Kamen Rider Build (watak)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kamen Rider Build (Jepun: 仮面ライダービルド, Hepburn: Kamen Raidā Birudo) ialah watak utama dalam siri dengan nama yang sama, Kamen Rider Build. Build adalah Kamen Rider yang menggunakan alat transformasi Build Driver, dan botol-botol eksperimen kecil yang digelar sebagai Fullbottle, satu yang berdasarkan elemen organik, seperti arnab, dan satu yang berdasarkan elemen non-organik, seperti kereta kebal, untuk bertukar.[1] Watak yang memainkan Kamen Rider Build terbahagi kepada tiga; Sento Kiryu, seorang ahli fizik yang genius yang mempunyai amnesia kerana eksperimen terlarang yang dilakukan oleh pertubuhan Faust, yang dimainkan oleh pelakon Atsuhiro Inukai, Takumi Katsuragi, identiti dahulu Sento, yang dimainkan oleh pelakon Yukiaki Kiyama, dan Shinobu Katsuragi, ayah kepada Takumi Katsuragi, yang dimainkan oleh pelakon Joji Kokubo.

Watak-watak[sunting | sunting sumber]

Sento Kiryu[sunting | sunting sumber]

Sento Kiryu (Jepun: 桐生 戦兎, Hepburn: Kiryū Sento), yang dimainkan oleh pelakon Atsuhiro Inukai[2], yang digelar sebagai The Genius Scientist, ialah seorang pemuda yang berumur 20 tahun, yang mempunyai pemikiran genius yang membuatkannya menjadi seorang ahli fizik.

Takumi Katsuragi[sunting | sunting sumber]

Takumi Katsuragi (Jepun: 葛城 巧, Hepburn: Katsuragi Takumi), yang dimainkan oleh pelakon Yukiaki Kiyama, yang digelarkan sebagai The Devil's Scientist, ialah.

Shinobu Katsuragi[sunting | sunting sumber]

Sento Kiryu/ Takumi Katsuragi[sunting | sunting sumber]

Sento Kiryu (Jepun: 桐生 戦兎, Hepburn: Kiryū Sento) , dimainkan oleh pelakon Atsuhiro Inukai[3], ialah seorang pemuda yang di usianya yang masih sekitar 20 tahun sudah mempunyai mental dan pemikiran genius yang membuatnya menjadi seorang fizik. Ialah pemuda yang sangat cerdas dan sarkastik, di mana ia suka memuji dirinya atas hasil karyanya, dan mempunyai keingintahuan seperti anak kecil semasa mempelajari hal-hal baru, seperti semasa pertama kali melihat Peti Pandora. Selain itu, semasa ia merasa sangat senang, sebahagian rambutnya tiba-tiba berdiri. Walaupun begitu, ketika dihadapkan dengan sebuah pertarungan, ia dapat bersikap lebih tenang dan terencana. Dan ia bertarung dengan tulus tanpa mengharapkan balas budi kerana menurutnya boleh melihat orang yang ia selamatkan tersenyum bahagia sudah cukup untuk membuatnya bahagia tanpa perlu melihat dirinya langsung. Sebenarnya Sento sendiri mengalami amnesia kerana pernah dijadikan sebagai eksperimen oleh pertubuhan misteri bernama Faust (Jepun: ファウスト, Hepburn: Fausuto). Ingatan yang ia punya hanyalah momen di mana ia dijadikan eksperimen dengan disaksikan oleh sosok manusia kelawar yang kemudian diketahui bernama Night Rogue (Jepun: ナイトローグ, Hepburn: Naito Rōgu). Kerana rasa penasarannya akan masa lalunya yang tinggi, ketika terpancing emosinya akan hal tersebut ia menjadi tidak terkawal dan kehilangan ketenangan sehingga ia mudah terprovokasi. Sento sehari-hari tinggal di sebuah kafe bernama Nascita, bersama sang pemilik iaitu Souichi Isurugi (Jepun: 石動 惣一, Hepburn: Isurugi Sōichi) dan anak perempuannya, Misora Isurugi (Jepun: 石動 美空, Hepburn: Isurugi Misora) yang juga diburu oleh Faust kerana mempunyai kemampuan langka untuk memurnikan teras Smash (Jepun: スマッシュ, Hepburn: Sumasshu) yang merupakan monster ciptaan dari manusia yang mereka jadikan eksperimen. Sento ditemukan oleh Souichi di luar kafe pada tanggal 9 September setahun sebelum semasa ini di semasa hujan dalam keadaan terduduk bingung dan amnesia, sehingga ia pun menawar untuk tinggal di sebuah ruang bawah tanah rahsia dalam kafe Nascita yang kemudian menjadi markas rahsia Build, plus memberinya nama kerana ia pun lupa akan namanya. Sento kemudian diberikan Build Driver oleh Souichi lalu berkat kemampuan intelektualnya yang tinggi dan genius, Sento berjaya mengembangkan Build Driver yang ia peroleh tersebut serta dibantu oleh Misora dalam memurnikan Fullbottle, ia menggunakannya untuk dapat bertukar menjadi Kamen Rider Build untuk bertarung menghadapi Smash serta mencari jawaban akan ingatan masa lalunya yang hilang. Sebelum bertarung untuk kemudian menjadi Build, Sento sentiasa berkata: "Sekarang, bolehkah kita memulakan percubaan?" (Jepun: さあ、実験を始めようか?, Hepburn: Sā, jikken o hajimeyou ka?), di mana selepas berubah menjadi Build ia kembali berkata: "Akhirnya, formula untuk kemenangan set" (Jepun: 勝利の法則は決まった, Hepburn: Shōri no hōsoku wa kimatta).

Sebelum dikenal sebagai Sento Kiryu, melalui wajahnya ia dikenal sebagai Taro Satō (Jepun: 佐藤 太郎, Hepburn: Satō Tarō), seorang pemuzik muda yang mempunyai band bernama Lynks bersama teman satu apartemennya Tatsuya Kishida (Jepun: 岸田 立弥, Hepburn: Kishida Tatsuya), yang berada dalam kesukaran kewangan. Pada kenyataannya, identiti aslinya ialah Takumi Katsuragi (Jepun: 葛城 巧, Hepburn: Katsuragi Takumi) (tokoh ini dimainkan oleh pelakon Yukiaki Kiyama (Jepun: 木山 廉彬, Hepburn: Kiyama Yukiaki), pengasas dari pertubuhan Faust, yang merupakan seorang saintis yang dipercaya pertama kali oleh Makmal Fizik Peringkat Lanjut Touto Institute untuk menyiasat Peti Pandora. Ia ialah saintis yang sangat genius, sehingga beberapa rakan kerjanya memberikan jolokan ""Saintis Syaitan" (Jepun: 悪魔の科学者, Hepburn: Akuma no kagaku-sha) padanya. Sebelum siri bermula, diketahui bahawa sang ayah merupakan pemimpin projek perjalanan ke Marikh yang mendapati Peti Pandora, yang akhirnya bunuh diri kerana disalahkan oleh banyak pihak atas terjadinya Skywall Disaster, akibat ulah Souichi yang menceroboh untuk menyentuh Peti Pandora. Katsuragi sendiri akhirnya diharamkan kerana terungkap bahawa ia ialah orang yang pertama kali melakukan eksperimen terhadap manusia dengan Gas Nebula yang berasal dari Skywall. Katsuragi kemudian menubuhkan pertubuhan Faust, disusul dengan membuat ""Proyek Build" (Jepun: プロジェクトビルド, Hepburn: Purojekuto Birudo) diantaranya menciptakan Fullbottle, Build Driver, Sclashjelly, Transteam Gun, dan Sclash Driver sebagai Sistem Kamen Rider. Katsuragi kemudian menyedari bahawa penemuannya ini akan disalahgunakan oleh pihak yang tidak bertanggung jawab kerana Faust mula dimasuki oleh orang-orang yang diragukan kepercayaannya, seperti syarikat Nanba Heavy Industries dan Souichi. Tidak lama selepas itu tanggal 5 September, ia merekrut Taro Satō yang asli untuk menjadi pengantar ubat-ubatan baginya. Tanggal 9 September, empat hari selepas itu ia dikunjungi oleh Souichi/ Blood Stalk (Jepun: ブラッドスターク, Hepburn: Buraddo Sutāku) di apartemennya dan menyatakan bahawa ia menyatakan keluar dari Faust, namun akhirnya dibuat tidak sedar bersamaan dengan datangnya Taro Satō yang akhirnya dibunuh oleh Souichi/ Stalk. Stalk kemudian menukar wajahnya menjadi wajah Taro Satō untuk memalsukan kematiannya serta membuatnya amnesia sebagai karma atas eksperimen pada manusia yang dilakukannya yang kemudian dilakukan oleh penasehat khusus Perdana Menteri Touto iaitu Gentoku Himuro (Jepun: 氷室 幻徳, Hepburn: Himuro Gentoku), sebelum Ryuga Banjou (Jepun: 万丈 龍我, Hepburn: Banjō Ryūga) datang ke apartemennya untuk memenuhi panggilan kerja dan mendapati Katsuragi (Taro yang sudah ditukar wajahnya oleh Stalk) dalam keadaan tewas, yang akhirnya membuat Ryuga dituduh sebagai tersangka pembunuhannya selepas dijebak oleh Nabeshima. Gentoku sendiri tidak menyedari akan perubahan wajah Katsuragi yang menggunakan wajah Taro hingga akhirnya ia diberi tahu dan diperlihatkan oleh Souichi.

