Julian Byng

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Julian Byng

Gabenor Jeneral Kanada Ke-12
Dalam jawatan
2 Ogos 1921 – 5 Ogos 1926
RajaGeorge V
Perdana MenteriArthur Meighen
William Lyon Mackenzie King
Didahului olehThe Duke of Devonshire
Digantikan olehThe Viscount Willingdon
Butiran peribadi
LahirJulian Hedworth George Byng
(1862-09-11)11 September 1862
Wrotham Park, England
Meninggal dunia6 Jun 1935(1935-06-06) (umur 72)
Thorpe-le-Soken, England
PasanganEvelyn Byng
ProfesionPegawai
Tandatangan
Perkhidmatan ketenteraan
Kesetiaan United Kingdom
Perkhidmatan/
cawangan
Bendera Tentera Darat United Kingdom Tentera Darat Britain
Tahun perkhidmatan1879 – 1919
PangkatFil Marsyal
PertempuranPerang Mahdist
Perang Boer Kedua
Perang Dunia Pertama
  • Pertempuran Ypres Pertama
  • Pertempuran Gallipoli
  • Pertempuran Vimy Ridge
  • Pertempuran Cambrai
  • Pertempuran Seratus Hari

Fil Marsyal Julian Hedworth George Byng, Viscount Byng Vimy Pertama GCB GCMG MVO (11 September 18626 Jun 1935) merupakan seorang pegawai Tentera Darat Britain dan merupakan seorang Gabenor Jeneral Kanada Ke-12 sejak Konfederasi Kanada pada tahun 1867.

Beliau telah digelar oleh rakan-rakan adalah "Bungo". Beliau telah dilahirkan dalam keluarga golongan bangsawan di Hertsmere, England dan menuntut ilmu di Eton College bersama dengan abang beliau. Selepas tamat pengajian, Byng menerima komisen sebagai pegawai militia dan selepas itu beliau mula berkhidmat di Mesir dan Sudan sebelum dia ke Staff College. Di sana, beliau berkawan dengan rakan-rakan yang sebaya dengannya yang mendapat pangkat kanan di Perancis. Berikut perkhidmatan cemerlang semasa Perang Dunia Pertama ketika bersama dengan Tentera Ekspedisi British di Perancis dan ketika Pertempuran Gallipoli. Beliau juga menerima pangkat komander ketika bersama dengan Pasukan Kor Kanada ketika di Vimy Ridge dan juga menjadi komander dengan Tentera Ketiga. Pada tahun 1921, beliau telah dilantik oleh George V untuk menjadi gabenor jeneral atas syor Perdana Menteri United Kingdom David Lloyd George untuk menggantikan Duke Devonshire sebagai raja muda dan menduduki jawatan itu sehingga digantikan oleh Viscount Willingdon pada tahun 1926. Byng terbukti popular di Kanada kerana kepimpinan perang yang cekap walaupun beliau melangkah terus ke dalam hal ehwal politik.

Selepas berakhirnya menjadi gabenor jeneral di Kanada, Byng kembali ke United Kingdom dan berkhidmat sebagai Pesuruhjaya Polis Metropolis dan telah dinaikkan pangkat dalam kaum bangsawan untuk menjadi Viscount Byng dari Vimy. Tiga tahun selepas dilantik sebagai marshal, Byng meninggal dunia di rumahnya pada 6 Jun 1935.