José Martí

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
José Martí
LahirJosé Julián Martí Pérez
28 Januari 1853
Havana, Cuba
Died19 Mei 1895(1895-05-19) (umur 42)
Dos Ríos, Cuba
Pekerjaanpenyair, penulis, pemimpin nasionalis
WarganegaraCuban
Pergerakan sasteraModernismo
PasanganCarmen Zayas Bazan
AnakJosé Francisco "Pepito" Martí
SaudaraMariano Martí Navarro and Leonor Pérez Cabrera (ibu bapa), adik-beradik 7 (Leonor, Mariana, María de Carmen, María de Pilar, Rita Amelia, Antonia and Dolores)

José Julián Martí Pérez (28 Januari 1853 – 19 Mei 1895) adalah wira negara Cuba dan seorang tokoh penting dalam sastera Amerika Latin. Dalam kehidupan yang pendek dia adalah seorang penyair, sebuah esei, seorang wartawan, sebuah revolusi, falsafah, sebuah penterjemah, profesor, sebuah penerbit, dan ahli teori politik]. Beliau juga merupakan sebahagian daripada Freemason Cuba. Melalui tulisan-tulisan beliau dan aktiviti politik, beliau menjadi simbol bagi tawaran Cuba untuk kebebasan terhadap Sepanyol pada abad ke-19, dan disebut sebagai "Rasul Kemerdekaan Cuba".[1]" Beliau juga menulis tentang ancaman perluasan kuasa Amerika Syarikat ke dalam Cuba.[perlu rujukan] Dari remaja, baginda menyerahkan hidupnya kepada promosi kebebasan, kebebasan politik bagi Cuba, dan kebebasan intelektual untuk semua Hispanik Amerika ns; kematiannya telah digunakan sebagai seruan untuk kemerdekaan Cuba dari Sepanyol oleh kedua-dua pihak revolusioner Cuba dan mereka sebelum ini enggan untuk memulakan pemberontakan.

Dilahirkan di Havana, Martí mula aktivisme politik beliau pada usia yang awal. Dia akan perjalanan meluas di Sepanyol, Amerika Latin, dan Amerika Syarikat, meningkatkan kesedaran dan sokongan untuk perjuangan kemerdekaan Cuba. Penyatuan beliau ialah émigré pada masyarakat Cuba, terutamanya dalam Florida, adalah penting untuk kejayaan Perang Kemerdekaan Cuba terhadap Sepanyol. Beliau adalah seorang tokoh yang utama dalam perancangan dan pelaksanaan perang, dan juga pereka Parti Revolusi Cuba dan ideologinya. Beliau meninggal dunia dalam tindakan tentera pada 19 Mei 1895.

Martí dianggap salah satu yang besar intelektual Amerika Latin. Kerja-kerja bertulisnya terdiri daripada satu siri puisi, esei, surat, kuliah, satu novel, dan juga majalah kanak-kanak. Beliau menulis untuk pelbagai akhbar Amerika dan Amerika Latin, dia juga mengasaskan beberapa akhbar sendiri. Akhbar beliau Patria merupakan instrumen utama dalam kempen untuk kemerdekaan Cuba. Selepas kematiannya, salah satu puisi beliau dari buku, "Versos Sencillos" (Ayat Mudah) telah disesuaikan dengan lagu, "Guantanamera" , yang telah menjadi muktamad lagu patriotik di Cuba. Beliau juga telah dianggap oleh seluruh rakyat Cuba dengan pemimpin paling berkaliber.

"Tiada siapa berhak tidur lena jika masih ada orang yang alami penderitaan."

José Martí[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Kembara Khazanah Cuba