Sebelum kehilangan ingatannya, mengetahui bahawa dunianya berasingan dari dunia Kamen Rider yang utama seperti dunia Decade, Katsuragi membantu bekas rekannya di Touto Institute, Kaisei Mogami dalam membina sistem Enigma untuk melakukan perjalanan ke dunia Kamen Rider. Sementara di sana, Katsuragi menguji Projek Build semasa mencari Kamen Rider Ex-Aid untuk menganalisis kemampuannya. Walaupun tanpa sengaja membunuh Kamen Rider Genm kerana keliru menganggapnya ialah Ex-Aid, Katsuragi berjaya beberapa hari kemudian dengan mengekstraksi kemampuan Ex-Aid ke dalam sebuah Fullbottle yang besar selepas mengalahkan Kamen Rider Para-DX selama peristiwa Kamen Rider Ex-Aid: True Ending. Tapi Katsuragi mengetahui maksud Kaisei untuk menyebabkan konvergensi antara dua kenyataan dan menghentikannya, mengakibatkan tubuh Kaisei . Di Heisei Generations Final, kerana tidak ingat pernah mengambil kemampuan Ex-Aid, Sento menganggap kejadian itu sebagai mimpi sebelum mempelajari identiti aslinya sebagai Takumi Katsuragi. Mula dari dirinya bertarung sebagai Build, lalu pertemuannya dengan Ryuga Banjou yang berstatus buruan akibat tuduhan pembunuhan terhadap Katsuragi yang tidak pernah ia lakukan (yang akhirnya membuat Sento mengajak Ryuga untuk merungkai kebenaran akan ingatannya yang hilang serta membersihkan nama Ryuga dari tuduhan melakukan tindakan jenayah yang membuat Ryuga kemudian ikut bertarung sebagai Kamen Rider Cross-Z), hingga akhirnya ia berjaya mengetahui identiti Souichi sebagai Blood Stalk, identiti Gentoku sebagai Night Rogue, dan identiti dirinya yang asli ialah Takumi Katsuragi, semua ialah bahagian dari rancangan yang diatur Souichi agar hasil kajiannya disalahgunakan dan mencetus perang antar tiga rantau di Jepun selepas Bencana Skywall, sekali gus untuk menguji Sistem Kamen Rider ketika perang berlangsung.

Kamen Rider[sunting | sunting sumber]

Dengan menggunakan Build Driver (Jepun: ビルドドライバー, Hepburn: Birudo Doraibā), sabuk yang dikembangkan oleh Sento Kiryu/ Takumi Katsuragi yang mempunyai tuas pemompa di sisi kanan bersama dengan beberapa botol kecil yang berisi elemen cair Gas Nebula tulen yang disebut Fullbottle (Fullbottle (Jepun: フルボトル, Hepburn: Furu Botoru), Sento dapat bertukar menjadi Kamen Rider Build (Jepun: 仮面ライダービルド, Hepburn: Kamen Raidā Birudo). Untuk dapat menjadi Build, Sento menggabungkan dua Fullbottle yang terdiri dari satu Fullbottle elemen organik (berbasis makhluk hidup) dan satu Fullbottle elemen non-organik (berbasis benda mati) yang dikocok terlebih dahulu kemudian dimasukkan ke dalam dua slot Fullbottle sesuai elemennya pada Build Driver (slot botol organik di kanan, slot botol non-organik di kiri), lalu tuas pemompa pada Driver diputar agar cecair elemen dipompa menjadi aktif untuk dapat bertukar menjadi Build. Beberapa gabungan botol dapat memberikan wujud yang diberi label "Best Match" (Jepun: ベストマッチ, Hepburn: Besuto Matchi), yang merupakan gabungan dua botol yang paling sesuai yang dihasilkan yang menjadi wujud ideal dan terkuat. Selain itu terdapat gabungan "Trial Form" (Jepun: トライアルフォーム, Hepburn: Toraiaru Fōmu), yang merupakan gabungan dua botol dari beberapa botol secara rawak dan lebih lemah berbanding Build juga dapat melakukan Build Up (Jepun: ビルドアップ, Hepburn: Birudo Appu) iaitu bertukar dari satu wujud menjadi wujud lainnya lewat dua gabungan lainnya, baik antar Best Match, antar Trial Form, mahupun antara Best Match dan Trial Form. Wujud Trial Form mempunyai serangan pemusnah yang disebut Vortex Attack (Jepun: ボルテックアタック, Hepburn: Borutekku Atakku). Sementara wujud Best Match mempunyai serangan pemusnah yang disebut Vortex Finish (Jepun: ボルテックフィニッシュ, Hepburn: Borutekku Finisshu)

Best Match[sunting | sunting sumber]

Berikut wujud Kamen Rider Build yang dilabeli ""Best Match" (Jepun: ベストマッチ, Hepburn: Besuto Matchi)sebagai gabungan ideal dan wujud terkuatnya:

