orang kaya di kota itu dengan menggunakan topeng badut. Beberapa hari sebelumnya, Thomas Wayne mencalonkan dirinya sebagai datuk bandar kerana merasa resah dengan kekacauan di kota itu yang tidak kunjung berhenti.

Sophie menghadiri acara lawakan tunggal yang disertai Arthur - tawaan Arthur yang tidak terkawal menyukarkannya menyampaikan persembahannya. Kejadian memalukan ini sempat dirakam dan diberikan kepada seorang pembawa acara bicarawara populer, Murray Franklin, menayangkan video itu secara langsung sebagai ejekan. Arthur mencuri surat yang ibunya tulis kepada Thomas Wayne yang merupakan salah satu orang terpandang di kota itu dan menemukan dirinya adalah putra tidak sah Wayne. Dia memaki-maki ibunya kerana merahsiakan ini darinya dan tak lama setelah itu, Penny jatuh sakit sehingga dirawat di rumah sakit. Arthur juga dilecehkan oleh dua detektif yang curiga dengan keterlibatannya dalam penembakan kereta bawah tanah, tetapi dia menyangkalnya.

Keadaan kota menjadi semakin kacau dengan penunjuk perasaan yang tumpah ruah di mana-mana. Ketika para penunjuk perasaan mulai berkelahi dengan petugas keamanan, Arthur menyelinap ke sebuah gedung tempat sebuah acara khusus untuk tokoh ternama dihelat. Arthur berjumpa dengan Thomas Wayne dan mempertanyakan status dirinya dengan Thomas. Thomas mengatakan bahawa Penny gila dan bahkan bukan ibu kandung Arthur, sembari menampar Arthur setelahnya. Arthur mengunjungi Rumah Sakit Arkham untuk mencari tahu akan kebenaran perkataan Thomas. Arthur mencuri berkas kasus Penny dan menemukan bahawa dia memang diambil sebagai anak angkat setelah ditinggalkan ketika bayi. Dia juga mengetahui bahawa Penny berlaku kasar kepadanya ketika dia masih kecil, termasuk trauma kepala yang serius yang mengakibatkan tawa patologisnya. Arthur kembali ke rumah sakit dan langsung menutup kepala ibunya dengan bantal hingga mati kelemasan. Dia kembali ke gedung apartmennya dan memasuki kamar Sophie. Sophie kaget dengan kehadirannya dan memintanya pergi. Arthur kemudian menyadari bahawa pengalamannya dengan Sophie hanyalah ilusi.

Seorang pegawai dari acara Murray Franklin menelepon dan meminta Arthur untuk tampil di acara itu. Arthur setuju dan berencana bunuh diri di acara itu. Saat dia bersolek dan mengenakan pakaiannya, dia dikunjungi oleh Randall dan Gary yang ingin belasungkawa atas kematian ibunya. Arthur yang memendam rasa dendam kerana dianiaya Randall terus menusuk leher Randall dengan gunting dipegangnya dan membelasahnya sehingga mati. Gary pula dilepaskan kerana dia langsung tidak berbuat apa-apa jahat kepada Arthur. Dalam perjalanan ke studio, dia dikejar oleh dua detektif ke sebuah kereta yang penuh dengan penunjuk perasaan bertopeng badut. Salah satu detektif secara tidak sengaja menembak mati seorang penunjuk perasaan, sehingga penunjuk perasaan lain mulai mengeroyoki kedua detektif itu hingga kritis, dan Arthur melarikan diri dari kegaduhan itu.

Sebelum acara itu dimulai, Arthur meminta Murray memperkenalkannya sebagai "Joker", jolokan Murray beberapa lama dahulu yang lalu terhadapnya. Acara itu berlangsung dengan lancar seperti biasanya, tetapi Arthur malah terus-menerus mengakui pembunuhan di kereta bawah tanah itu dan mempertanyakan rasa berat sebelah masyarakat yang menyanjung ketiga pemuda itu sembari merendahkannya, dengan menyebut masyarakat lebih memilih menginjak mayatnya di jalan raya alih-alih menguburkannya secara layak. Murray berusaha menenangkan suasana, tetapi segalanya terlambat apabila Arthur segera menembak mati Murray tepat di kepalanya - banyak penonton yang lari ketakutan dan dia ditangkap polis.

Arthur ketika dibawa ke balai polis melihat Gotham sedang dirundung kekacauan oleh penunjuk perasaan. Kereta mereka bertiga dilanggar ambulans dipandu curi beberapa penunjuk rasa; Arthur terselamat namun pitam dengan sejumlah luka di tubuhnya. Mereka langsung menyelamatkan Arthur saat itu juga dan membaringkannya di sebuah kereta. Arthur tersadar dan bangkit dari siumannya, sehingga penunjuk rasa merayakannya dengan penuh gegap gempita, yang ditanggapi dengan tarian Arthur. Sementara itu, seorang di antara perusuh ini mengejar keluarga Wayne yang lari menyaelamatkan diri hingga ke sebuah lorong gelap - Thomas serta Martha ditembak mati, sehingga anak mereka Bruce hanya bisa terpaku dengan keadaan itu.

