Kai yang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke navigasi Pergi ke carian
Kai yang di pasar lama Don Wai, Nakhon Pathom
Som tam, khao niao dan kai yang dalam sebuah restoran ala Isan di Bangkok, Thailand.

Kai yang atau gai yang (Bahasa Thai: ไก่ย่าง, disebut [kàj jâːŋ], secara harfiah bermaksud "ayam panggang"), juga dikenal sebagai kai ping atau gai ping (Bahasa Thai: ไก่ปิ้ง), atau pīng kai (Bahasa Laos: ປີ້ງໄກ່, [pîŋ kāj]), adalah hidangan yang berasal dari orang Lao dari Laos dan Isan (timur laut Thailand), tetapi sekarang biasa dimakan di seluruh Thailand. Hidangan ini adalah makanan ruji standard pasar jalanan dan selalu tersedia setiap masa. Menjadi hidangan khas Laos/Isan, ia sering dipasangkan dengan salad betik hijau dan beras pulut (Bahasa Thai/Isan: ข้าวเหนียว, disebut [kʰâːw nǐa̯w]; Bahasa Laos: ເຂົ້າໜຽວ). Ia juga dimakan dengan sayur-sayuran mentah, dan sering dicelupkan dalam sos pedas seperti Laotian jaew bong.

Di Thailand, terdapat juga banyak jenis Muslim Thailand terkenal "kai yang" yang sama sekali tidak berasal dari Lao, tetapi lebih mirip dengan ayam bakar dari Malaysia.

Nama[sunting | sunting sumber]

Nama bahasa Lao untuk hidangan itu adalah pīng kai (ປີ້ງໄກ່) dan bermaksud "ayam panggang". Di restoran Laos di Barat, ia dikenal sebagai "ayam panggang Laotian" atau "ping gai". Istilah Bahasa Thai dan Bahasa Isaan biasanya dieja ไก่ย่าง (kai yang; Isan: [kàj ɲâːŋ]), walaupun ปิ้งไก่ (ping kai),sebutan huruf Thailand dari nama Laos, akan dimengerti di Isan dan di sebagian besar Thailand juga, walaupun bagi telinga Thai itu akan terdengar agak aneh, kerana sedikit perbedaan tatabahasa antara bahasa Thai dan Thailand Orang Laos. Orang Thai akan meletakkan kai sebelum ping dan bukan sebaliknya. Di Barat, di mana hidangan ini sering terdapat di menu restoran Thailand, ia dikenali dengan nama Thai kai yang atau sebagai "ayam bakar" Thai.

Bahan dan penyediaan[sunting | sunting sumber]

Seluruh ayam sering dibelah dua dan ditumbuk rata. Ia diperap dan kemudian dipanggang dengan api kecil pada api arang untuk waktu yang lama, tetapi tidak dimasak untuk dibakar atau kering. Pengasam biasanya merangkumi sos ikan, bawang putih, kunyit, ketumbar akar (ketumbar), dan lada putih. Terdapat banyak variasi, dan biasanya juga terdapat kicap hitam, sos hoisin, bawang merah, daun dan biji ketumbar, [[serai] ], cili, halia, cuka, gula melaka, dan MSG.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Tan, Terry. (2007). The Thai Table: A Celebration of Culinary Treasures. Marshall Cavendish. ISBN 981-261-442-7
  • Thompson, David. (2002). Thai Food: Arharn Thai. Ten Speed Press. ISBN 1-58008-462-1
  • Brissenden, Rosemary. (2007). Southeast Asian food: Classic and Modern Dishes from Indonesia, Malaysia, Tuttle Publishing. ISBN 0-7946-0488-9
  • McDermoot, Nancie. (1992). Real Thai: The Best of Thailand's Regional Cooking. Chronicle Books. ISBN 0-8118-0017-2

ISBN 1-58008-462-1

Templat:Barbeku Templat:Hidangan ayam