  • RabbitTank (Jepun: ラビットタンクフォーム, Hepburn: Rabitto Tanku): Dikenal juga sebagai ""Moonsault of Steel" (Jepun: 鋼のムーンサルト, Hepburn: Hagane no Mūnsaruto) (Moonsault Lincah Sekuat Keluli), ialah Best Match yang menjadi wujud awal dari Build. Diakses dari Fullbottle Rabbit (Jepun: ラビット, Hepburn: Rabitto) (arnab) dan Fullbottle Tank (Jepun: タンク, Hepburn: Tanku) (kereta kebal). Menggunakan Drill Crusher sebagai senjata utama. Melalui Fullbottle Rabbit, Build diberikan kuasa kelincahan pada tubuhnya sehingga dapat bergerak seleluasa mungkin dan dilengkapi Rabbit Foot Shoes (Jepun: ラビットフットシューズ, Hepburn: Rabitto Futto Shūzu) pada kaki kiri untuk dapat melompat tinggi. Melalui Fullbottle Tank, Build diberikan keseimbangan plus ketahanan serta dilengkapi Tank Roller Shoes (Jepun: タンクローラーシューズ, Hepburn: Tanku Rōrā Shūzu) pada kaki kanan untuk tambahan kuasa pada tendangannya. Kerana perpaduan dua kemampuan Fullbottle tersebutlah wujud menjadi wujud awal Build kerana menjadi komposisi paling seimbang dari wujud Best Match lainnya. Kerana merupakan wujud awal sebagaimana kebanyakan Kamen Rider sebelumnya, serangan pemusnah "Vortex Finish" nya ialah berupa tendangan ""Rider Kick" (Jepun: ライダーキック, Hepburn: Raidā Kikku). Di mana Build memijak tanah dengan kuat sehingga tenggelam ke dalam tanah sehingga muncul carta lengkung lengkung virtual yang mengikat targetnya, kemudian dari dalam Build melompat tinggi lalu meluncur mengikuti garis lengkung lengkung pada carta sehingga mendaratkan tendangan kaki kanannya dengan kuat ke arah targetnya.
  • GorillaMond (Jepun: ゴリラモンドフォーム, Hepburn: Goriramondo): Dikenal juga sebagai ""Shining Destroyer" (Jepun: 輝きのデストロイヤー, Hepburn: Kagayaki no Desutoroiyā) (Penghancur yang Berkilau), ialah Best Match yang diakses dari Fullbottle Gorilla (Jepun: ゴリラ, Hepburn: Gorira) (gorila) dan Fullbottle Diamond (Jepun: ダイヤモンド, Hepburn: Daiyamondo) (berlian). Melalui Fullbottle Gorilla, Build dilengkapi senjata Muscle Glove (Jepun: マッスルグローブ, Hepburn: Massuru Gurōbu) yang berbentuk lengan gorila robotik besar pada lengan kanannya untuk menghasilkan serangan pukulan berkekuatan besar. Melalui Fullbottle Diamond, Build dilengkapi BLD Prism Glove (Jepun: BLDプリズムグローブ, Hepburn: BLD Purizumu Gurōbu) pada lengan kiri yang memberinya kuasa untuk mengkonversi objek di sekitarnya menjadi bongkahan berlian. Serangan pemusnah "Vortex Finish" nya ialah Build mengkonversi objek sekitarnya atau benda yang jadi serangan dari musuhnya menjadi perisai bongkahan berlian, lalu dengan nya Build melakukan satu pukulan terkuatnya pada perisai berlian tersebut sehingga melontarkan pecahan berlian tersebut ke arah targetnya.
  • HawkGatling (Jepun: ホークガトリングフォーム, Hepburn: Hōku Gatoringu): Dikenal juga sebagai ""Rampage of the Skies" (Jepun: 天空の暴れん坊, Hepburn: Tenkū no Abarenbō) (Gegabah dari Langit), ialah Best Match yang diakses dari Fullbottle Taka (Jepun: タカ, Hepburn: Taka) (helang) dan Fullbottle Gatling (Jepun: ガトリング, Hepburn: Gatoringu) (pistol gatling). Melalui Fullbottle Taka, Build dilengkapi sepasang sayap mini di bahagian punggung yang disebut Solstall Wing (Jepun: ソレスタルウィング, Hepburn: Soresutaru Wingu) yang dapat mengembang besar sehingga Build boleh terbang. Melalui Fullbottle Gatling, Build melalui senjata yang ia ciptakan khusus untuk wujud ini iaitu Hawk Gatlinger (Hawk Gatlinger (Jepun: ホークガトリンガー, Hepburn: Hōku Gatoringā) iaitu sebuah pistol gatling dapat melakukan tembakan beruntun serta melepaskan serangan pemusnahnya yang disebut Full Bullet (Jepun: フルブレット, Hepburn: Furu Buretto). Di mana Build terbang setinggi-tingginya sambil memutarkan roda engkol pada Hawk Gatlinger sebanyak 10 kali terus menerus (satu kali pusingan engkol menghasilkan 10 peluru dari, sehingga capaian maksima pusingan engkolnya ialah 100 peluru) sembari mengurung musuh/ sasaran dalam lengkung tenaga berbentuk globe, lalu melakukan tembakan beruntun terhadap targetnya.
  • NinninComic (Jepun: ニンニンコミックフォーム, Hepburn: Ninnin Komikku): Dikenal juga sebagai ""Stealthy Entertainer" (Jepun: 忍びのエンターテイナー, Hepburn: Shinobi no Entāteinā) (Prajurit Shinobi Penghibur), ialah Best Match yang diakses dari Fullbottle Ninjya (Jepun: ニンジャ, Hepburn: Ninja) (ninja) dan Fullbottle Comic (Jepun: コミック, Hepburn: Komikku) (komik). Dalam wujud ini, Build dilengkapi Onmitsu Scarf (Jepun: オンミツスカーフ, Hepburn: Onmitsu Sukāfu) iaitu syal yang dipasangkan pada leher sisi kanan. Untuk wujud ini, Build juga menciptakan sebuah senjata khusus iaitu pedang katana yang diberi nama 4Koma Ninpoutou (Jepun: 4コマ忍法刀, Hepburn: Yon Koma Ninpōtō), di mana pada pedang ini terdapat 4 fitur panel layaknya belon komik yang melekat sebagai maklumat jenis jurus sepanjang larasnya untuk mengaktifkan 4 kemampuan ninja melalui Fullbottle yang juga menjadi 4 serangan pemusnah dari wujud ini via butang pada gagangnya. Keempat jurus tersebut ialah Jurus Memperbanyak Diri (Jepun: 分身の術, Hepburn: Bunshin no Jutsu), Jurus Semburan Api (Jepun: 火遁の術, Hepburn: Katon no Jutsu) yang mempunyai serangan akhir Tebasan Api (Jepun: 火炎斬り, Hepburn: Kaen Giri), Jurus Hembusan Angin (Jepun: 風遁の術, Hepburn: Fūton no Jutsu) yang mempunyai serangan akhir Tebasan Tornado (Jepun: 竜巻斬り, Hepburn: Tatsumaki Giri) dan Jurus Penyamaran/ Menghilang (Jepun: 隠れ身の術, Hepburn: Kakuremi no Jutsu). Melalui Fullbottle Comic, Build melalui permata yang terdapat pada dahinya dapat membuat unjuran ilusi serta memberikan kesan dramatik ala komik bagi setiap serangan yang dilakukan oleh wujud ini sehingga terlihat seperti cerita bergambar yang menjadi nyata.
  • RocketPanda (Jepun: ロケットパンダフォーム, Hepburn: Roketto Panda): Dikenal juga sebagai ""Flying Monotone" (Jepun: ぶっ飛びモノトーン, Hepburn: Buttobi Monotōn) (Terbang Secara Monoton), ialah Best Match yang diakses dari Fullbottle Panda (Jepun: パンダ, Hepburn: Panda) (panda) dan Fullbottle Rocket (Jepun: ロケット, Hepburn: Roketto) (roket). Melalui Fullbottle Panda, Build dilengkapi lengan robotik yang mempunyai cakar besar layaknya kuku panda pada lengan kanan yang disebut Giant Scratcher (Jepun: ジャイアントスクラッチャー, Hepburn: Jaianto Sukuratchā) untuk mencakar musuh/ sasaran. Melalui Fullbottle Rocket, Build dilengkapi {{Nihongo|Space Ride Arm|スペースライドアーム|Supēsu Raido Āmu} pada lengan kiri untuk melancarkan peluru serta melancarkan diri sendiri layaknya roket untuk menghentam musuh/ sasaran. Serangan pemusnah "Vortex Finish" nya ialah Build mengelilingi targetnya sehingga terbentuk lengkung tenaga virtual berbentuk lintasan orbit lonjong yang mengurung sasaran, lalu dengan nya Build mengikuti lintasan lengkung dengan meluncur terbang menghentam sasaran berkali-kali yang diakhiri dengan cakar kuat dari ke arah targetnya.
  • FireHedgehog (Jepun: ファイヤーヘッジホッグフォーム, Hepburn: Faiyā Hejjihoggu): Dikenal juga sebagai ""Rescue Kenzan" (Jepun: レスキュー剣山, Hepburn: Resukyū Kenzan) (Penyelamat Berduri), ialah Best Match yang diakses dari Fullbottle Harinezumi (Jepun: ハリネズミ, Hepburn: Harinezumi) (landak) dan Fullbottle Shoubousha (Jepun: 消防車, Hepburn: Shōbōsha) (kereta bomba). Melalui Fullbottle Harinezumi, Build dilengkapi sarung tangan robotik berduri tajam pada lengan kanan yang disebut Spine Knuckle (Jepun: スパインナックル, Hepburn: Supain Nakkuru) untuk melakukan pukulan berduri serta menumbuhkan duri pada tubuh sebagai pertahanan. Melalui Fullbottle Shoubousha, Build dilengkapi Multi Deluge Gun (Jepun: マルチデリュージガン, Hepburn: Maruchi Deryūji Gan)iaitu meriam pemadam pada lengan kiri untuk dapat menembakkan api atau air pada musuh/ targetnya. Serangan pemusnah "Vortex Finish" nya ialah Build mengekstensi pada lengan kirinya sehingga memanjang menuju mulut musuh/ sasaran sambil menembakkan air sehingga membuat musuh/ sasaran menggembung, sambil melompat bertumpu pada targetnya Build melakukan satu pukulan kuat lewat pada lengan kanannya untuk memusnahkan sasaran.
  • LionCleaner (Jepun: ライオンクリーナーフォーム, Hepburn: Raion Kurīnā): Dikenal juga sebagai "Mane Cyclone" (Jepun: 鬣サイクロン, Hepburn: Tategami Saikuron) (Ribut Bersurai), ialah Best Match yang diakses dari Fullbottle Lion (Jepun: ライオン, Hepburn: Raion) (singa) dan Fullbottle Soujiki (Jepun: 掃除機, Hepburn: Sōjiki) (vacuum cleaner). Melalui Fullbottle Lion, Build dilengkapi sarung tangan bercorak ketua singa bertaring pada pergelangan lengan kanan yang disebut Gold Lio Gauntlet (Jepun: ゴルドライオガントレット, Hepburn: Gorudo Raio Gantoretto) untuk melakukan pukulan tenaga laser, dengan unjuran seperti ketua singa yang menggigit mangsanya. Melalui Fullbottle Soujiki, Build dilengkapi satu set senjata pada lengan kiri layaknya vacuum cleaner iaitu Long Range Cleaner (Jepun: ロングレンジクリーナー, Hepburn: Rongu Renji Kurīnā) pada tangan kiri untuk menghisap objek di sekitar serta benda yang menjadi serangan dari sasaran/ musuh dengan kuasa angin yang besar dan Trash Converter (Jepun: トラッシュコンバーター, Hepburn: Torasshu Konbātā) berbentuk kontainer mini pada bahu kiri untuk menghimpun, menetralisir, serta merilis balik objek atau serangan yang dihisap sebelumnya. Serangan pemusnah "Vortex Finish" nya ialah Build dengan senjata pada lengan kiri menghisap musuh/ sasaran dengan tenaga angin yang besar menuju ke arahnya sambil mengeluarkan pukulan tenaga laser "gigitan singa" terkuat dari lengan kanannya kepada sasaran.
  • KeyDragon (Jepun: キードラゴンフォーム, Hepburn: Kī Doragon): Dikenal juga sebagai ""Sealed Fantasy Star" (Jepun: (封印のファンタジースター, Hepburn: Fūin no Fantajīsutā) (Bintang Fantasi Penyegel), ialah Best Match yang diakses dari Fullbottle Dragon (Jepun: ドラゴン, Hepburn: Doragon) (naga) dan Fullbottle Lock (Jepun: ロック, Hepburn: Rokku) (kunci). Melalui Fullbottle Dragon, Build dilengkapi sirip tajam naga pada lengan kanan yang dapat menghasilkan pukulan dengan gelombang tenaga yang luar biasa. Melalui Fullbottle Lock, Build dilengkapi senjata rantai yang dipasangkan pada lengan kiri yang dapat memanjang dan disebut Bind Master Key (Jepun: バインドマスターキー, Hepburn: Baindo Masutā Kī) untuk mengikat musuh/ sasaran. Serangan pemusnah "Vortex Finish" nya ialah Build mengikat musuh atau sasaran dengan Bind Master Key untuk menahan sasaran kemudian Build dengan lengan kanannya melakukan pukulan dengan kumpulan gelombang tenaga berwarna biru yang sangat kuat ke arah targetnya. Namun kerana Fullbottle Dragon dipinjam dari Ryuga yang telah sering menggunakannya serta timbulnya ikatan emosional antara Ryuga dengan Fullbottle Dragon, kuasa Fullbottle tersebut telah berevolusi menjadi lebih kuat sehingga memberi kesan sengatan elektrik pada Build semasa Fullbottle Dragon digunakan yang membuatnya tidak cukup kuat untuk bertahan lama dalam wujud ini walaupun selepas melakukan Vortex Finish, malah memaksanya kembali ke wujud semula.
  • KaizokuRessha (Jepun: 海賊レッシャフォーム, Hepburn: Kaizoku Ressha): Dikenal juga sebagai "Punctual Rebel" (Jepun: 定刻の反逆者, Hepburn: Teikoku no Hangyakusha) (Pemberontak yang Disiplin), ialah Best Match yang diakses dari Fullbottle Kaizoku (Jepun: 海賊, Hepburn: Kaizoku) (lanun laut) dan Fullbottle Densha (Jepun: 電車, Hepburn: Densha) (gerabak kereta). Dalam wujud ini, Build dilengkapi senjata khusus yang disebut Kaizoku Hassyar (Jepun: カイゾクハッシャ, Hepburn: Kaizoku Hasshā) . Melalui Fullbottle Kaizoku, Build dilengkapi mantel ala lanun laut pada lengan kanan untuk melakukan serangan jarak dekat secara brutal dan cepat menggunakan Kaizoku Hassyar sebagai sabit untuk menyerang. Melalui Fullbottle Densha, Build dilengkapi Train Gauntlet (Jepun: トレインガントレット, Hepburn: Torein Gantoretto) pada lengan kiri yang dapat meningkatkan ketepatan menembak melalui Kaizoku Hassyar sebagai bowgun. Dengan Kaizoku Hassyar, Build dapat melakukan empat jenis tembakan iaitu Kakuaki Densha (Jepun: 各駅電車, Hepburn: Kakuaki Densha), Kyuukou Densha (Jepun: 急行電車, Hepburn: Kyūkō Densha), Kaisoku Densha (Jepun: 快速電車, Hepburn: Kaisoku Densha), dan tembakan yang merupakan serangan pemusnah yang disebut Kaizoku Densha (Jepun: 海賊電車, Hepburn: Kaizoku Densha). Di mana Build menarik dan menahan anak panah gerabak mini dari Kaizoku Hassyar selama mungkin lalu dengan aba-aba "Hassha!" (Jepun: 発射!, Hepburn: Hassha!), Build melepaskan tembakan cepat dalam aura tenaga berwarna biru laut dan hijau dengan arah yang tidak terprediksi namun tepat sasaran mengenai targetnya.
  • OctopusLight (Jepun: オクトパスライトフォーム, Hepburn: Okutopasu Raito): Dikenal juga sebagai "Lightning Technician" (Jepun: 稲妻テクニシャン, Hepburn: Inazuma Tekunishan) (Juruteknik Halilintar), ialah Best Match yang diakses dari Fullbottle Octopus (Jepun: オクトパス, Hepburn: Okutopasu) (sotong) dan Fullbottle Light (Jepun: ライト, Hepburn: Raito) (mentol). Melalui Fullbottle Octopus, Build dilengkapi sejumlah tentakel pada lengan kanan yang disebut Twist Lash Arm (Jepun: ツイストラッシュアーム, Hepburn: Tsuisuto Rasshu Āmu) untuk melakukan serangan mengikat sekali gus menyemburkan asap hitam layaknya dakwat sotong untuk menjebak musuh/ sasaran. Melalui Fullbottle Light, Build dilengkapi satu set senjata pada lengan kiri layaknya rangkaian elektrik dan pelita iaitu Shade Breaker (Jepun: シェードブレイカーム, Hepburn: Shēdo Bureikā) pada tangan kiri untuk menyerap tenaga elektrik di sekitarnya plus menghasilkan cahaya berintensitas tinggi untuk menyilaukan pandangan sasaran dan BLD Light Bulb Shoulder (Jepun: BLD ライトバルブショルダー, Hepburn: BLD Raito Barubu Shorudā) pada bahu kiri yang mempunyai fitur lampu bohlam untuk menghimpun lalu mengisi ulang kembali tenaga cahaya yang kemudian disalurkan kembali kepada untuk digunakan sebagai serangan. Serangan pemusnah "Vortex Finish" nya ialah Build menyemburkan asap hitam pekat dari untuk menjebak dan mengurung sasaran sembari menarik perangkap asap tersebut dengan tentakel pada lengan kanan ke arahnya, lalu Build melakukan satu pukulan dengan kumpulan cahaya berintensitas tinggi dari senjata pada lengan kiri untuk memusnahkan perangkap asap tersebut plus melumpuhkan sasaran di dalamnya dengan sengatan elektrik yang dihasilkan dari cahaya tersebut.
  • PhoenixRobo (Jepun: フェニックスロボフォーム, Hepburn: Fenikkusu Robo): Dikenal juga sebagai "Immortal Weapon" (Jepun: 不死身の兵器, Hepburn: Fujimi no Heiki)(Senjata Abadi), ialah Best Match yang diakses dari Fullbottle Phoenix (Jepun: フェニックス, Hepburn: Fenikkusu) (burung phoenix) dan Fullbottle Robot (Jepun: ロボット, Hepburn: Robotto) (robot). Wujud ini pertama kali muncul pada filem Kamen Rider Heisei Generations Final: Build & Ex-Aid with Legend Rider. Selanjutnya wujud ini muncul berkat kolaborasinya bersama Cross-Z Charge semasa mengalahkan Trio Hokuto pertama kali dan memperoleh Fullbottle yang membentuk wujud ini dari mereka. Melalui Fullbottle Phoenix, Build dapat memanipulasi api sebagai sumber kekuatannya untuk melawan musuh. Melalui Fullbottle Robot, Build dilengkapi lengan robotik yang disebut Mechanical Robotic Glove (Jepun: メカニックロボット手袋, Hepburn: Mekanikaru Robottiku Gurōbu) pada lengan kiri untuk meningkatkan kuasa pukulannya, yang lebih kuat dari wujud GorillaMond. Serangan pemusnah "Vortex Finish" nya ialah Build mengelilingi dirinya dengan api lalu terbang dengan aura api yang membara kemudian melakukan satu pukulan terkuat dengan Mechanic Robotic Glove yang sudah dikelilingi api terhadap musuh/ targetnya.
  • SmaphoWolf (Jepun: スマホウルフフォーム, Hepburn: Sumaho Urufu): Dikenal juga sebagai ""Connected Lone Wolf" (Jepun: 繋がる一匹狼, Hepburn: Tsunagaru Ippiki Ōkami) (Serigala Tunggal Penyambung) ialah Best Match yang diakses dari Fullbottle Wolf (Jepun: ウルフ, Hepburn: Urufu) (serigala) dan Fullbottle Smapho (Jepun: スマホ, Hepburn: Sumaho) (smartphone). Wujud ini muncul pada semasa demonstrasi kegunaan Build Driver oleh Takumi Katsuragi dalam video dari data rahasianya. Selanjutnya wujud ini muncul berkat kolaborasinya bersama Cross-Z Charge semasa mengalahkan Trio Hokuto pertama kali dan memperoleh Fullbottle yang membentuk wujud ini dari mereka. Melalui Fullbottle Wolf, Build dilengkapi sarung tangan dengan cakar panjang menyerupai cakar serigala yang disebut Wolfatal Claw (Jepun: ウルフェイタルクロー, Hepburn: Urufeitaru Kurō) untuk membangkitkan insting menyerang dan mencakar musuh/ sasaran. Melalui Fullbottle Smapho, Build dilengkapi Build Pad Shield (Jepun: ビルドパッドシールド, Hepburn: Birudo Paddo Shīrudo) iaitu Build Phone berukuran besar yang dipasangkan pada lengan kiri untuk digunakan sebagai perisai dan mengakses serangan sesuai aplikasi yang digunakan. Serangan pemusnah "Vortex Finish" nya ialah Build menciptakan unjuran aplikasi dari Build Pad Shield yang mengelilingi musuh/ targetnya seperti bulatan lalu akan muncul unjuran bayangan serigala yang berlari mengelilingi unjuran bulatan aplikasi tersebut, lalu Build mengayunkan cakar Wolfatal Claw kepada aplikasi terdekat dari musuh sehingga bayangan serigala akan menerkam kuat musuh/ sasaran.

