K-9 (filem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
K-9
Fail:K nine.jpg
Poster keluaran panggung
PengarahRod Daniel
PenulisSteven Siegel
Scott Myers
Lloyd Levin
Donna Smith
Dihasilkan olehLawrence Gordon
Charles Gordon
DibintangiJames Belushi
Jerry Lee
Mel Harris
SinematografiDean Semler
Disunting olehLois Freeman-Fox
Muzik olehMiles Goodman
Diedarkan olehUniversal Studios
Tarikh tayangan
  • 28 April 1989 (1989-04-28)
Masa tayangan
102 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$17 juta
Pecah panggung$78,247,647

K-9 ialah sebuah filem aksi/getaran-komedi membintangi James Belushi dan Mel Harris. Filem ini diarah oleh Rod Daniel, dikarang oleh Steven Siegel dan Scott Myers, diterbitkan oleh Lawrence Gordon dan Charles Gordon, dan dikeluarkan oleh Universal City Studios. Filem ini mempunyai dua buah susulan, K-911 (1999) dan K-9: P.I. (2002), kedua-duanya direct-to-video.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Belushi memainkan detektif polis San Diego cepat marah Michael Dooley, yang ditandai kerana pelaksanaan oleh seorang penjual dadah antarabangsa penting bernama Lyman (dimainkan oleh Kevin Tighe). Untuk membantu, seorang yang konon-kononnya "teman" bernama Brannigan (dimainkan oleh Ed O'Neill) memberi Dooley seekor anjing polis pengesan dadah yang tidak ortodoks dipanggil "Jerry Lee" (dinamai sempena legenda rock-and-roll "Killer").[1] Kedua-duanya cuba memenjarakan Lyman, tetapi Dooley tidak lama kemudian mempelajari bahawa Jerry Lee adalah pintar dan nakal hanya bekerja apabila dan dengan cara yang dikehendaki olehnya. Banyak jenaka filem ini mengikuti episod Jerry Lee yang berkemusnahan dan suka bermain.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Peranan "Jerry Lee" dimainkan oleh melebihi seekor anjing, termasuk sokongan.[2][3]

Sambutan[sunting | sunting sumber]

Filem ini menerima ulasan bercampur daripada Los Angeles Times, memuji pelakon tetapi bukan jalan cerita rutin. "Filemnya menyeronokkan, bukan hanya kerana duo berkarisma, tetapi juga kerana arahan komedi mahir Rod Daniel."[4] Sebagai tambahan, The New York Times memberi filem ini ulasan bercampur, menyatakannya "tidak mempunyai cebisan kewibawaan", tetapi masih mengandungi "kepintaran anjing sangat comel pasti" dan "perentakan riang".[5] Roger Ebert dari Chicago Sun-Times memberi filem ini "2 bintang".[6] The Washington Post memuji prestasi Jerry Lee.[7]

K-9 kini memegang perkadaran 22% di Rotten Tomatoes (dengan kelulusan penonton 46%).[1]

Runut bunyi[sunting | sunting sumber]

Muzik digubal oleh John Williams / Penghargaan MCA Records

Dikarang oleh Barbara Ann Hawkins (sebagai Hawkins), Joe Jones (sebagai Jones), Rosa Lee Hawkins (sebagai Hawkins), Marilyn Jones (sebagai Johnson), Sharon Jones (sebagai Jones) dan Jessie Thomas (sebagai Thomas) daripada The Dixie Cups / Dipersembahkan oleh Amy Holland

Dikarang oleh James Brown / Dipersembahkan oleh James Brown / Penghargaan PolyGram Special Products, anak syarikat PolyGram Records, Inc.

Dikarang oleh Boris Blank dan Dieter Meier / Dipersembahkan oleh Yello / Penghargaan PolyGram Special Products, anak syarikat PolyGram Records, Inc.

Dikarang oleh Norman Whitfield / Dipersembahkan oleh Rose Royce / Penghargaan MCA Records

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Thomas, Kevin (28 April 1989). "Movie Reviews: 'K-9' a Serviceable Outing for Belushi". Los Angeles Times. Dicapai pada 21 Ogos 2012.
  2. ^ Neill, Michael;Marie Moneysmith (22 Mei 1989). "Get Used to It, Cybill—there's a New Shepherd in Hollywood". People. Dicapai pada 11 Disember 2011.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  3. ^ Hearne, Vicki (11 Disember 1988). "The Cruelty Question: How Do They Get a Horse to Flip Flapjacks, an Elephant to Ring for Champagne, a Chimpanzee to Sit Still? Hollywood Animal Trainers Explain Their Side of the Controversy". Los Angeles Times. Dicapai pada 24 Disember 2011. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  4. ^ Thomas, Kevin (28 April 1989). "Movie Reviews: 'K-9' a Serviceable Outing for Belushi". Los Angeles Times. Dicapai pada 7 Jun 2011.
  5. ^ Holden, Stephen (28 April 1989). "K 9 (1989) Review/Film; A Canine Constable and Partner, in 'K-9'". New York Times. Dicapai pada 21 Ogos 2012.
  6. ^ Ebert, Roger (28 April 1989). "K-9". rogerebert.com. Dicapai pada 21 Ogos 2012.
  7. ^ Kempley, Rita (28 April 1989). "K-9 (PG-13)". The Washington Post. Dicapai pada 21 Ogos 2012.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Rod Daniel