Kaedah Teorem Mekanikal

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kaedah Teorem Mekanikal[meragukan ] (Yunani: Περὶ μηχανικῶν θεωρημάτων πρὸς Ἐρατοσθένη ἔφοδος), atau disebut juga sebagai Kaedah, dianggap sebagai salah satu karya utama yang masih hidup dari Yunani kuno polymath Archimedes. Kaedah mengambil bentuk surat dari Archimedes kepada Eratosthenes,[1] ketua pustakawan di Perpustakaan Alexandria, dan mengandungi penggunaan eksplisit pertama yang terbukti dari kaedah tidak terpisahkan (kadangkala disebut sebagai infinitesimal).[1][2] Karya ini pada mulanya dianggap hilang, tetapi pada tahun 1906 karya itu ditemui semula di Archimedes Palimpsest. Palimpsest menyertakan catatan Archimedes mengenai "kaedah mekanik", yang disebut kerana bergantung pada hukum tuas, yang pertama kali ditunjukkan oleh Archimedes, dan dari pusat jisim (atau centroid), yang telah ditemui dalam banyak bentuk khas.

Archimedes tidak mengiktiraf kaedah tidak terpisahkan sebagai sebahagian daripada matematik yang ketat, dan oleh itu tidak menerbitkan kaedahnya dalam risalah formal yang berisi hasil. Dalam risalah ini, dia membuktikan teorem yang sama dengan keletihan, menemukan batas atas dan bawah yang ketat yang keduanya memenuhi jawapan yang diperlukan. Walaupun begitu, kaedah mekanikal adalah apa yang dia gunakan untuk mencari hubungan yang kemudian dia memberikan bukti kukuh.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Archimedes 1912
  2. ^ Netz, Reviel; Saito, Ken; Tchernetska, Natalie: Bacaan baru Proposisi Metode 14: bukti awal dari palimpsest Archimedes. I. SCIAMVS 2 (2001), 9–29.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • Archimedes (1912), The method of Archimedes recently discovered by Heiberg; a supplement to the Works of Archimedes, Cambridge University Press (translated by Thomas Little Heath).
  • Jan Hogendijk (2002). "The surface area of the bicylinder and Archimedes' Method". Historia Mathematica. 29 (2): 199–203. doi:10.1006/hmat.2002.2349. MR 1896975.