Trial Form[sunting | sunting sumber]

Berikut wujud Kamen Rider Build yang dilabeli "Trial Form" (Jepun: トライアルフォーム, Hepburn: Toraiaru Fōmu) yang setakat ini pernah digunakan:

  • HarinezumiTank (Jepun: ハリネズミタンクフォーム, Hepburn: Harinezumi Tanku), diakses dari Fullbottle Harinezumi dan Fullbottle Tank.
  • RabbitSoujiki (Jepun: ラビット掃除機フォーム, Hepburn: Rabitto Sōjiki), diakses dari Fullbottle Rabbit dan Fullbottle Soujiki.
  • GorillaSoujiki (Jepun: ゴリラ掃除機フォーム, Hepburn: Gorira Sōjiki), diakses dari Fullbottle Gorilla dan Fullbottle Soujiki.
  • RabbitGatling (Jepun: ラビットガトリングフォーム, Hepburn: Rabitto Gatoringu), diakses dari Fullbottle Rabbit dan Fullbottle Gatling.
  • NinjyaTank (Jepun: ニンジャタンクフォーム, Hepburn: Ninjya Tanku), diakses dari Fullbottle Ninjya dan Fullbottle Tank.
  • PandaGatling (Jepun: パンダガトリンフォーム, Hepburn: Panda Gatoringu), diakses dari Fullbottle Panda dan Fullbottle Gatling.
  • GorillaRocket (Jepun: ゴリラロケッフォーム, Hepburn: Gorira Roketto), diakses dari Fullbottle Gorilla dan Fullbottle Rocket.
  • LionComic (Jepun: ライオンコミックフォーム, Hepburn: Raion Komikku), diakses dari Fullbottle Lion dan Fullbottle Comic.
  • KaizokuGatling (Jepun: 海賊ガトリングクフォーム, Hepburn: Kaizoku Gatoringu), diakses dari Fullbottle Kaizoku dan Fullbottle Gatling.
  • PhoenixSoujiki (Jepun: フェニックス掃除機フォーム, Hepburn: Fenikkusu Sōjiki), diakses dari Fullbottle Phoenix dan Fullbottle Soujiki.

Sparkling Form[sunting | sunting sumber]

Wujud Sparkling (Jepun: スパークリングフォーム, Hepburn: Supākuringu Fōmu) ialah wujud yang merupakan evolusi dari wujud Best Match biasa. Wujud ini diakses lewat Fullbottle khusus yang disebut Fullbottle Sparkling (Jepun: スパークリングフルボトル, Hepburn: Supākuringu Furubotoru), iaitu gabungan dari dua Fullbottle yang membentuk Best Match menjadi satu Fullbottle bersepadu yang berbentuk tin minuman penaik. Dalam wujud ini, kostum atau armor Build akan terlihat lebih garang dengan ornamen halilintar berwarna putih dan duri tajam yang terdapat pada kedua visor mata pada keledar serta kedua tangan dan kedua kakinya, di mana reka ini menyerupai salah satu Kamen Rider pendahulunya iaitu Kamen Rider Double FangJoker. Build ketika dalam wujud ini juga memperoleh kuasa yang jauh lebih besar berbanding Best Match biasa yang ia gunakan. Berbeza dengan Best Match biasa, wujud ini mempunyai serangan akhir yang disebut Sparkling Finish (Jepun: スパークリングフィニッシュ, Hepburn: Supākuringu Finisshu). Hanya wujud Best Match RabbitTank yang memperoleh evolusi menjadi wujud Sparkling, kerana menjadi Best Match yang lulus uji eksperimen terhadap Fullbottle baru yang berisi intipati langsung yang diserap dari Peti Pandora.

