Kamado Tanjiro

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Tanjiro Kamado (Bahasa Jepun: 竈門 炭治郎, Hepburn: Kamado Tanjirō) ialah watak fiksyen dan protagonis utama dalam manga Koyoharu Gotouge Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba. Mingguan Shonen Jump No. 11 (Shueisha), yang dikeluarkan pada 15 Februari 2016, menampilkan karya pertama Koyoharu Gotouge. Tanjiro ialah seorang remaja yang meneruskan usaha untuk memulihkan kemanusiaan kakaknya, Nezuko, yang telah bertukar menjadi syaitan selepas keluarganya dibunuh oleh Muzan Kibutsuji berikutan serangan yang mengakibatkan kematian saudara-maranya yang lain. Selepas pertemuan dengan Giyu Tomioka, pembunuh syaitan, Tanjiro direkrut oleh Giyu untuk turut menjadi pembunuh syaitan untuk membantu kakaknya menjadi manusia semula dan membalas dendam keluarganya. Selain adaptasi anime Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba Ufotable, Tanjiro juga telah muncul dalam novel ringan yang bertindak sebagai prekuel kepada manga.

Gotouge mencipta Tanjiro berikutan cadangan daripada editor mereka telah ntuk mempunyai watak utama yang cerah yang akan menonjol dalam naratif gelapnya. Reka bentuknya teldipengaruhi oleh Himura Kenshin daripada manga Nobuhiro Watsuki Rurouni Kenshin apabila memutuskan betapa androgini watak itu sepatutnya kelihatan. Watak ini disuarakan terutamanya oleh Natsuki Hanae dalam bahasa Jepun dan Zach Aguilar dalam bahasa Inggeris.

Watak itu telah diterima baik oleh pengkritik manga dan anime kerana sifat penyayang dan hubungannya dengan kakaknya di samping menjadi pejuang yang kuat. Ini telah menyebabkan watak itu memenangi pelbagai anugerah berdasarkan popularitinya dengan persembahan Hanae kerana dia juga menerima satu. Persembahan Aguilar juga mendapat sambutan yang menggalakkan.

Fail:NezukoTanjiroearlysketch.jpg
Lakaran awal Nezuko dan Tanjiro

Tanjiro Kamado berasal daripada idea Koyoharu Gotouge yang melibatkan satu pukulan dengan motif Jepun. Tatsuhiko Katayama, editor mereka, bimbang tentang perang salib satu pukulan yang terlalu gelap untuk demografi muda dan meminta Gotouge sama ada mereka boleh menulis jenis watak utama lain yang akan menjadi "lebih cerah". Gotouge telah memetik isu dalam pembikinan watak kerana kontras yang dia ada dengan naratif gelap. Untuk keluaran bab ketujuh manga, Gotouge melukis muka depan Tanjiro menghunus pedangnya sambil tersenyum. Walau bagaimanapun, disebabkan oleh estetika yang berbeza yang dimiliki manga, mereka membuang lukisan itu dan sebaliknya melukis reka bentuk yang serupa dengan Tanjiro yang mempunyai ekspresi serius.

Rujukan[sunting | sunting sumber]