Kaktus beruang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kaktus beruang
Pengelasan saintifik
Alam:
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
C. fulgida
Nama binomial
Cylindropuntia fulgida
Julat habitat
Sinonim

Opuntia fulgida

Kaktus beruang atau nama saintifiknya Cylindropuntia fulgida, dan juga dikenali sebagai cholla melompat dan cholla tergantung, merupakan asal kaktus cholla bagi Sonora dan Amerika Syarikat Barat Daya.

Julat habitat kaktus beruang terbesar adalah di Sonora, kecuali di Barat Sierra Madre cordillera di timur dan utara California, termasuk pulau-pulau utama Tiburon dan Isla Ángel de la Guarda.[1]

Di Amerika Syarikat Barat Daya, jajarannya menjangkau ke Gurun Colorado dari California, dan di Arizona. Di sana ia terdapat di selatan dan barat daya zon peralihan Arizona dari Mogollon Rim; di barat laut Gurun Sonoran dalam Arizona, ia berada di beberapa kawasan terpilih. Ia juga sampai ke bahagian timur laut Gurun Mojave di selatan Nevada dan Utah, dan di bahagian selatan Great Basin Desert dalam Utah Selatan. Ia juga berlaku di selatan bahagian timur-barat Sungai Bill Williams, di sebelah timur Sungai Colorado di Gurun Yuma.

Penerangan[sunting | sunting sumber]

Kaktus beruang tumbuh pada ketinggian bermula dari 300 hingga 1,000 m (980 hingga 3,280 ka). Walaupun nama "cholla melompat" digunakan terutama untuk spesies ini, ia juga digunakan sebagai istilah umum untuk semua cholla.

Kaktus beruang merupakan tumbuhan pokok arboresen atau berduri cabang dengan satu pohon dahan rendah. Ia sering tumbuh pada ketinggian 4 m (13 ka), dengan dahan melentur dipenuhi Buah-buahan. Batang pokok ini berwarna hijau muda dan tuber yang kuat, dengan tuberkel (ukuran kecil seperti kutu pada batang) panjang dari 6 hingga 9 mm. Bersama-sama, tumbuh-tumbuhan ini kelihatan seperti membentuk hutan yang hebat yang boleh merangkumi lebih banyak hektar.

Daun telah dikecilkan sehingga menjadi duri, 6 hingga 12 duri tumbuh bagi setiap areol. Dahan muda dilindungi 2 hingga 3 cm (1 hingga 1 in) duri perak kekuningan, yang akan menggelap kepada warna kelabu jika semakin berusia. Duri ini membentuk lapisan padat yang mengaburkan batang. Cawangan yang semakin besar atau lebih tua mempunyai dahi dan / atau duri yang lebih pendek. Apabila duri jatuh dari bahagian yang lebih tua, kulit hitam kulit dinampakkan. Ia menjadi kasar dan bersisik jika semakin berusia.

Bunga adalah berwarna putih dan merah jambu, bercorak lavender. Bunga ini kira-kira satu inci lebar, dan diperlihatkan di hujung bersambung (atau hujung buah-buahan lama), mekar pada pertengahan musim panas.

Imej jarak dekat duri cholla yang menunjukkan cangkuk mikroskopik yang membuatkan pencabutan sangat menyakitkan.

Kebanyakan buah-buahan yang berdaun dan hijau adalah steril, pir - berbentuk hampir bulat, berkerut dengan beberapa duri. Buah ini biasanya kira-kira 4 cm (1.5 in) panjang, sering menghasilkan bunga pada tahun berikutnya yang menambahkan buah-buahan baru kepada musim-musim sebelumnya. Ia adalah rantaian tergantung buah yang memberi nama "cholla tergantung".

Nama[sunting | sunting sumber]

Batang Cholla Melompat tercabut dan melekat pada pangkal cawan kertas.

Nama "cholla melompat" berasal dari kesenangan batang popok tercabut apabila tersentuh. Selalunya sentuhan paling lembut akan meninggalkan seseorang dengan bit kaktus yang tergantung pada pakaian mereka untuk ditemui kemudian apabila sama ada duduk atau bersandar padanya. Tanah di sekitar tumbuhan yang matang akan sering diliputi dengan batang mati, dan tumbuh-tumbuhan muda bermula dari batang yang telah jatuh dari pokok matang. Tumbuhan yang muda melampirkan dirinya ke haiwan padang pasir dan tersebar untuk jarak pendek.

Nama-nama lain untuk kaktus ini termasuk cholla rantaian buah, cholla brincadora, dan velas de coyote.

Hidupan liar[sunting | sunting sumber]

Semasa musim kemarau, haiwan seperti domba bighorn dan beberapa spesies rusa seperti rusa kelinci padang pasir, bergantung pada buah yang berair untuk makanan dan air. Kerana mereka tumbuh di tempat yang tidak dapat diakses dan terpencil di padang pasir, populasi kaktus ini stabil.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Little. Atlas of United States Trees, Jilid 3, Minor Western Hardwoods, Peta 104, Opuntia fulgida.

Pautan luars[sunting | sunting sumber]