  • RabbitTank Sparkling (Jepun: ラビットタンクスパークリングフォーム, Hepburn: Rabitto Tanku Supākuringu): Dikenal juga sebagai ""Bubbling and Bursting" (Jepun: シュワッとはじける, Hepburn: Shuwatto Hajikeru) (Menggelegak dan Berkembang Pesat), ialah wujud evolusi Build dari Best Match RabbitTank dengan menggunakan Fullbottle RabbitTank Sparkling (Jepun: ラビットタンクスパークリングフルボトル, Hepburn: Rabitto Tanku Supākuringu Furubotoru). Wujud ini pertama kali muncul pada filem Kamen Rider Heisei Generations Final: Build & Ex-Aid with Legend Rider. Dengan wujud ini, Build memperoleh kuasa yang lebih kuat dari wujud RabbitTank biasa serta dapat menggunakan semua senjata dari wujud Best Match yang telah terdapat (utamanya senjata yang Sento/ Build ciptakan sendiri). Mula dari Drill Crusher, Hawk Gatlinger, 4Koma Ninpoutou, dan Kaizoku Hassyar, semua boleh ia gunakan tanpa halangan sebagai penyokong pertarungannya. Serangan pemusnah Sparkling Finish nya ialah sama seperti wujud RabbitTank iaitu ""Rider Kick" (Jepun: ライダーキック, Hepburn: Raidā Kikku), namun dengan versi berbeza. Di mana Build menciptakan pusaran tenaga berbentuk lengkung corong yang kemudian membentuk jam pasir disertai gelembung penaik yang mengelilinginya, lalu ia melompat tinggi dan meluncur ke dalam lengkung corong tersebut sembari mendaratkan tendangan kaki kanannya dengan kuat dan menghasilkan letupan gelembung penaik ke arah musuh/ targetnya dari kesan tendangan tersebut.

Eksklusif[sunting | sunting sumber]

Berikut wujud Kamen Rider Build yang muncul di luar siri TV yang utamanya ialah "Best Match". Wujud ini muncul pada movie/ filem, siri TV untuk spesial episod, video game Ganbarizing, mahupun video ekslusif yang tayang di Youtube:

  • DogMic (Jepun: ドッグマイクォーム, Hepburn: Doggu Maiku): Dikenal juga sebagai ""Big Exploding Barks Sound" (Jepun: ヤッキの大爆音, Hepburn: Yakki no Daibakuon)(Letupan Undi Gonggongan), ialah Best Match yang diakses dari Fullbottle Dog (Jepun: ドッグ, Hepburn: Doggu) (anjing) dan Fullbottle Mic (Jepun: マイク, Hepburn: Maiku) (mikrofon). Wujud ini ekslusif muncul dari kedua Fullbottle yang telah disebutkan sebagai hadiah dari CD soundtrack Kamen Rider Build yang berjudul "Be The One" dalam jangka masa terhad untuk permainan video game Ganbarizing.
  • MerryChristmas (Jepun: メリークリスマスフォーム, Hepburn: Merī Kurisumasu): Dikenal juga sebagai ""The Holy Envoy" (Jepun: 聖なる使者, Hepburn: Seinaru Shisha)(Utusan Suci) ialah Best Match yang diakses dari Fullbottle Santa Claus (Jepun: サンタクロース, Hepburn: Santa Kurōsu) (Santa Klaus) dan Fullbottle Cake (Jepun: ケーキ, Hepburn: Kēki) (kuih). Wujud ini ekslusif muncul pada permainan video game Ganbarizing, dalam rangka menyambut Hari Krismas pada tanggal 25 Disember.
  • KumaTelevi (Jepun: クマテレビフォーム, Hepburn: Kuma Terebi): Dikenal juga sebagai ""Honey High Vision" (Jepun: はちみつハイビジョン, Hepburn: Hachimitsu Hai Bijon) (Madu Hunter dengan Resolusi Tinggi), ialah Best Match yang diakses dari Fullbottle Kuma (Jepun: クマ, Hepburn: Kuma) (beruang) dan Fullbottle Televi (Jepun: テレビ, Hepburn: Terebi) (televisyen). Wujud ini eksklusif muncul pada filem/ movie spesial "Hyper Battle DVD" yang berjudul: Kamen Rider Build: Birth! !! Vs. Kamen Rider Grease.
  • Best Match Rider Legenda (Jepun: レジェンドライダーベストマッチ, Hepburn: Besuto Matchi Rejendo Raidā): Seperti halnya Kamen Rider Decade, Build juga dapat mengakses wujud dari Kamen Rider sebelum dirinya, dengan nota dua Fullbottle yang memberikan wujud tersebut haruslah dalam gabungan Best Match. Utamanya wujud ini muncul pada filem Kamen Rider Heisei Generations Final: Build & Ex-Aid with Legend Rider.
    • Ex-Aid (Jepun: エグゼイドフォーム, Hepburn: Eguzeido): Dengan mengakses Fullbottle Doctor (Jepun: ドクター, Hepburn: Dokutā) (doktor) dan Fullbottle Game (Jepun: ゲーム, Hepburn: Gēmu) (game), Build dapat berubah ke dalam wujud Kamen Rider Action Gamer Level 2 plus dengan senjatanya, Gashacon Breaker.
    • Ghost (Jepun: ゴーストフォーム, Hepburn: Gōsuto): Dengan mengakses Fullbottle Obake (Jepun: お化け, Hepburn: Obake) (hantu) dan Fullbottle Parka (Jepun: パーか, Hepburn: Pāka) (mantel), Build dapat berubah ke dalam wujud Kamen Rider Ghost Ore Damashii plus dengan senjatanya, Gun Gun Saber. Utamanya wujud ini muncul ekslusif pada video game Ganbarizing.
    • Gaim (Jepun: 鎧武フォーム, Hepburn: Gaimu): Dengan mengakses Fullbottle Orange (Jepun: オレンジ, Hepburn: Orenji) (limau) dan Fullbottle Lock (kunci), Build dapat berubah ke dalam wujud Kamen Rider Gaim Orange Arms plus dengan senjatanya, pedang Daidaimaru. Utamanya wujud ini muncul ekslusif pada video game Ganbarizing.
    • Wizard (Jepun: ウィザードフォーム, Hepburn: Wizādo): Dengan mengakses Fullbottle Mahōtsukai (Jepun: 魔法使い, Hepburn: Mahōtsukai) (penyihir) dan Fullbottle Diamond (berlian), Build dapat berubah ke dalam wujud Kamen Rider Wizard Flame Style plus dengan senjatanya, Wizardswordgun. Utamanya wujud ini muncul ekslusif pada video game Ganbarizing.
    • Fourze (Jepun: フォーゼフォーム, Hepburn: Fōze): Dengan mengakses Fullbottle Yūjō (Yūjō (Jepun: 友情, Hepburn: Yūjō) (persahabatan) dan Fullbottle Rocket (roket), Build dapat berubah ke dalam wujud Kamen Rider Fourze Base States plus dengan empat Astro Switch penyokong pertarungan secara rawak. Utamanya wujud ini muncul ekslusif pada video game Ganbarizing.
    • OOO (Jepun: オーズフォーム, Hepburn: Ōzu): Dengan mengakses Fullbottle Taka (helang) dan Fullbottle Medal (Jepun: メダル, Hepburn: Medaru) (syiling medal), Build dapat berubah ke dalam wujud Kamen Rider OOO TaToBa Combo plus dengan senjatanya, pedang Medajalibur. Utamanya wujud ini muncul ekslusif pada video game Ganbarizing.
    • Double (Jepun: ダブルフォーム, Hepburn: Daburu): Dengan mengakses Fullbottle Tantei (Jepun: 探偵, Hepburn: Tantei) (detektif) dan Fullbottle USB Memory (Jepun: USBメモリ, Hepburn: Yū Esu Bī Memori) (USB ingatan/ flashdisk), Build dapat berubah ke dalam wujud Kamen Rider Double CycloneJoker. Utamanya wujud ini muncul ekslusif pada video game Ganbarizing.
    • Decade (Jepun: ディケイドフォーム, Hepburn: Dikeido): Dengan mengakses Fullbottle Camera (Jepun: カメラ, Hepburn: Kamera) (kamera) dan Fullbottle Card (Jepun: カード, Hepburn: Kādo) (kad), Build dapat berubah ke dalam wujud Kamen Rider plus dengan senjatanya, CardBooker. Utamanya wujud ini muncul pada episod ekslusif yang tayang di channel Youtube .
    • Den-O (Jepun: 殿王フォーム, Hepburn: Den-Oh): Dengan mengakses Fullbottle Momotaros (Jepun: モモタロス, Hepburn: Momotarosu) (Momotaros) dan Fullbottle Densha (gerabak kereta), Build dapat berubah ke dalam wujud Kamen Rider Den-O Mod Sword plus dengan senjatanya, DenGasher dalam wujud pedangnya.

Kelengkapan[sunting | sunting sumber]

Build Driver[sunting | sunting sumber]

Build Driver (Jepun: ビルドドライバー, Hepburn: Birudo Doraiba) ialah sabuk untuk bertransformasi yang digunakan untuk bertukar menjadi Kamen Rider (dalam hal ini Kamen Rider Build) dengan menggunakan dua Fullbottle yang terdiri dari satu Fullbottle elemen organik dan satu Fullbottle elemen non-organik. Dilengkapi dengan tuas pemompa yang terletak di sisi kanan Driver yang disebut Vortex Lever (Jepun: ボルテックレバー, Hepburn: Borutekku rebā) dan dua slot untuk Fullbottle yang disebut Building Module (Jepun: ビルディングモジュール, Hepburn: Birudingu mojūru) di mana slot kanan untuk Fullbottle elemen organik dan slot kiri untuk Fullbottle elemen non-organik. Ketika dua Fullbottle dimasukkan dan merupakan Best Match, maka Driver akan memberikan tanda dengan undi berbunyi "Best Match" "Best Match" (Jepun: ベストマッチ, Hepburn: Besuto Matchi), berbeza dengan Trial Form yang tidak mempunyai tanda bunyi. Selepas dua Fullbottle dimasukkan maka Vortex Lever pun diputar untuk mengepam cecair pada Fullbottle pada generator enjin yang disebut Vortex Charge (Jepun: ボルテックチャージャー, Hepburn: Borutekku chāji) dengan cepat dan kemudian memunculkan unjuran Snap Ride Builder (Jepun: スナップライドビルダー, Hepburn: Sunappu Raido Birudā) berupa masing-masing armor dari Fullbottle (hanya apabila dalam gabungan Best Match) kemudian pengguna melaungkan "Berubah!" (Jepun: 変身!, Hepburn: Henshin!) sehingga armor bercantum dengan pengguna dan pengguna bertukar menjadi Kamen Rider (Build). Selepas dalam wujud Kamen Rider, pengguna akan memperoleh sambungan khusus dari Driver pada pinggang sebelah kiri untuk menaruh tiga Fullbottle cadangan yang disebut Fullbottle Holder (Jepun: フルボトルホルダー, Hepburn: Furu Botoru Horudā). Jumlah tenaga yang lebih besar dapat dihasilkan dengan meningkatkan momentum pusingan Vortex Lever yang mencetus meningkatnya kelajuan putaran Vortex Charge. Ketika memutarkan kembali Vortex Lever semasa dalam wujud Kamen Rider, Rider akan dapat mengeluarkan serangan pemusnahnya iaitu Vortex Attack (Jepun: ボルテックアタック, Hepburn: Borutekku Atakku) bagi Trial Form, Vortex Finish (Jepun: ボルテックフィニッシュ, Hepburn: Borutekku Finisshu) bagi Best Match, dan Sparkling Finish (Jepun: スパークリングフィニッシュ, Hepburn: Supākuringu Finisshu) bagi Sparkling Form. Menurut Takumi Katsuragi yang menciptakannya, Driver ini hanya serasi dengan pengguna yang mempunyai Hazard Level 3 (Jepun: ハザードレベル3, Hepburn: Hazādo Reberu Surī) dari Gas Nebula yang telah disuntikkan ke dalam tubuh penggunanya. Maka itu, untuk fitur keselamatannya Build Driver dilengkapi peranti Qualifizer (Jepun: クオリファイザー, Hepburn: Kuorifaizā) untuk melakukan mengimbas biometrik penggunanya untuk menentukan ada itu pengguna yang sesuai. Jika tidak, Driver tidak akan berfungsi dan akan memberi sengatan elektrik pada tubuh yang memaksa pengguna menanggalkan Driver. Tapi jika itu ialah pengguna yang sesuai, Driver akan terus beroperasi normal.[4]

