Kallang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kallang
Bahasa InggerisKallang
Bahasa Cina加冷
– PinyinJiālěng
Bahasa MelayuKallang
Bahasa Tamilகாலாங்

Kallang adalah satu kawasan perancangan bandar dan pembahagian yang terletak di bahagian tenggara Singapura. Ia mungkin paling dikenali kerana menjadi lokasi Stadium Tertutup Singapura & Stadium Nasional lama, dan juga Hub Sukan Singapura baru. Ia juga adalah di mana lapangan terbang Singapura yang pertama, Lapangan Terbang Kallang terletak.

Dalam kawasan Stesen MRT Kallang, tidak ada pusat membeli-belah.

Terdapat sebuah pusat membeli-belah, Taman Rekreasi Kallang, yang terletak berhampiran Stadium Stesen MRT.

Ia juga merupakan rumah kepada bekas Pabrik Gas Kallang, yang terletak di Kallang Road.

Sungai Kallang tempat bersiar-siar yang melalui kawasan ini terkenal dengan sukan air. Sumber sungai adalah Lower Pierce Reservoir, dan di lebih daripada 10 kilometer, ia adalah sungai terpanjang di Singapura.

Kallang bukan sebuah bandar HDB dengan sendiri. Ia bergabung dengan harta pusaka Whampoa untuk membentuk bandar Kallang / Whampoa. Kawasan Perancangan Kallang, bagaimanapun, termasuk ladang yang lain seperti Farrer Taman dan sebahagian daripada Kampong Glam.

Ladang Estet[sunting | sunting sumber]

Nama estet Lokasi Struktur di sekitarnya Kebolehcapaian
Bendemeer Kawasan sekitar Stesen MRT Boon Keng dan bersama-sama Serangoon Road Stesen MRT Boon Keng, Sekolah Hong Wen, Sekolah Rendah Bendemeer, Sekolah Menengah Bendemeer, Kelab Komuniti Kallang, Pos Tetangga Polis Kallang Stesen MRT Boon Keng Pengangkutan
Geylang Bahru Kawasan di sepanjang Geylang Bahru Kompleks Kolam Renang Lembah Kallang, Stesen MRT Geylang Bahru masa depan Pengangkutan
Kampong Bugis Kawasan di sepanjang Tepi Sungai Kallang dan Kallang Road selatan Taman Tepi Sungai Kallang Pengangkutan
Tanjong Rhu Kallang Selatan Sekolah Tinggi Dunman, Stadium Stesen MRT, Kelab Kolam Renang Singapura, Hub Sukan Singapura, Teater Kallang, Taman Rekreasi Kallang Pengangkutan
Crawford Kawasan berhampiran Stesen MRT Lavender dan di sepanjang jalan Crawford Taman Tepi Sungai Kallang, Bangunan ICA Stesen MRT Lavender dan Pengangkutan
Lembah Kallang Kawasan perindustrian bersama Kallang Way
Lavender Kawasan di sekitar King's George Avenue, Jalan Besar dan jalan Lavender Stadium Jalan Besar Stesen MRT Lavender dan Pengangkutan
Kallang Bahru Kawasan di sepanjang Kallang Bahru Kallang Distripark Pengangkutan
Boon Keng Kawasan berhampiran Stesen MRT Kallang Stesen MRT Kallang, Lorong 1 Terminal Bas Geylang Stesen MRT Kallang dan Pengangkutan
Kampong Jawa Kawasan berhampiran Stesen MRT Taman Farrer Stesen MRT Taman Farrer, Pusat Beli-belah City Square Stesen MRT Taman Farrer dan Pengangkutan

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Kallang adalah Bahasa Malaysia lama merujuk kepada orang laut (people of the sea), dipanggil orang biduanda kallang, yang tinggal di sekitar Sungai Kallang dan Sungai Singapura. Pada masa Raffles' mendarat di Singapura pada tahun 1819, terdapat kira-kira 500 orang biduanda kallang. Pada tahun 1824, Temenggong memindahkan orang Kallang ke Sungai Pulai di Johor. Mereka terdiri daripada kira-kira 100 keluarga, tetapi pada tahun 1847 sebahagian besar daripada mereka meninggal dunia akibat wabak cacar. Pada 1848, orang Kallang hampir pupus.

Ada makna yang lain kemungkinan nama tempat tertentu untuk ini. Kallang juga mungkin adalah korupsi perkataan Melayu kilang,yang bermaksud "kilang". Terdapat kilang beras di sini. Satu lagi penjelasan bagi asal-usul Kallang ialah ia berasal dari Galang, yang bermaksud "untuk meletakkan bot pada kayu saham atau penggelek", istilah yang sesuai sebagai kawasan Kallang yang merentangi kedua-dua belah Sungai Kallang.

Geografi dan mercu tanda[sunting | sunting sumber]

Kallang sering dikenali umum sebagai Lembah Kallang. Kawasan ini disaliri oleh sungai Kallang, Geylang, Rochor dan Whampoa, dan Terusan Pelton. Perimeter kawasan yang terdiri daripada MacPherson di utara ke Marina Timur di selatan, Kawasan Pusat Bandar di barat ke Geylang di timur. Sungai Kallang, sungai terpanjang di Singapura, bersiar-siar melalui kawasan itu, dan merupakan laluan air popular untuk sukan.

