Jump (barisan majalah)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump
Nama asliジャンプ
Nama rumiJanpu
Jenis/bentuk sahRencana Wikipedia meliputi pelbagai topik Sunting ini di Wikidata
Ditubuhkan1968; 56 tahun yang lalu (1968)
PengasasShueisha
Ibu pejabatJepun
Tapak webHalaman sejarah rasmi Shueisha
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Jump (Jepun: ジャンプ, Hepburn: Janpu), kadangkala digayakan JUMP dan juga dikenali sebagai Jump Comics, ialah barisan antologi manga (majalah manga) yang dicipta oleh Shueisha. Ia bermula dengan antologi manga Shōnen Jump pada tahun 1968, kemudian dinamakan semula sebagai Weekly Shōnen Jump. Asal usul nama tersebut tidak diketahui. Antologi Jump ditujukan terutamanya untuk penonton lelaki remaja, walaupun majalah Weekly Shōnen Jump juga telah popular dengan demografi wanita.[1] Bersama-sama dengan barisan antologi manga, Shōnen Jump juga termasuk crossover francais media, di mana terdapat pelbagai anime dan permainan video crossover bertemakan Shōnen Jump (sejak Famicom Jump) yang menghimpunkan pelbagai watak manga Shōnen Jump.

Cetakan[sunting | sunting sumber]

Apabila bab siri manga yang asalnya bersiri dalam majalah Jump dikumpul dan diterbitkan dalam bentuk tankōbon, ia diberikan cetakan berbeza bergantung pada majalah asalnya atau jenis tankōbon.

Jump Comics[sunting | sunting sumber]

Jump Comics (Jepun: ジャンプコミックス, Hepburn: Janpu Komikkusu), disingkat JC, ialah cetakan yang paling biasa digunakan untuk edisi tankōbon siri manga yang disiri dalam Shōnen Jump Mingguan dan majalah Jump yang lain.[2] Barisan Jump Comics diterbitkan dalam bahasa Inggeris oleh Viz Media di bawah nama Shonen Jump dan Shonen Jump Advanced. Shōnen Jump Advanced dicipta untuk pengedaran siri manga yang dianggap lebih matang kerana kandungan atau tema. Siri yang dikeluarkan di bawah SJA termasuk Eyeshield 21, Ichigo 100%, Pretty Face, I"s , Hunter × Hunter, Bobobo-bo Bo-bobo dan Death Note.

Jump Comics+ ialah cetakan tankōbon untuk siri manga yang asalnya dikeluarkan secara digital sahaja pada apl dan tapak web Shōnen Jump+. Jump Comics Deluxe (Jepun: ジャンプコミックスデラックス, Hepburn: Janpu Komikkusu Derakkusu) ialah cetakan aizōban yang dahulunya dikendalikan oleh Shōnen Jump Mingguan. Antologi manga seinen Super Jump telah mengambil alih barisan tersebut dan menerbitkan manga mereka di bawahnya. Jilid manga ini mempunyai kertas mahal dan karya seni muka depan baharu. Edisi Jump Comics Deluxe bagi Rurouni Kenshin telah dikeluarkan dalam bahasa Inggeris oleh Viz di bawah tajuk Rurouni Kenshin VIZBIG Edition.

Jump Comics Digital ialah cetakan tambahan yang ditambahkan pada manga daripada mana-mana majalah Jump apabila ia diterbitkan secara digital. Jump Comics SQ. ialah cetakan untuk siri manga yang asalnya disiarkan dalam majalah Jump Square. V Jump Comics (Jepun: Vジャンプコミックス) ialah cetakan untuk manga yang pada asalnya bersiri dalam majalah V Jump, tetapi mereka kini menggunakan jejak Jump Comics pula. Young Jump Comics (Jepun: ヤングジャンプ・コミックス) ialah cetakan untuk siri yang asalnya disiarkan dalam majalah manga seinen Weekly Young Jump, Business Jump dan Ultra Jump.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Oricon: #1 Manga Mag for Japanese Girls Is…Shonen Jump - Anime News Network". Oricon: #1 Manga Mag for Japanese Girls Is…Shonen Jump (dalam bahasa Inggeris). Anime News Network. 10 April 2007. Dicapai pada 13 Ogos 2008.
  2. ^ Berndt, Jaqueline; Kümmerling-Meibauer, Bettina (2014). Manga's Cultural Crossroads. Routledge. m/s. 179. ISBN 9781134102839.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]