Fullbottle[sunting | sunting sumber]

Fullbottle (Jepun: フルボトル, Hepburn: Furu Botoru) ialah botol sampel berukuran kecil yang berisi teras dari Smash yang telah dimurnikan yang digunakan oleh Kamen Rider (dalam hal ini Kamen Rider Build) untuk bertransformasi serta mengakses setiap kekuatannya dari jenis teras yang terdapat dalam botol tersebut. Sebelumnya botol yang tidak terdapat teras Smash di dalamnya disebut Empty Bottle (Jepun: エンプティボトル, Hepburn: Enputi Botoru) yang berwarna bening. Ketika mengalahkan Smash dan teras dari mereka diserap, Empty Bottle akan terisi oleh Gas Nebula (Jepun: ネビュラガス, Hepburn: Nebyura Gasu) yang merupakan zat utama dalam teras Smash yang dicairkan lalu memunculkan corak hitam seperti jaring labah-labah pada permukaannya, yang kemudian disebut dengan Smash Bottle (Jepun: スマッシュボトル, Hepburn: Sumasshu Botoru). Dengan bantuan kuasa Misora bersama bilik khusus yang menyerupai microwave di ruang bawah tanah Nascita yang diciptakan oleh Sento, Smash Bottle tersebut dimurnikan menjadi yang mempunyai warna pelbagai sesuai teras awalnya. Warna pada masing-masing botol akan memberikan corak warna pada armor Build ketika digunakan. Sebelum dimurnikan, apabila Smash Bottle tersebut dibuka, teras tersebut akan keluar kembali pada mangsa awal dan mengubah mereka kembali menjadi Smash. Tapi pada kes lain, apabila mangsa yang telah diekstrak elemen Smashnya menggunakan kembali yang baru, ia akan terbunuh dan musnah sembari menghilang.[5]

Keseluruhan 60 Fullbottle dibutuhkan untuk dapat membuka Peti Pandora, mengingat sumber kuasa teras Smash dan Gas Nebula dari Skywall berasal dari sana. Peti Pandora keseluruhan mempunyai 6 panel di mana tiap 1 panel dapat menyimpan 10 Fullbottle berbeza. 2 panel telah diketahui berada di bawah wilayah Touto dan telah terkumpul 20 Fullbottle yang ditemukan dan digunakan oleh Sento untuk menjadi Kamen Rider Build dalam 10 wujud Best Match awal (lihat senarai Fullbottle di bawah untuk 10 Fullbottle awal baik organik mahupun non-organik) yang secara tidak langsung dikonfirmasi oleh kerajaan Touto menjadi milik mereka. Sementara 40 Fullbottle tersisa berada di dua wilayah lagi, Hokuto dan Seito, yang juga masing-masing mempunyai 2 panel Peti Pandora dan 20 Fullbottle di bawah wilayah mereka. Ketiga wilayah perlu bekerja sama agar dapat membuka Peti Pandora dengan keadaan tersebut, namun berkat plot dari Souichi Isurugi/ Blood Stalk, situasi menjadi tidak terkawal kerana ketiga wilayah dimanipulasi untuk berperang memperebutkan Peti Pandora tersebut.

Dua dari beberapa Fullbottle digunakan oleh Sento untuk bertukar menjadi Kamen Rider Build, terdiri dari satu Fullbottle elemen organik (berbasis makhluk hidup) dan satu Fullbottle elemen non-organik (berbasis benda mati) yang dikocok terlebih dahulu kemudian dimasukkan ke dalam dua slot Fullbottle sesuai elemennya pada Build Driver untuk dapat menukar Sento menjadi Build.

Fullbottle Organik[sunting | sunting sumber]

Fullbottle Organik pada umumnya berisi teras Gas Nebula tulen berbasis makhluk hidup, berikut senarai Fullbottle Organik yang telah diketahui dan digunakan oleh Build:

Nama Fullbottle Pangkalan/ Corak Best Match Nama Wujud Best Match Fungsi
Rabbit Arnab Tank RabbitTank Memberikan pengguna kelincahan, kelajuan, dan kemampuan melompat tinggi
Gorilla Gorila Diamond GorillaMond Memberikan pengguna kuasa super, terutamanya pada pukulan
Taka Helang Gatling HawkGatling Memberikan pengguna sayap helang untuk dapat terbang
Ninjya Ninja Comic NinninComic Memberikan pengguna kemampuan menggunakan jurus ninja via 4Koma Ninpoutou
Panda Panda Rocket RocketPanda Memberikan pengguna kemampuan mencakar dengan kuat layaknya cakar kuat panda
Harinezumi Landak Shoubousha FireHedgehog Memberikan pengguna kemampuan menumbuhkan duri pada tubuh dan lengan kanan sebagai senjata
Lion Singa Soujiki LionCleaner Memberikan pengguna kemampuan pukulan tenaga laser "gigitan singa" dari lengan kanan
Mengubah Build Phone menjadi Machine Builder
Dragon Naga Lock KeyDragon Memberikan pengguna kuasa pukulan dan tendangan dengan gelombang tenaga berwarna biru yang luar biasa
Kaizoku Lanun laut Densha KaizokuRessha Memberikan pengguna mantel lanun pada lengan kanan dan meningkatkan kuasa serangan via Kaizoku Hassyar
Octopus Sotong Light OctopusLight Memberikan pengguna tentakel sotong pada lengan kanan untuk mengikat dan menyemburkan asap hitam pekat
Phoenix Burung phoenix Robot PhoenixRobo Memberikan pengguna kuasa untuk memanipulasi api untuk digunakan sebagai senjata
Wolf Serigala Smapho SmaphoWolf Memberikan pengguna cakar serigala pada lengan kanan untuk mencakar dengan cepat dan kuat

Fullbottle Non-Organik[sunting | sunting sumber]

Fullbottle Non-Organik pada umumnya berisi teras Gas Nebula tulen berbasis benda mati, berikut senarai Fullbottle Non-Organik yang telah diketahui dan digunakan oleh Build:

Nama Fullbottle Pangkalan/ Corak Best Match Nama Wujud Best Match Fungsi
Tank Kereta kebal Rabbit RabbitTank Memberikan pengguna ketahanan dan kuasa tambahan khususnya pada kaki kanan
Diamond Berlian Gorilla GorillaMond Memberikan pengguna kuasa mengkonversi benda menjadi bongkahan berlian
Gatling Pistol gatling Taka HawkGatling Memberikan pengguna kemampuan menembak sebanyak mungkin via Hawk Gatlinger
Comic Komik Ninjya NinninComic Memberikan pengguna kesan dramatik ala komik ketika melakukan serangan
Rocket Roket Panda RocketPanda Memberikan pengguna pelancar roket pada lengan kiri untuk menembakkan peluru dan meluncur terbang
Shoubousha Kereta bomba Harinezumi FireHedgehog Memberikan pengguna kuasa untuk menyemburkan api atau air dari meriam pada lengan kiri
Soujiki Vacuum cleaner Lion LionCleaner Memberikan pengguna kemampuan menghisap objek/ serangan dengan kuasa angin besar dan menetralisirnya
Lock Kunci Dragon KeyDragon Memberikan pengguna kemampuan mengikat dengan rantai yang dipasangkan pada lengan kiri
Densha Gerabak kereta Kaizoku KaizokuRessha Memberikan pengguna kelajuan dan ketepatan ketepatan dalam menembak via Kaizoku Hassyar
Light Mentol Octopus OctopusLight Memberikan pengguna kemampuan mengendalikan dan mengeluarkan tenaga cahaya plus sengatan elektrik dari lengan kiri
Robot Robot Phoenix PhoenixRobo Memberikan pengguna kuasa layaknya robot pada lengan kiri untuk melakukan pukulan terkuat
Smapho Smartphone Wolf SmaphoWolf Memberikan pengguna smartphone besar pada lengan kiri sebagai perisai untuk bertahan serta mengakses aplikasi yang digunakan untuk menyerang

Fullbottle Sparkling[sunting | sunting sumber]

Fullbottle Sparkling (Jepun: スパークリングフルボトル, Hepburn: Supākuringu Furubotoru) ialah Fullbottle khusus yang dapat mengubah wujud Best Match biasa agar berevolusi menjadi wujud Sparkling, yang lebih kuat dari Best Match biasa. Fullbottle ini dibuat melalui gabungan dari dua teras Fullbottle yang membentuk Best Match kemudian dibuat menjadi satu Fullbottle bersepadu yang berbentuk tin minuman penaik, dengan menggunakan sebuah Fullbottle baru yang telah menyerap intipati langsung dari pancaran tenaga Peti Pandora. Ukurannya dapat mengisi kedua slot Fullbottle pada Build Driver sehingga tidak memerlukan Fullbottle mahupun slot tambahan ketika akan digunakan. Selepas setiap Best Match dari semua Fullbottle diuji untuk menciptakan Fullbottle Sparkling ini, hanya Best Match RabbitTank yang berjaya dikembangkan agar dapat menciptakan .