Kallang adalah rumah bagi banyak kawasan perindustrian ringan, seperti pembuat paip, kilang-kilang pakaian. Banyak kilang-kilang industri berat telah dipindahkan dari kawasan ini, untuk menggalakkan penggunaan kediaman. Pejabat sering terletak di Kallang untuk syarikat-syarikat tidak bersedia untuk membayar sewa yang tinggi di berhampiran dengan Kawasan Tengah, pusat perniagaan Singapura barat Kallang.

Kawasan perumahan, dibina oleh Lembaga Perumahan Pembangunan (HDB) di Kallang telah dibina pada tahun 1970-an dan 1980-an. Beberapa blok dirancang untuk dibina semula di bawah Pembangunan Semula Skim Selective En bloc (SERS) untuk membangunkan semula kawasan itu, yang demografi dikuasai oleh pertengahan umur. Blok baru yang 30 cerita tinggi kini menonjol dalam latar langit kawasan tersebut, dengan lebih sedang dirancang untuk dibina di bawah dasar pembinaan HDB baru. Pembangunan semula utama yang ketara sedang dijalankan di harta Lapangan Terbang Lama, di mana banyak blok bertingkat rendah telah dirobohkan.

Stadium Nasional Singapura terletak di Kallang, yang merupakan tempat acara sukan dan banyak memaparkan Hari Perbarisan Kebangsaan hampir setiap tahun sehingga ia telah ditutup secara rasmi pada 30 Jun 2007. Ia telah dirobohkan untuk memberi laluan kepada Hub Sukan Singapura yang dijangka siap pada April 2014.

Kriket Ground Kallang adalah satu lagi tempat sukan yang terletak di daerah itu, dan telah menjadi tuan rumah kepada beberapa perlawanan kriket One Day International. Pada zaman lebih baru-baru ini bagaimanapun, ia digunakan terutamanya untuk menjadi tuan rumah pertandingan domestik dan perlawanan antarabangsa kecil, seperti di antara Singapura dan Malaysia.

Taman Tepi Sungai Kallang di sepanjang Sungai Kallang adalah sebuah taman sungai diuruskan oleh Lembaga Taman Negara. Di sebelah berhampiran ke Hub Sukan Singapura adalah pantai dan di sebelah lain berhampiran Jalan Crawford adalah laluan pejalan kaki. Laluan pejalan kaki yang bersambung dengan Gardens by the Bay di Marina Centre.

Taman Penyambung Kallang adalah sebahagian daripada Rangkaian Taman Penyambung diuruskan oleh Lembaga Taman Negara. Seperti nama mereka, penyambung ini bertujuan untuk membentuk satu gelung berterusan yang mudah-mudahan akan menghubungkan semua taman utama di Singapura. Taman Penyambung Kallang berjalan selari dengan Sungai Kallang, sungai terpanjang di Singapura, kecuali sekitar regangan Persimpangan Woodsville. Ia adalah 7.6 km panjang dan dengan itu Taman penyambung ketiga paling lama di Singapura, selepas Taman Penyambung Ulu Pandan dan Taman Penyambung Coastal yang merupakan masing-masing 8.5 km dan 8km panjang.

Salah satu mercu tanda di Kallang merupakan bekas besar biru berbentuk tiub yang menandakan lokasi Pabrik Gas Kallang. Ia siap dibina pada tahun 1862, apabila gas yang dipasang dengan bekalan dihidupkan di Singapura. Ia berhenti pengeluaran pada tahun 1997, dan Senoko pabrik gas mengambil alih menyediakan gas. Tempat yang telah ditandakan sebagai tapak yang bersejarah oleh Lembaga Warisan Kebangsaan. Hanya Gasholder No. 3, dengan struktur ruang, telah dipelihara.[1][2]

Lembah Kallang, menunjukkan Stadium Tertutup Singapura kiri, kondominium Tanjong Rhu di gambar belakang, dan Lebuhraya Nicoll dalam gambar depan.


Kawasan Perancangan Rantau Rochor Kallang, menunjukkan Tanah Perumahan Mahkamah Crawford di gambar depan, Lembah Kallang dan kondominium Tanjong Rhu di gambar belakang, Sungai Kallang dan Sungai Rochor di sebelah kiri, Marina Centre di sebelah kanan, dan Pusat Perniagaan Daerah paling kanan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Sharon Seow, "Exploring Jalan Besar", Voices@Central Singapore Issue No. 35, Jul/Aug 2007.
  2. ^ "Speech by Ms Grace Fu, Minister of State for National Development, at the 2006 URA Architectural Heritage Awards Presentation Ceremony". Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Oktober 2010. Dicapai pada 25 September 2006.

Sumber[sunting | sunting sumber]

  • Victor R Savage, Brenda S A Yeoh (2003), Toponymics – A Study of Singapore Street Names, Eastern Universities Press, ISBN 981-210-205-1

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Kategori berkenaan Kallang di Wikimedia Commons