Kabosu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kabosu
Pengelasan saintifik
Alam:
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
C. sphaerocarpa
Nama binomial
Citrus sphaerocarpa

Kabosu (カボス or 臭橙; Binomial name: Citrus sphaerocarpa) ialah buah sitrus pokok daun lebar malar hijau dalam keluarga Rutaceae.[2] Ia popular di Jepun, di mana jus digunakan untuk meningkatkan rasa banyak hidangan, terutamanya hidangan ikan, sashimi, dan stimbot.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Kabosu ialah buah-buahan sitrus berair berkait rapat dengan Yuzu. Jusnya mempunyai ketajaman lemon, dan ia digunakan untuk menggantikan cuka dalam beberapa hidangan Jepun. Ia tumbuh dengan pokok renek berbunga atau pokok dengan duri tajam. Buah dituai apabila masih hijau, tetapi jika dibiarkan masak ia bertukar kuning. Ia sering dikelirukan dengan limau sama seperti Sudachi, tetapi dengan mudah boleh dibezakan dengan puncak buah yang pistilnya jatuh di luar, yang merupakan bentuk donut sedikit bengkak.

Asal[sunting | sunting sumber]

Dianggap sebagai ichang papeda - kacukan oren pahit, Kabosu telah dibawa dari China pada Zaman Edo dan menjadi buah yang popular di Jepun. Ia dihasilkan di kebanyakan kawasan di Prefektur Ōita, terutamanya di Taketa dan Usuki. Di Usuki, dulu terdapat pokok yang berusia 300 tahun, dan pokok-pokok yang berusia 200 tahun masih wujud di sana.[3] Buah ini dianggap sebagai makanan istimewa di bahagian-bahagian lain di Jepun, kerana ia sering mahal di luar Prefektur Ōita.

Penggunaan[sunting | sunting sumber]

Jus kabosu kaya dengan kemasaman, dengan wangian unik. Ia digunakan dengan sashimi, ikan bakar, ponzu untuk stimbot, dan sebagai alternatif cuka untuk hidangan Jepun. Di Prefektur Ōita. ia juga digunakan dengan sup miso, mi dan shochu, dengan menitis jus untuk menambah rasa. Memerah potongan suku jejarian secara menegak dengan bahagian kulit ke bawah menghalang benih daripada memasuki hidangan atau cawan sambil menambah rasa jus dan kulit. Jus kabosu digunakan dalam pelbagai produk termasuk perasa, jus, minuman bukan alkohol, pencuci mulut beku, makanan snek, wagashi, pastri dan minuman beralkohol.

Apabila dicampur dalam makanan ikan, polifenol dalam Kabosu mencegah perubahan warna dan bau dalam daging ikan untuk tempoh masa yang lebih lama. Amberjack Jepun (buri) dan flounder summer (hirame) diternak menggunakan makanan ini dipasarkan sebagai Kabosu Buri and Kabosu Hirame in Ōita Prefecture using this effect.[4][5]

Penghasilan[sunting | sunting sumber]

Pengeluaran Jepun pada tahun 2007 adalah 5185 tan. Jumlah pengeluaran khusus prefektur pada tahun adalah 5,019 tan di Prefektur Ōita, 144 tan di Prefektur Aichi, dan 17 tan di Prefektur Miyazaki, dan jumlah dalam daerah pengeluar utama Prefektur Ōita adalah 97% pengeluaran negara.[6] Terdapat tahun yang baik dan buruk bagi pengeluaran Kabosu; 2009 adalah tahun yang baik dan jumlah di Prefektur Ōita adalah kira-kira 6,587 tan.[7] Pengeluaran tahunan di Prefektur Ōita adalah 3,623 tan pada tahun 2010,[8] dan 5,273 tan pada tahun 2011.[9][10] Bandar-bandar utama menghasilkan Kabosu ialah Usuki, Ōita; Taketa, Ōita; Bungo-ōno, Ōita; dan Kunisaki, Ōita.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Citrus sphaerocarpa Tanaka, nom. nud". Rangkaian Maklumat Sumber Germplasma (GRIN). Perkhidmatan Penyelidikan Pertanian, Jabatan Pertanian Amerika Syarikat. Dicapai pada 25 March 2010.
  2. ^ "Kabosu Citrus". www.specialtyproduce.com. Dicapai pada 2017-01-10.
  3. ^ "The origin of Kabosu". Ōita Kabosu - Official site. The Ōita Kabosu promotion council. Dicapai pada 16 August 2014.
  4. ^ Kabosu mixed feed delays discoloration of Japanese amberjack meat - Ōita Press 30 December 2009
  5. ^ Kabosu induced feed improves taste of Japanese amberjack and fluke - Ōita Press 12 June 2010
  6. ^ "2007 annual specialty fruit production white paper". e-stat.go.jp. Ministry of Internal Affairs and Communications Statistics Bureau of Japan. Dicapai pada 15 August 2014.
  7. ^ "2009 Kabosu production in Ōita". e-stat.go.jp. Ministry of Internal Affairs and Communications Statistics Bureau of Japan. Dicapai pada 15 August 2014.
  8. ^ "2010 Kabosu production in Ōita". e-stat.go.jp. Ministry of Internal Affairs and Communications Statistics Bureau of Japan. Dicapai pada 15 August 2014.
  9. ^ "Statistics for Ōita Prefecture". stat.go.jp. Ministry of Internal Affairs and Communications Statistics Bureau of Japan. Dicapai pada 15 August 2014.
  10. ^ "2011 Kabosu production in Ōita". e-stat.go.jp. Ministry of Internal Affairs and Communications Statistics Bureau of Japan. Dicapai pada 15 August 2014.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Citrus