Nama Fullbottle Gabungan Fungsi
RabbitTank Sparkling Fullbottle Rabbit Mengevolusi wujud RabbitTank menjadi RabbitTank Sparkling serta memberikan peningkatan kuasa
Fullbottle Tank

Fullbottle Eksklusif[sunting | sunting sumber]

Fullbottle ini muncul pada movie/ filem, siri TV untuk spesial episod, mahupun video ekslusif yang tayang di Youtube dari Kamen Rider Build, berikut Fullbottle edisi khusus yang telah diketahui:

  • Fullbottle Organik
Nama Fullbottle Pangkalan/ Corak Best Match Nama Wujud Best Match Fungsi
Dog Anjing Mic DogMic Membentuk wujud Best Match DogMic dengan Fullbottle Mic
Santa Claus Santa Klaus Cake MerryChristmas Membentuk wujud Best Match MerryChristmas dengan Fullbottle Cake
Kuma Beruang Televi KumaTelevi Membentuk wujud Best Match KumaTelevi dengan Fullbottle Televi
  • Fullbottle Non-Organik
Nama Fullbottle Pangkalan/ Corak Best Match Nama Wujud Best Match Fungsi
Mic Mikrofon Dog DogMic Membentuk wujud Best Match DogMic dengan Fullbottle Dog
Cake Kuih Santa Claus MerryChristmas Membentuk wujud Best Match MerryChristmas dengan Fullbottle Santa Claus
Televi Televisyen Kuma KumaTelevi Membentuk wujud Best Match KumaTelevi dengan Fullbottle Kuma
  • Fullbottle Rider Legenda (Jepun: レジェンドライダーフルボトル, Hepburn: Rejendo Raidā Furu Botoru): Fullbottle ini berisi teras dari Kamen Rider sebelum Build. Terdapat dua versi berbanding Fullbottle ini. Versi pertama ialah satu buah Fullbottle yang telah terisi teras dari Kamen Rider Legenda tersebut sepenuhnya tanpa perlu didampingi Fullbottle lain yang jadi Best Match nya. Versi kedua ialah dua buah Fullbottle yang kombinasinya merupakan Best Match yang masing-masing berisi teras organik atau non-organik yang menjadi tema dari Kamen Rider Legenda sebelumnya.
Fullbottle Kamen Rider Legenda
Fullbottle Tunggal Fullbottle 1 (slot kanan) Fullbottle 2 (slot kiri)
Kamen Rider Den-O Momotaros Densha
Kamen Rider Decade Camera Card
Kamen Rider Double Tantei USB Memory
Kamen Rider OOO Taka Medal
Kamen Rider Fourze Yūjō Rocket
Kamen Rider Wizard Mahōtsukai Diamond
Kamen Rider Gaim Orange Lock
Kamen Rider Ghost Obake Parka
Kamen Rider Ex-Aid Doctor Game

Senjata[sunting | sunting sumber]

  • Drill Crusher (Jepun: ドリルクラッシャー, Hepburn: Doriru Kurasshā): Senjata utama Kamen Rider Build, mempunyai dua mod: Pedang Bor (Blade Mod) (Jepun: ブレードモード, Hepburn: Burēdo Mōdo) dan Pistol (Gun Mod) (Jepun: ガンモード, Hepburn: Gan Mōdo). Wujud RabbitTank ialah Best Match yang sering menggunakan senjata ini. Ketika diinjeksikan salah satu Fullbottle ke dalam slot pada bahagian tengah gagangnya, Drill Crusher dapat menghasilkan serangan akhir yang disebut Vortex Break (Jepun: ボルテックブレイク, Hepburn: Borutekku Bureiku), baik dalam mod pedang bor untuk menebas mahupun dalam mod pistol untuk menembak.[6]
  • Muscle Glove (Jepun: マッスルグローブ, Hepburn: Massuru Gurōbu) dan BLD Prism Glove (Jepun: BLDプリズムグローブ, Hepburn: BLD Purizumu Gurōbu): Senjata Kamen Rider Build dalam wujud GorillaMond. Muscle Glove ialah lengan kanan dari Build yang merupakan lengan robotik dari gorila berukuran besar. Dengan kemampuan Fullbottle Gorilla, Build dapat mengeluarkan pukulan super lewat Muscle Glove ini dan dapat memberikan kesan terhadap sasaran yang jauh sekalipun. Sementara ialah lengan kiri dari Build yang memberikannya kuasa untuk mengkonversi objek di sekitarnya menjadi bongkahan berlian.
  • Hawk Gatlinger (Jepun: ホークガトリンガー, Hepburn: Hōku Gatoringā): Senjata Kamen Rider Build dalam wujud HawkGatling, ialah pistol gatling yang tembakannya dapat mengeluarkan banyak peluru laser dalam satu kali tembakan, dan peluru lasernya diproyeksikan sebagai pasukan helang yang akan mencengkram mangsanya. Dengan kemampuan Fullbottle Gatling, Build melakukan serangan akhirnya yang disebut Full Bullet (Jepun: フルブレット, Hepburn: Furu Buretto), di mana Build terbang setinggi-tingginya sambil memutarkan roda engkol pada Hawk Gatlinger yang disebut Revol-Magazine (Jepun: リボルマガジン, Hepburn: Riboru Magajin) sebanyak 10 kali terus menerus (satu kali pusingan Revol-Magazine menghasilkan 10 peluru dari HawkGatlinger, sehingga capaian maksima putarannya ialah 100 peluru) dan setiap pusingan ditandai dengan tanda bunyi kiraan kelipatan 10: Ten, Twenty, Thirty, dan seterusnya sehingga One Hundred sembari mengurung musuh/ sasaran dalam lengkung tenaga berbentuk globe, lalu melakukan tembakan beruntun terhadap Smash yang menjadi targetnya.
  • 4Koma Ninpoutou (Jepun: 4コマ忍法刀, Hepburn: Yon Koma Ninpōtō): Senjata Kamen Rider Build dalam wujud NinninComic, ialah pedang katana yang dimodifikasi di mana terdapat 4 fitur panel layaknya belon komik yang melekat sebagai maklumat jenis jurus sepanjang larasnya untuk mengaktifkan 4 kemampuan ninja melalui Fullbottle Ninjya yang juga menjadi 4 serangan akhir dari wujud ini via butang pada gagangnya. Keempat jurus tersebut ialah Jurus Memperbanyak Diri (Jepun: 分身の術, Hepburn: Bunshin no Jutsu), Jurus Semburan Api (Jepun: 火遁の術, Hepburn: Katon no Jutsu) yang mempunyai serangan akhir Tebasan Api (Jepun: 火炎斬り, Hepburn: Kaen Giri), Jurus Hembusan Angin (Jepun: 風遁の術, Hepburn: Fūton no Jutsu) yang mempunyai serangan akhir Tebasan Tornado (Jepun: 竜巻斬り, Hepburn: Tatsumaki Giri), dan Jurus Penyamaran/ Menghilang (Jepun: 隠れ身の術, Hepburn: Kakuremi no Jutsu).
  • Giant Scratcher (Jepun: ジャイアントスクラッチャー, Hepburn: Jaianto Sukuratchā) dan Space Ride Arm (Jepun: スペースライドアーム, Hepburn: Supēsu Raido Āmu): Senjata Kamen Rider Build dalam wujud RocketPanda. Giant Scratcher ialah lengan kanan dari Build yang merupakan lengan robotik berbentuk tangan panda dengan cakar berukuran besar di mana dengan kemampuan Fullbottle Panda, Build dapat mengeluarkan serangan cakar yang sangat kuat kepada targetnya. Sementara Space Ride Arm ialah lengan kiri dari Build yang merupakan lengan robotik menyerupai roket di mana dengan kemampuan Fullbottle Rocket, Build dapat menembakkan peluru dan meluncur terbang layaknya roket ke arah Smash yang jadi sasaran untuk menghantamnya.
  • Spine Knuckle (Jepun: スパインナックル, Hepburn: Supain Nakkuru) dan Multi Deluge Gun (Jepun: マルチデリュージガン, Hepburn: Maruchi Deryūji Gan): Senjata Kamen Rider Build dalam wujud FireHedgehog. Spine Knuckle ialah sarung tangan robotik berduri tajam pada lengan kanan dari Build di mana dengan kemampuan Fullbottle Harinezumi, Build dapat melakukan pukulan berduri terhadap sasaran serta menumbuhkan duri pada tubuh sebagai pertahanan ketika diserang. Sementara Multi Deluge Gun ialah meriam pemadam pada lengan kiri Build yang dapat diekstensi memanjang di mana dengan kemampuan Fullbottle Shoubousha, Build dapat menembakkan api atau air dari meriam tersebut.
  • Gold Lio Gauntlet (Jepun: ゴルドライオガントレット, Hepburn: Gorudo Raio Gantoretto) serta Long Range Cleaner (Jepun: ロングレンジクリーナー, Hepburn: Rongu Renji Kurīnā) dan Trash Converter (Jepun: トラッシュコンバーター, Hepburn: Torasshu Konbātā): Senjata Kamen Rider Build dalam wujud LionCleaner. Gold Lio Gauntlet ialah sarung tangan bercorak ketua singa bertaring pada pergelangan lengan kanan di mana dengan kemampuan Fullbottle Lion, Build dapat melakukan pukulan tenaga laser, dengan unjuran seperti ketua singa yang menggigit mangsanya. Sementara Long Range Cleaner dan Trash Converter merupakan satu set senjata yang dipasangkan pada lengan kiri dari Build layaknya vacuum cleaner, yang kekuatannya berasal dari kemampuan Fullbottle Soujiki. Di mana pada tangan dapat menghasilkan kuasa angin yang besar untuk menghisap objek di sekitar serta benda yang menjadi serangan dari sasaran/ musuh. Lalu pada bahu yang bertindak sebagai kontainer penampung digunakan untuk menghimpun, menetralisir, serta mengeluarkan kembali objek atau serangan yang dihisap sebelumnya.
  • Bind Master Key (Jepun: バインドマスターキー, Hepburn: Baindo Masutā Kī): Senjata Kamen Rider Build dalam wujud KeyDragon. Bind Master Key ialah lengan robotik dengan corak anak kunci disertai rantai yang dipasangkan pada lengan kiri Build di mana dengan kemampuan Fullbottle Lock, Build dapat menggunakan rantai tersebut yang dapat diekstensi memanjang untuk mengikat musuh/ sasaran dengan kuat agar tidak boleh bergerak.
  • Kaizoku Hassyar (Jepun: カイゾクハッシャ, Hepburn: Kaizoku Hasshā): Senjata Kamen Rider Build dalam wujud KaizokuRessha, ialah bowgun/ busur panah bertangkai yang mempunyai corak seperti sauh kapal. Sama seperti Drill Crusher, Kaizoku Hassyar digunakan dalam dua mod: Sabit Sauh (Anchor Mod) (Jepun: アンカーモード, Hepburn: Ankā Mōdo) dan Bowgun (Bowgun Mod) (Jepun: ボウガンモード, Hepburn: Bougan Mōdo). Dengan kemampuan Fullbottle Kaizoku, Build menggunakannya sebagai sabit untuk pertarungan jarak dekat dan menghasilkan tenaga seperti ombak ketika mengenai musuh/ sasaran. Dengan kemampuan Fullbottle Densha, Build dapat melakukan tembakan dengan anak panah berbentuk gerabak kereta mini yang disebut Build Arrow (Jepun: ビルドアロー号, Hepburn: Birudo Arō-gō) dengan kelajuan tinggi dan ketepatan yang tepat. Kaizoku Hassyar mempunyai empat jenis tembakan, sesuai dengan tarikan dan tempoh Build menahan Build Arrow, yang dilakukan untuk menghimpun kuasa pada (semakin lama ditahan, maka jenis tembakan akan berganti dan semakin kuat tembakan yang nanti dilepaskannya). Tiga tembakan pertama iaitu Kakuaki Densha (Jepun: 各駅電車, Hepburn: Kakuaki Densha), Kyuukou Densha (Jepun: 急行電車, Hepburn: Kyūkō Densha), Kaisoku Densha (Jepun: 快速電車, Hepburn: Kaisoku Densha) merupakan serangan tembakan variasi yang diumumkan dengan tanda undi "Shuppatsu!" (Jepun: 出発!, Hepburn: Shuppatsu!). Lalu satu tembakan yang merupakan serangan akhir yang disebut Kaizoku Densha (Jepun: 海賊電車, Hepburn: Kaizoku Densha) yang diumumkan dengan tanda undi "Hassha!" (Jepun: 発射!, Hepburn: Hassha!), di mana tembakannya ini akan meluncur dengan cepat dalam aura tenaga berwarna biru laut dan hijau yang arahnya tidak terprediksi namun tepat mengenai targetnya.
  • Twist Lash Arm (Jepun: ツイストラッシュアーム, Hepburn: Tsuisuto Rasshu Āmu) serta Shade Breaker (Jepun: シェードブレイカーム, Hepburn: Shēdo Bureikā) dan BLD Light Bulb Shoulder (Jepun: BLD ライトバルブショルダー, Hepburn: BLD Raito Barubu Shorudā): Senjata Kamen Rider Build dalam wujud OctopusLight. Twist Lash Arm ialah sejumlah tentakel sotong yang terdapat pada lengan kanan Build di mana dengan kemampuan Fullbottle Octopus, Build dapat mengikat musuh/ sasaran dan menyemburkan asap hitam pekat layaknya dakwat sotong untuk menjebak sasaran. Sementara Shade Breaker dan BLD Light Bulb Shoulder merupakan satu set senjata yang dipasangkan pada lengan kiri dari Build layaknya rangkaian elektrik dan mentol, yang kekuatannya berasal dari kemampuan Fullbottle Light. Di mana Shade Breaker pada tangan dapat menyerap tenaga elektrik yang terdapat di sekitarnya dan menjadi alat untuk menyerang sasaran dengan cahaya berintensitas tinggi untuk menyilaukan pandangannya, lalu BLD Light Bulb Shoulder pada bahu akan menghimpun tenaga cahaya yang telah diserap dengan tanda penunjuk mentol pada bahu yang menyala untuk kemudian dikonversikan kembali pada Shade Breaker untuk digunakan sebagai serangan cahaya keamatan tinggi yang dapat menghasilkan sengatan elektrik.
  • Mechanical Robotic Glove (Jepun: メカニックロボット手袋, Hepburn: Mekanikaru Robottiku Gurōbu): Senjata Kamen Rider Build dalam wujud PhoenixRobo. Mechanical Robotic Glove ialah lengan robotik yang terdapat pada lengan kiri Build untuk meningkatkan serangan pukulan di mana dengan kemampuan Fullbottle Robot, kuasa pukulan yang dihasilkannya mampu melebihi Muscle Glove pada Build GorillaMond. Mechanic Robotic Glove juga dapat melakukan pukulan api dengan kemampuan dari Fullbottle Phoenix.
  • Wolfatal Claw (Jepun: ウルフェイタルクロー, Hepburn: Urufeitaru Kurō) dan Build Pad Shield (Jepun: ビルドパッドシールド, Hepburn: Birudo Paddo Shīrudo): Senjata Kamen Rider Build dalam wujud SmaphoWolf. Wolfatal Claw ialah sarung tangan pada lengan kanan Build yang dilengkapi cakar panjang dan kuat layaknya cakar serigala di mana dengan kemampuan Fullbottle Wolf, Build dapat membangkitkan insting dalam menyerang serta melakukan serangan mencakar dengan cepat malah tak terlihat dengan kuat. Sementara Build Pad Shield ialah Build Phone berukuran besar yang dipasangkan pada lengan kiri Build di mana dengan kemampuan Fullbottle Smapho, Build dapat menggunakannya sebagai perisai serta mengakses kuasa melalui aplikasi yang terdapat pada Build Pad Shield namun dengan unjuran bulatan yang mengelilinginya. Build Pad Shield dapat membaiki dirinya sendiri walaupun terdedah serangan fatal dan fungsinya mirip dengan Build Phone namun tanpa aplikasi motosikal.

