Juadah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam santapan, satu juadah adalah set makanan khusus yang dihidangkan bersama-sama semasa makan, semua pada masa yang sama. Satu juadah boleh termasuk berbilang hidangan atau hanya satu, dan sering termasuk perkara dengan beberapa pelbagai rasa. Sebagai contoh, hamburger disaji dengan jejari kentang akan dianggap satu juadah, dan kemungkinan besar keseluruhan hidangan. Begitu juga, bankuet yang panjang mungkin termasuk banyak juadah, seperti juadah di mana sup dihidangkan dengan sendirinya, juadah di mana cordon bleu dihidangkan pada masa yang sama seperti hiasannya dan mungkin hidangan sampingan, dan kemudian seorang pencuci mulut seperti pai labu. Juadah boleh berbeza dari segi saiz dan juga bilangan bergantung kepada budaya di mana hidangan berlaku.[1]

Satu santapan boleh terdiri daripada satu atau lebih juadah,[2] yang seterusnya terdiri daripada satu atau lebih hidangan.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Portal Makanan

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Edward Giobbi; Eugenia Giobbi Bone (20 October 2005). Italian Family Dining: Recipes, Menus, and Memories of Meals with a Great American Food Family. Rodale. m/s. 1–. ISBN 978-1-59486-126-0. Dicapai pada 24 August 2013.
  2. ^ Andrew F. Smith (1 May 2007). The Oxford Companion to American Food and Drink. Oxford University Press. m/s. 19–. ISBN 978-0-19-530796-2. Dicapai pada 24 August 2013.
Fail:Title Cuisine 2.jpg
Rencana ini adalah sebahagian siri Masakan
Teknik penyediaan dan perkakas masak
Perkakas dapur - Teknik
Timbang dan ukur
Ramuan dan jenis makanan

Makanan
Masakan vegetarian
Herba dan Rempah
Keju - Pasta - Pencuci mulut
Roti - Sos - Sup - Teh
Ramuan-ramuan lain

Makanan wilayah
Afrika - Asia - Asia Selatan
Amerika Latin - Amerika Utara
Caribbean - Eropah
Tengah Timur
Makanan-makanan lain...
Lihat juga:
Dapur - Hidangan
Tukang masak terkenal
Wikibuku: Buku masakan