Kampung Masjid Tua

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

LOKASI Kampung Masjid Tua merupakan antara 28 kampung di dalam Mukim Johol di dalam daerah Kuala Pilah. Terletak diantara Kg. Simpang dan Kg. Bukit Istana dan berada 2 km dari Pekan Air Mawang dan 5 km dari Pekan Johol.

SEJARAH Nama Kampung Masjid Tua ini diambil dari nama sebuah masjid lama yang didirikan sekitar tahun 1886 yang mana kawasan ini merupakan tempat para ulama menyampaikan anjaran Agama Islam dan mendirikan sebuah surau yang di polopori oleh Tn.Hj Ahmad seorang guru agama yang amat disegani dan mempunyai ratusan anak muridnya diseluruh Johol.

PENDUDUK. Penduduk Kg. Masjid Tua terdiri dari 98 peratus berbangsa melayu dan selebihnya bangsa Cina dan India. Mereka hidup dalam aman dan harmoni dan mengekalkan budaya dan adat perpatih serta sentiasa bekerjasama dalam apa juga majlis dan acara yang diadakan. Di sekitar tahun 60an hingga 70an kebanyakkan penduduknya bekerja sendiri dengan menoreh getah dan bersawah padi. Kini ramai dari anak anak penduduk kampung Masjid Tua telah berjaya menjawat jawatan tinggi di sektor swasta dan kerajaan.

Ketua Kampung[sunting | sunting sumber]

  1. Allahyarham Dato'Ismail bin Mahat ( 1970 - 1981)
  2. Allahyarham Dato' Sidek ( 1981- 1989)
  3. Allahyarham Dato' Abd Aziz bin Kassim ( 1989- 1995)
  4. Dato Hashim ( 1995- 2008)
  5. Dato' Amiruddin bin Ismail ( 2008 - sekarang)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]