Jules Dumont d'Urville

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jules Dumont d'Urville

Jules Sébastien César Dumont d'Urville (23 Mei 1790, Condé-sur-Noireau, Perancis8 Mei 1842, Meudon, Perancis) merupakan penjelajah dan perwira angkatan laut Perancis, yang menjelajahi perairan Pasifik selatan dan barat, Australia, New Zealand dan Antartika.

Penjelajahannya yang pertama bermula dengan ekspedisi ke kepulauan Greece pada 1820. Pada ekspedisi tersebut, D'Urville menemui patung-patung yang dipahat sekitar tahun 130 SM. Ia kemudian merancang agar pemerintah Perancis dapat memiliki salah satu patung yang berharga tersebut. Patung terkenal "Venus de Milo" sekarang berada di Louvre di Paris.

Tahun 1822, beliau berlayar mengelilingi dunia dengan Kapten Duperrey, dan membawa pulang berbagai koleksi haiwan dan tumbuhan.

Tahun 1826, beliau dihantar ke Pasifik, mempelajari pantai Pulau Irian, New Zealand dan pulau-pulau lain serta menemui kemungkinan besar apa yang dinamakan lokasi kematiannya La Perouse.

Tahun 1837, dalam sebuah ekspedisi ke wilayah di Kutub Selatan, beliau berlayar di sepanjang pantai di sebuah wilayah di Antartika yang beliau namakan Pantai Adélie untuk menghormati isterinya. Sekembalinya ke Perancis pada 1840, D'Urville diangkat sebagai Laksamana Muda.

Kemudian, untuk menghormati jasa-jasanya atas beberapa penjelajahannya, namanya diabadikan sebagai Laut D'Urville di Antartika, Pulau D'Urville di Antartika, Tanjung d'Urville di Irian Jaya, Indonesia dan Pulau D'Urville di New Zealand. Namanya juga diabadikan sebagai nama jalan di Paris, Rue Dumont d'Urville, di distrik ke-8 di dekat Champs-Élysées. Stadium Dumont d'Urville di Antartika juga dinamakan sesuai namanya.

D'Urville terbunuh dengan isteri dan anaknya dalam suatu kemalangan kereta api di Meudon, Perancis. Beliau dikebumikan di Cimetière du Montparnasse, Paris, Perancis.

Kisah penjelajahannya telah diterbitkan dalam 24 jilid dengan 6 jilid besar berisi ilustrasi-ilustrasi.