KKND2: Krossfire

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
KKND2: Krossfire
PembangunBeam Software
PenerbitMelbourne House
Infogrames (EU)
GT Interactive (AU)
SiriKKnD Sunting ini di Wikidata
PlatformWindows, PlayStation
PelepasanWindows
PlayStation
  • EU: 15 April 1999
GenreStrategi masa sebenar
ModPemain tunggal, multipemain

KKnD2: Krossfire (Jawi: ققند2: كروسسفيري) adalah sekuel KKnD dalam siri KKnD, diterbitkan pada 19 Oktober 1998 untuk Microsoft Windows. Ia kemudian diterbitkan pada PlayStation pada tahun 1999 sebagai KKnD: Krossfire. Kisah permainan ini bermula pada tahun 2179, 100 tahun selepas Perang Nuklear Dunia. Setelah menghabiskan masa lebih kurang 4 dekad di bawah tanah, bersembunyi selepas kekalahan pertama menentang puak mutan Evolved (Evolusi), puak Survivors pula (Yang terselamat) bangkit menghadapi musuh baru: Series 9 (Siri 9). Robot Series 9 adalah mesin yang telah maju dari asal usul berkebun mereka (disebabkan pengaturcaraan asal yang rosak oleh kerana radiasi nuklear) dan mengangkat senjata terhadap manusia, yakni puak Evolved dan Survivors, yang memusnahkan tanaman berharga mereka yang menjadi satu-satunya sebab mereka berfungsi.

Gaya permainan[sunting | sunting sumber]

Permainan ini berlaku selepas perang nuklear di seluruh dunia, pada tiga jenis peta di atas tanah dan air: medan padang pasir gurun, kawasan hutan, atau hutan bandar. Ketiga kawasan ini menyediakan artifak-artifak dari perang nuklear, yaitu bangunan-bangunan yang terbengkalai dan air tercemar. Sebagaimana permainan strategi masa sebenar yang lain seperti Command & Conquer atau francais StarCraft, matlamat utama permainan ini adalah untuk membasmi semua puak lain pada peta bermain tertentu. Ini biasanya dilakukan melalui pengurusan rizab sumber minyak yang berfungsi sebagai sumber kuasa dan mengekalkan asas operasi semasa cuba memusnahkan segala-galanya. Benteng dan menara boleh digunakan untuk melindungi pangkalan, serta memanfaatkan ciri-ciri semulajadi seperti tebing atau bangunan. Tidak seperti di KKnD 1, kini setiap puak mempunyai bangunan yang dapat memberikan sedikit lebih banyak unit sumber pada kadar yang berterusan, membantu mengumpulkan sumber, sekiranya ada kekurangan minyak atau jika semua minyak habis. Permainan ini juga terdapat dua kaedah permainan: mod kempen dan mod multipemain. Mod kempen membolehkan anda bermain salah satu daripada tiga puak, berperang di peta berbentuk segitiga untuk membasmi semua musuh yang lain. Kadang-kadang ada banyak puak. Mod multipemain membolehkan sambungan melalui LAN (IPX atau TC /IP), kabel bersiri atau modem, atau mod soloplay di mana seseorang boleh memilih antara pelbagai peta dan tetapan untuk memainkan permainan amalan terhadap lawan AI atau lebih.

Sekuel[sunting | sunting sumber]

Sebuah terbitan turunan bernama KKnD: Infiltrator sedang dibangunkan pada tahun 1999, tetapi dibatalkan kemudian. Ia akan menjadi permainan aksi 3D, di mana pemain menunggang dirtbike ke wilayah musuh untuk melakukan misi sebagai Infiltrator (Penyusup).[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "News Briefs". IGN. 19 Oktober 1998. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 April 2000. Dicapai pada 6 Disember 2019.
    KKND 2 Now Available: "Melbourne House's KKND2: Krossfire is now being distributed throughout U.S. PC gaming retail outlets."
  2. ^ Retro Gamer 37 p.46/47

Pautan luar[sunting | sunting sumber]