Kadhi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke navigasi Pergi ke carian
Kadhi or payo
Kadhi Chawal from India.jpg
Kadhi Chawal (Kadhi dihidangkan dengan nasi rebus) dari India
Tempat asalBenua kecil India
Masakan negara yang berkaitanIndia, Bangladesh, Pakistan
Bahan utamaDahi (yogurt), tepung gram, sayur, air
di Wikibuku Buku Masakan: Kadhi  Media berkenaan di Wikimedia Commons Media: Kadhi

Kadhi atau karhi adalah hidangan yang berasal dari Rajasthan.[1] Ini terdiri dari kuah pekat berdasarkan tepung gram, dan berisi sayur-sayuran goreng yang disebut pakora s, yang mana dahi (yogurt) ditambahkan untuk memberikan sedikit rasa masam. Ia sering dimakan dengan nasi atau roti.

Hidangan Thari yang masyhur Singhrian jo Raabro (Khaatiyo), variasi Kadhi yang disediakan dengan menambahkan Singhri (Sanghri) di Tharparkar, Sindh
Singhrian jo Raabro (Khaatiyo), variasi Kadhi yang disediakan dengan menambahkan Singhri (Sanghri) adalah hidangan popular di Tharparkar, Sindh

India[sunting | sunting sumber]

Di India Utara, pakoras dimasukkan ke dalam kuah tepung gram dan yogurt masam ditambahkan untuk menambah rasa di dalamnya. Mereka dimakan sama ada dengan nasi rebus atau roti. Di Gujarat dan Rajasthan, biasanya disajikan dengan khichdi, roti, paratha atau nasi. Ia dianggap makanan ringan. Gujarati dan Rajasthani kadhi berbeza dengan Uttar Pradesh. Secara tradisional, ia sedikit lebih manis daripada varian lain, kerana gula atau jaggery ditambahkan ke dalamnya, tetapi ia boleh dibuat tanpa gula untuk rasa yang lebih masam. Ia dimakan tanpa pakoras dan konsistensinya sedikit lebih nipis. Kadhi Gujarati dibuat lebih baik daripada susu butter kerana memberikan tekstur yang lebih halus berbanding yogurt. Variasi pada hidangan asas ini termasuk penambahan sayur-sayuran tertentu, terutama bhindi (okra) dalam hal ini dikenali sebagai bhinda ni kadhi. Di [Punjab]], kadhi adalah makanan musim sejuk yang ringkas. Dibuat dari besan (tepung Gram) untuk menebal konsistensi, dan menambahkan pakoras, ia dimakan dengan nasi basmati gandum panjang atau, lebih umum, dengan roti. Tidak seperti di India yang lain, yogurt masam tidak ditambah - hanya susu mentega penuh lemak atau yogurt tanpa gula.

Di India Barat khasnya di Maharashtra kadhi dibuat dengan Kokum yang sangat terkenal di Pantai Maharashtra - Konkan dengan nama Solkadhi. Variasi kadhi lain di Maharashtra dibuat dengan Kacchi Kairi (mangga mentah) yang dikenali sebagai kad Aambyachi (Aam kadhi) Dan satu lagi Varian kadhi di Maharashtra terdiri dari dadih dan dadih yang dikenal sebagai takachi kadhi.

Dalam Haryana, variasi yang popular disebut haryanvi hara choley kadhi, dibuat dengan besan dan hare choley (buncis hijau mentah) dengan murni ghee; boneka mentega segar buatan sendiri ditambah semasa hidangan. Haryanvi kadhi kadang-kadang dimasak dengan ramuan tambahan, seperti daun [musiman segar [album Chenopodium | bathua] hijau segar kachri, tembikai liar kecil.

Di Purvanchal (timur Uttar Pradesh dan Bihar barat), disebut Kadhi-Badi kerana Pakoda yang ditambahkan dalam kadhi pada dasarnya kecil badi atau vadi dibuat hanya keluar daripada tepung buncis, tidak ada sayur-sayuran yang ditambahkan untuk menjadikannya pakoda standard. Nama Kadhi juga berasal dari beberapa [bahasa Indo-Aryan]] yang dituturkan di utara India, di mana काढ़ना kadhna bermaksud mengambil yang mana dalam konteks ini bermaksud mengurangkan dan oleh itu kari yoghurt dan buncis dimasak untuk waktu yang sangat lama sehingga ia berkurang dan konsistensi berubah dari berair menjadi tebal dan berkrim.

Di negara bagian selatan, dibumbui dengan tumis asafoetida, biji sawi, jintan, dan fenugreek. Sup ini pekat dengan cara yang berbeza dengan penambahan kacang buncis yang telah dibersihkan direndam semalaman dengan biji ketumbar dan lada cabai merah kering. Squash, okra, tomato, bayam Cina, wortel, kacang manis adalah beberapa sayur-sayuran yang ditambahkan ke dalam perasa sebelum mendidih sup. Pakoras (gandum tepung gram) ditambah untuk majlis-majlis khas seperti upacara. Ini disebut majjige huli di Kannada, majjiga pulusu di Telugu dan mor kuzhambu dalam bahasa Tamil dengan makna yang serupa. Di Kerala, ia disebut kaalan.

Diaspora Sindhi di India biasanya membuat kadhi dengan terlebih dahulu memanggang tepung buncis dan menambahkan sayur-sayuran ke dalam kuah kacang. Ini disebut kadhi kerana penggunaan daun kari, yang disebut kadhi patta dalam bahasa Sindhi. Daripada yogurt, bubur asam jawa digunakan untuk memberikan rasa masam. Cara alternatif adalah membuat campuran cair dari tepung buncis dan bukannya memanggang kacang buncis.

Pakistan[sunting | sunting sumber]

Popular di Pakistan Selatan, Karachi & Hyderabad. Ia boleh dibuat dengan penambahan sayur-sayuran seperti kacang drumstick.

Di Pakistan, biasanya disajikan dengan nasi rebus dan naan. Thari orang biasanya merujuk Kadhi dengan nama Raabro atau Khaatiyo.

Di Pakistan Utara, di dan sekitar wilayah Hazara di wilayah Khyber Pakhtunkhwa, Kadhi disiapkan dengan berbagai bahan tambahan sekaligus. Ini termasuk Kadhi ayam, kaddu (labu) Kadhi, kadhi sarson (daun mustard) adalah beberapa jenis yang lebih terkenal.

Di Karachi & Hyderabad, Sindh, selain kadhi biasa, pelbagai sayur-sayuran seperti kacang bendi, aubergine dan biji tongkat dapat ditambahkan. Di Pakistan, Kadhi, secara lalai, menyiratkan bahawa Pakodas disertakan. Ia dimakan dengan chapatis atau nasi rebus biasa.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Kadhi Recipe | Kadhi Pakora » Dassana's Veg Recipes". Dassana's Veg Recipes (dalam bahasa Inggeris). 2012-01-04. Dicapai pada 2021-04-20.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Wikibooks
Buku resipi Wikibuku mempunyai resipi

Templat:Hidangan Pakistan Templat:Yogurt