Joseph Serchuk

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Yusuf Serchuk (1919 - 6 November 1993) merupakan komander Yahudi partisan unit dalam Lublin kawasan Poland Semasa Perang Dunia II. Selepas perang, beliau memberi keterangan pada perbicaraan Nazi dan dia menerima penghargaan khas dari Negeri Israel.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Selepas ibu bapanya dan ahli keluarga yang lain telah terbunuh dalam ghetto pada 1941, Yusuf dan saudara-saudara David beliau telah diambil untuk kem penghapusan Sobibor. selepas satu hari di kem dia melarikan diri dengan saudara ke hutan terdekat dan bersama-sama dengan yang lain melarikan diri, beliau mengasaskan teras kumpulan partisan. Semasa perang, kumpulan yang diketuai oleh orang-orang Yahudi yang telah melepaskan diri dari ghetto kaum ditangkap berhampiran dan dari Sobibor. Kumpulan itu juga penulis Dov Freiberg.

Selepas perang Yusuf mengambil bahagian dalam pencarian melarikan diri Nazi penjenayah perang di Eropah, dan berkhidmat sebagai saksi dalam Perbicaraan Nuremberg. Kemudian kembali ke Poland dan digunakan untuk berhijrah ke Israel, tetapi telah ditolak.

Pada 1950 mendapatkan pasport dan pergi ke Israel. Serta-merta pada tiba di Israel telah digubal sebagai askar dalam tentera. Selepas perkhidmatan berkahwin, beliau menetap di Yad Eliyahu dalam Tel Aviv dan industri perniagaan dan keusahawanan.

Selama bertahun-tahun pergi Serchuk Eropah beberapa kali untuk memberi keterangan dalam perbicaraan penjenayah perang Nazi. Dalam satu perbicaraan Oberscharführer Hugo Raschendorfer, beliau adalah saksi pendakwaan sahaja. Selepas Raschendorfer telah disabitkan kesalahan dan dihukum penjara seumur hidup, Serchuk telah dianugerahkan anugerah khas daripada Jabatan Siasatan Jenayah Nazi Polis Israel.

Di 1967 Levi Eshkol, Perdana Menteri Israel, memberinya Fighters terhadap Pingat Nazi, dan 1968 dia diterima sebagai tambahan Negeri Fighters Pingat.

Serchuk meninggal dunia pada 1993 Tel Aviv pada usia 74. Berkahwin, dan ketinggalan sembilan kanak-kanak dan lebih daripada seratus cucu dan cicit.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]