Beberapa waktu kemudian, Arthur disoalsiat oaleh seorang pekerja sosial di Hospital Sakit JIwa Arkham dan tertawa terpingkal-pingkal. Ketika ditanya, Arthur hanya mengatakan bahawa mereka tidak akan mengerti. Arthur angkat kaki dari tempat itu dengan meninggalkan jejak berdarah dari sepatunya.

Barisan pelakon[sunting | sunting sumber]

Produksi[sunting | sunting sumber]

Filem ini mula dirancang pembikinannya sejak tahun 2016 dan telah disahkan pada bulan Ogos 2017. Todd Phillips dipilih tidak lama kemudian untuk mengarahkan dan menerbitkan filem ini.

Philips mengarang skrip filem ini bersama Scott Silver ilham karya-karya filem drama arahan Martin Scorsese termasuk Taxi Driver (1976), Raging Bull (1980) dan The King of Comedy (1982); malah Scorsese turut terlibat dalam produksi awal namun terpaksa mengundur diri kerana kesibukan jadual sendiri. Phoenix menyertai projek ini pada Februari 2018 dan telah dibuang pada bulan Julai dan majoriti pemain telah menandatangani pada bulan Ogos. Pengetua utama bermula pada September 2018, yang berlaku di New York City, Jersey City, dan Newark dan membuat kesimpulan pada bulan Disember berikutnya.

Sambutan[sunting | sunting sumber]

Penerimaan kritis[sunting | sunting sumber]

Kutipan panggung[sunting | sunting sumber]

Isu berkaitan[sunting | sunting sumber]

Joker ada menimbulkan kebimbangan mengenai keganasan yang barangkali didorong dari penayangan filem ini - Aurora, Colorado yang menjadi tempat kejadian suatu pembunuhan beramai-ramai a tahun 2012 semasa berlakunya The Dark Knight Rises dilaporkan enggan mengedar filem ini.[17]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Joker (2019)". British Board of Film Classification. September 24, 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada September 30, 2019. Dicapai pada October 13, 2019.
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan DCStrategy tidak disediakan
  3. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan opening tidak disediakan
  4. ^ "Joker (2019)". Box Office Mojo. IMDb. Diarkibkan daripada yang asal pada February 13, 2021. Dicapai pada February 13, 2021.
  5. ^ Templat:Cite the numbers
  6. ^ Cavna, Michael (October 3, 2019). "Why 'Joker' became one of the most divisive movies of the year". The Washington Post (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada October 3, 2019.
  7. ^ Snyder, Chris; Phillips, Ian (9 April 2019). "Everything you missed in the first 'Joker' teaser trailer". Business Insider. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 April 2019. Dicapai pada 9 April 2019.
  8. ^ Chu, Henry (August 31, 2019). "In 'Joker,' Joaquin Phoenix Wanted to Create a Character 'That Wasn't Identifiable'". Variety. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 Ogos 2019. Dicapai pada 31 Ogos 2019.
  9. ^ Kohn, Eric (April 3, 2019). "'Joker': Robert De Niro Addresses the Connection Between His Character and 'King of Comedy'". IndieWire. Los Angeles, California. Diarkibkan daripada yang asal pada April 3, 2019. Dicapai pada April 3, 2019. There's a connection, obviously, with the whole thing. But it's not as a direct connection as the character I'm playing being Rupert many years later as a host.
  10. ^ Kit, Borys (July 23, 2018). "Robert De Niro in Talks to Join Joaquin Phoenix in Joker Movie (Exclusive)". The Hollywood Reporter (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada July 23, 2018. Dicapai pada July 24, 2018.
  11. ^ Hood, Cooper (10 Ogos 2018). "Zazie Beetz's Role in Joker Revealed". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 September 2018. Dicapai pada 17 September 2018.
  12. ^ Gonzalez, Umberto; Verhoeven, Beatrice (24 Julai 2018). "'Joker': Frances Conroy in Talks to Play Mom to Joaquin Phoenix's Joker in 'Batman' Spinoff (Exclusive)". TheWrap. Diarkibkan daripada yang asal pada July 24, 2018. Dicapai pada 24 Julai 2018.
  13. ^ Ankers, Adele (2 Oktober 2019). "Select Joker Screenings to Be Policed With NYPD Undercover Tactics for Opening Weekend". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada October 4, 2019. Dicapai pada 5 Oktober 2019.
  14. ^ a b "Production is Underway on Warner Bros. Pictures' "Joker"". Business Wire. September 17, 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada September 18, 2018. Dicapai pada September 18, 2018.
  15. ^ a b Rosenberg, Alyssa (October 7, 2019). "'Joker' wants you to choose between provocation and prudishness. It's not a hard decision". The Washington Post. Diarkibkan daripada yang asal pada October 9, 2019. Dicapai pada October 9, 2019.
  16. ^ Anderson, Jenna (September 23, 2018). "'Joker' Set Photo Reveals Thomas Wayne's Political Ambitions". ComicBook.com. Diarkibkan daripada yang asal pada September 27, 2018. Dicapai pada September 26, 2018.
  17. ^ "Polis LA tingkat kawalan susulan tayangan filem 'Joker'". Sinar Harian. 28 September 2019. Dicapai pada 28 September 2019.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]