Jonah Marais

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jonah Marais
Nama lahirJonah Frantzich
Kelahiran (1998-06-16) 16 Jun 1998 (umur 25)
US
GenrePop, Dance
Pekerjaanpenyanyi, penari
Tahun aktif2016
Pengkarya berkait
Why Don't We

Jonah Frantzich (lahir 16 Jun 1998), dikenali secara profesional sebagai Jonah Marais, ialah penyanyi-penulis lagu Amerika dan sebahagian daripada kumpulan muzik Why Don't We. Dia adalah ahli tertua kumpulan itu. Dia mendapat pangkalan peminat melalui YouNow, tapak video penstriman langsung.

Kehidupan Awal[sunting | sunting sumber]

Jonah Marais Roth Frantzich dilahirkan di Stillwater, Minnesota, kepada Carrie dan Timothy Frantzich. Ibu bapanya pernah datang ke pekan kecil yang dipanggil "Grand Marais" setiap musim panas. Satu tahun mereka tidak dapat kerana dia dilahirkan semasa perjalanan mereka dijadualkan, yang mana sebahagian daripada namanya berasal. Dia mempunyai tiga adik beradik: Zebulon Frantzich (lahir 26 Disember 1991), Esther Frantzich (lahir 31 Mac 2000), dan Svea Frantzich (lahir 21 Mac 2007).

Marais mengajar dirinya bermain alat muzik dan menyanyi. Apabila dia berada di gred enam dia melakukan pertunjukan bakat pertamanya, yang merupakan penutup piano "Imagine" John Lennon. Semua orang dalam keluarganya berbakat muzik, dan menyanyi di mana sahaja mereka boleh, termasuk di pameran dan gereja. Mereka pernah menyanyikan lagu Jason Mraz "I'm Yours" di sudut luar kedai roti. Marais dibesarkan dengan bermain besbol ketika dia adalah pelajar baru di sekolah menengah. Dia bermain dalam pasukan yang memenangi kejohanan dan fikir dia akan menjadi pemain besbol liga utama. Hampir penghujung tahun pertamanya, bagaimanapun, ibunya disahkan menghidap kanser payudara dan untuk mengalihkan fikirannya, mula menggunakan Internet sebagai pelarian.

Karier[sunting | sunting sumber]

2014-2016: Permulaan Kerjaya Muzik[sunting | sunting sumber]

Marais menggunakan platform YouNow pada tahun 2014, dan pada penghujung musim panas memperoleh 10K pengikut, dan dapat melakukan lawatan media sosial melalui ini. Pada separuh masa dalam gred kesepuluh, dia berhenti sekolah untuk meneruskan kerjaya muziknya sepenuhnya. Persembahan pertamanya secara langsung adalah di DigiFest di hadapan 7000 orang.

2015-Sekarang: Why Don't We dan karier solo[sunting | sunting sumber]

Dia juga bertemu rakan band masa depannya Corbyn Besson, Jack Avery, dan Zach Herron melalui lawatan. Pada 7 Julai 2015, single pertamanya yang dikeluarkan "I Meant It" telah digugurkan bersama dengan video muziknya pada Ogos tahun yang sama. Pada Mac 2016 singlenya "War Paint" telah dikeluarkan dan berkhidmat sebagai lagu utama untuk EP sulung pertamanya When the Daylight's Gone pada April 2016. Dia juga pergi ke jelajah solonya sendiri. "Next Ex Girlfriend" (menampilkan Potash Twins) adalah lagu solo terakhirnya sebelum menyertai kumpulan Why Don't We, yang diumumkan secara rasmi empat hari kemudian.

Gaya dan pengaruh muzik[sunting | sunting sumber]

Ed Sheeran adalah salah satu inspirasi terbesarnya, yang diceritakannya dalam temu bual iHeartRadio. Bapanya juga dalam sebuah kumpulan muzik dan merupakan mentor terbesarnya.

Perhubungan[sunting | sunting sumber]

Danielle Nicole "Dani" Calleiro (née Cimorelli) ialah seorang penyanyi, YouTuber, dan pereka grafik, dahulunya ahli termuda kumpulan Cimorelli. Dia meninggalkan kumpulan itu pada Januari 2020 dan memulakan saluran YouTubenya sendiri, 'Dani Calleiro'. Marais bertarikh dengan Dani dari Ogos-Oktober 2014. Calleiro membuat video tentang hubungan itu pada 2015, sebagai sebahagian daripada siri Cimorelli Storytime, tanpa mengambil namanya, dan membuat video lain di salurannya sendiri pada 2020, di mana dia menggugurkan namanya, kerana ramai orang sudah tahu tentang hubungan itu pada masa itu. Marais menyebut hubungan mereka dalam buku kumpulan itu, Why Don't We: In the Limelight (2018). Selepas perpisahan mereka, kedua-duanya mengekalkan jarak mereka. Kedua-duanya menghormati antara satu sama lain tetapi lebih suka untuk tidak bercakap tentang satu sama lain. Bertentangan dengan kepercayaan popular, "Perfect" bukan mengenai Calleiro, kerana Marais tidak menganggap hubungan itu sebagai "serius". Juga tiada bukti dalam hubungan mereka yang sepadan dengan lirik lagu tersebut. Walau bagaimanapun, lagu Cimorelli "Before October's Gone" adalah berdasarkan hubungan mereka. Marais juga mempromosikan album itu di Twitter pada 2016, membuktikan tiada darah jahat antara mereka.[5]

Dia berkencan dengan Alyssa Longoria (née Shouse) pada penghujung 2014-2015. Mereka mengeluarkan muka depan "Little Things" One Direction bersama-sama. Terdapat beberapa kontroversi mengenai hubungan itu pada masa itu, kerana dia berusia tiga tahun lebih tua daripadanya. Walaupun sudah putus, mereka tetap berkawan baik.

Dia dan Tatum "Tate" Dahl bertemu di set semasa penggambaran video muzik "Trust Fund Baby". Hubungan mereka dirahsiakan, tetapi peminat telah membuat spekulasi bahawa mereka telah berpacaran sejak 2018. Mereka tidak lagi bersama, namun tiada apa yang diumumkan secara rasmi pada 2020. Berdasarkan Instagramnya, dia telah mengalih keluar cerita sorotannya tentang Marais dan kumpulan itu. Marais mengesahkan mereka telah berpisah, tetapi tidak banyak maklumat diberikan mengenai puncanya. Dalam beberapa video, Dahl menyatakan bahawa hubungan mereka adalah toksik, di mana terdapat banyak pengorbanan peribadi hanya untuk mengekalkan hubungan mereka. Disebabkan jadual kerja yang bercanggah dan merahsiakan hubungan mereka, boleh dicadangkan inilah sebabnya mereka berpisah. Dia juga membincangkan temu janji misoginis dalam industri muzik, di mana wanita biasanya akan mengalami kebencian dalam talian, menentang lelaki.