Build Phone[sunting | sunting sumber]

Build Phone (Jepun: ビルドフォン, Hepburn: Birudo Fon) ialah ponsel hasil inovasi dan karya cipta Sento peribadi yang fungsi utamanya sebagai alat komunikasi, namun ponsel ini mempunyai fungsi lainnya sebagai alat komunikasi. Seperti contohnya ketika Fullbottle Lion (Jepun: ライオン, Hepburn: Raion) (singa) diinjeksikan kedalamnya, Build Phone akan berubah menjadi Machine Builder, iaitu motosikal peribadi bagi Sento/ Build.

Aplikasi[sunting | sunting sumber]

Berikut beberapa fitur aplikasi dari Build Phone yang setakat ini diketahui telah digunakan oleh Sento/ Build:

  • Helmet : Aplikasi ini digunakan ketika Build Phone berada dalam mod kenderaan. Ketika diaktifkan, akan memunculkan sebuah keledar yang digunakan oleh Sento peribadi atau digunakan oleh penumpangnya semasa ia membawa penumpang (sementara Sento setakat ini dalam wujud Build ketika membawa penumpang).
  • Mail : Aplikasi mel pada umumnya yang digunakan untuk membaca mesej masuk atau menghantar mesej via mel. Nada dering mel ini ialah undi manusia ala retro yang berbunyi: "You've got mail!"[7]

Machine Builder[sunting | sunting sumber]

Machine Builder (Jepun: マシンビルダー, Hepburn: Mashin Birudā) ialah motosikal peribadi dengan jenis Honda XR 230 bagi Sento/ Build. Motosikal ini aslinya ialah Build Phone, di mana agar berubah menjadi motosikal diinjeksikan Fullbottle Lion ke dalamnya lalu akan terdapat nada dering berbunyi: "Build Change!" yang kemudian mengubah Build Phone menjadi Machine Builder. Motosikal ini dilengkapi fitur GPS dan ketika pada top speed nya, motosikal ini mampu menaiki dan menuruni dinding secara menegak, seperti contohnya Skywall. Lampu hadapan antara dua stangnya disebut Front Gear Light (Jepun: フロントギアライト, Hepburn: Furonto Gia Raito) yang berbentuk roda gigi/ gerigi, dengan keamatan cahaya tinggi beserta penderia panas dan inframerah untuk melihat musuh dalam kegelapan atau di daerah tersembunyi. Front Gear Light juga dapat digunakan sebagai senjata, dengan berputar dengan kelajuan tinggi seperti gergaji enjin dan menggunakan serangan pertembungan untuk menyerang musuh berukuran besar seperti Guardian Union State. Pada bahagian belakangnya terdapat Rear Bottle Charger (Jepun: リアボトルチャージャー, Hepburn: Ria Botoru Chājā) yang menghimpun tenaga dari Fullbottle Lion secara maksima untuk memaksimumkan kelajuan yang membolehkan motor mencapai kelajuan maksima dengan menciptakan pancutan api. Hal ini juga dapat menciptakan unjuran tenaga berbentuk gergaji bulat semasa pengendaranya menumpukan serangan semasa kelajuan penuh tersebut. Hasilnya tayar hadapan kemudian mula bersinar dalam aura emas yang berubah menjadi gergaji bulat berenergi untuk memotong apapun yang menghalangnya mahupun targetnya. Kedua stangnya baik kiri mahupun kanan (untuk akselerasi) mempunyai sistem komputer yang membolehkan Machine Builder untuk mengesan kemampuan dan kebiasaan memandu pengendaranya, kemudian mengoptimumkan kinerjanya agar lebih baik dan selesa ketika dipakai oleh siapa saja yang mengendarainya.[8]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]