Kallima paralekta

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kallima paralekta
Jantan, bahagian atas
Betina, bahagian atas
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Arthropoda
Kelas: Insecta
Order: Lepidoptera
Keluarga: Nymphalidae
Genus: Kallima
Spesies:
K. paralekta
Nama binomial
Kallima paralekta
(Horsfield, [1829])
Subspesies
  • Kallima paralekta paralekta (Horsfield, [1829])
  • Kallima paralekta tribonia Fruhstorfer, 1910
Sinonim[1]
  • Paphia paralekta Horsfield, [1829]

Kallima paralekta, kupu-kupu Indian leafwing ("sayap daun India") atau Malayan leafwing ("sayap daun Malaya") ialah sebuah spesies genus Kallima jenis brush-footed. Walaupun nama amnya sedemikian, ia tidak terjumpa di India atau Malaysia, bahkan ia endemik di Pulau Jawa dan Sumatera di Indonesia.

Seperti ahli genus yang lain, spesies ini luar biasa disebabkan oleh keserupaannya yang kuat dengan daun kering apabila sayapnya terlipat. Ia adalah satu daripada spesies yang diketemu Alfred Russel Wallace, seorang ahli alamiah British dalam pengembaraannya di Asia Tenggara maritim. Kejadian ini disebut di dalam karya masyhurnya, Kepulauan Melayu sebagai satu contoh unggul penyamaran pelindung yang dihasilkan oleh pemilihan semula jadi.

Pemerian[sunting | sunting sumber]

Kupu-kupu dengan sayap terlipat, menunjukkan keserupaannya dengan daun kering.

Permukaan atas sayap kupu-kupu jantan Kallima paralekta dikatakan amat cantik.[2] Sayap ini memiliki jalur (fasia) jingga miring pada bahagian kepak hadapan (forewing). Bahagian dalam pinggir jalur ini berakhir di sudut bawah kepak hadapan. Bahagian-bahagian di bawah jalur jingga dan seluruh permukaan bahagian atas kepak belakang (hindwing) berwarna biru pekat yang terang dan ungu.[3]

Kupu-kupu betina tidak memiliki warna terang seperti yang jantan. Permukan bahagian atas biasanya berwarna perang karat. Kupu-kupu betina juga memiliki jalur lebar pada kepak hadapan tetapi jalur ini berwarna putih. Bahagian hujung kepak hadapan bengkok.[4]

Warna bahagian bawah kepak kedua-dua jantina berbeza-beza dan tiada yang sama. Namun, warna-warnanya sentiasa sama dengan warna daun kering, seperti kelabu, perang, merah, hijau zaitun, atau kuning cair.[5]

Galeri[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Markku Savela. "Kallima Doubleday, 1849". Lepidoptera and Some Other Life Forms. Dicapai pada August 13, 2012.
  2. ^ Edward Doubleday & John O. Westwood (1846–1850). The genera of diurnal Lepidoptera, comprising their generic characters, a notice of their habitats and transformations, and a catalogue of the species of each genus; illustrated with 86 plates by W. C. Hewitson. Volume I: Containing the Families Papilionidæ, Pieridæ, Ageronidæ, Danaidæ, Heliconidæ, Acræidæ, and part of the Nymphalidæ. Longman, Brown, Green, & Longmans. m/s. 208.
  3. ^ Frederic Moore (1879). "Descriptions of the species of the Lepidopterous genus Kallima" (PDF). Transactions of the Royal Entomological Society of London. 27 (1): 9–15. doi:10.1111/j.1365-2311.1879.tb01976.x.
  4. ^ Thomas Horsfield & Frederic Moore (1857). A Catalogue of the Lepidopterous Insects in the Museum of the Hon. East-India Company, Volume I. m/s. 208.
  5. ^ Grace Wickham Curran (1902). "The Leaf Butterfly (Kallima paralekta)". Dalam William Kerr Higley (penyunting). Birds and Nature. Volume XII. A.W. Mumford. m/s. 131–132.