Kagamine Rin/Len

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kagamine Rin/ Len
PembangunCrypton Future Media
Pelancaran pertama31 Ogos 2007
Keluaran stabil
Kagamine Rin/Len V4X / 24 Disember 2015
Sistem pengendalianWindows 2000/Windows XP/Vista/Windows 7/Windows 8/Windows 10
PelantarPC
Terdapat dalamJepun
JenisAplikasi Pensintesis Vokal
LesenHak milik
Tapak web[1]
[2]

Kagamine Rin/ Len (Jepun: 鏡音リン・レン) ialah keluaran Crypton Future Media (juga dikenali sebagai "Crypton") dengan kerjasama Yamaha menggunakan enjin pensintesis suara Vocaloid 2 yang dijual berdasarkan pembangunan perisian penyanyi maya Siri Karakter Vokal untuk yang kedua. Pada 27 Disember 2007, produk ini mula dijual pada awal bulan Julai 2008, selepas itu pula digantikan dengan versi yang dikemas kini, iaitu Kagamine Rin/ Len "Act 2"[1].Kedua-dua versi juga mempunyai harga yang terbuka, pada anggaran rasmi kira-kira 15,750 yen. Kagamine Rin juga meneruskan legasi Hatsune Miku untuk mencetuskan fenomena yang luar biasa, bahkan juga terkenal di kalangan peminat Vocaloid.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ 岩本有平 (12 Jun 2008). "VOCALOID Kagamine Rin/ Len,serta versi kedua act2 dibekalkan pada awal Julai pada tahun yang sama" (dalam bahasa bahasa Jepun). CNET Networks. Dicapai pada 2008/6/12. Check date values in: |accessdate= (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.