KRI Malahayati

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

KRI Malahayati (362) merupakan kapal perang tentera laut Indonesia jenis kapal frigat ringan kelas Fatahilah yang sentiasa bersedia mempertahankan negara Indonesia.

Kapal kelas Fatahilah ini dibina oleh Wilton-Fijenoord, Schiedam, Belanda. Ia siap dibina pada tahun 1979. Kapal yang dalam kelas yang sama termasuk KRI Fatahilah, KRI Malahayati dan KRI Nala.

KRI Malahayati bersaiz sepanjang 83.85 meter x 11.1 meter X 3.3 meter (375.1 kaki x 36.4 kaki x 10.8 kaki. Ia mempunyai sesaran 1,450 tan apabila penuh. Ia mempunyai 82 orang anak kapal, dan dilengkapi dengan peluru berpandu bagi keupayaan pertempuran di permukaan laut (anti-surface warfare).

Persenjataan[sunting | sunting sumber]

Torpedo[sunting | sunting sumber]

KRI Malahayati dilengkapi dengan tiga tiub pelancar torpedo berkembar 12.75 inci.

Peluru berpandu[sunting | sunting sumber]

Sistem pertahanan udaranya adalah pelancar peluru berpandu Mistral bagi peluru berpandu darat-ke-udara. Mistral menawarkan pertahanan udara jarak-dekat terhadap pesawat sayap kekal dan pesawat sayap berputar dan terhadap peluru berpandu anti-kapal yang datang. Jarak sasaran adalah dari 0.5 kepada 5 km. Mistral mempunyai pencari infra, kelajuan 2.6 Mach dan dilengkapi dengan 3 kg kepala peledak.

Selain itu KRI Malahayati juga dilengkapi dengan 4 MM38 Exocet permukaan-ke-permukaan bagi keupayaan pertempuran dipermukaan laut "anti-surface warfare".

Bagi keupayaan pertempuran bawah permukaan air, ia juga dilengkapi dengan 2 peluru berpandu 375 mm anti-kapal selam (ASW RL).

Meriam[sunting | sunting sumber]

Meriam utama kapal perang KRI Malahayati yang dipasang pada dek hadapan, adalah meriam 120mm/46caliber DP. KRI Malahayati juga dilengkapi dengan selaras mesingan 40 mm dan 2laras mesingan 20 mm. pelbagai guna.

Penangkis countermeasure[sunting | sunting sumber]

KRI Malahayati membawa 2 pelancar umpan RL sebagai tambahan kepada sistem pemintas SUSIE-I. Ia dikawal oleh sistem persenjataan WM-28.

Bagi pertempuran bawah air, KRI Malahayati mempunyai sistem sonar PHS-32 yang dilekatkan pada bahagian bawah badan kapal (MF).

Pengesan[sunting | sunting sumber]

KRI Malahayati memiliki radar pengesan permukaan dan udara DA-05. Radar tersebut memberikan pengesanan pencari sasaran di udara dan permukaan bersepadu dan beroperasi dalam trek ketika mod pengawas "scan mode" dan dalam pengesan percikan "splash spotting" ketika meninjau "scanning".

Tujahan[sunting | sunting sumber]

Kapal peronda ini mempunyai dwi-enjin disel yang disambung kepada dua gandar yang memberikan tujahan 8,000 bhp, dengan kelajuan beroperasi 21 batu nautikal. Selain itu ia mempunyai satu turbin gas yang mampu membekalkan kuasa 22,360 shp bagi menghasilkan kelajuan semasa bertempur pada 30 batu nautikal.

Secara keseluruhan KRI Malahayati mempunyai kelengkapan senjata yang baik dan kukuh dibina.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]