Pencucuh sumbu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Kancing sumbu)
Senapang lantak Jerman awal dengan kunci serpentine

Pencucuh sumbu, kancing sumbu, matchlock, atau firelock[1] adalah mekanisme pencucuh, atau lock (kunci), diwujudkan untuk memudahkan penembakan senjata api pegang tangan. Reka bentuk ini menghilangkan keperluan untuk menyerahkan tali api ke dalam rongga mesiu senjata-senjata ini dan membenarkan kedua-dua tangan untuk memegang ketat ketika ditembak, dan yang lebih penting, untuk menjaga kedua-dua mata pada sasaran.

Keterangan[sunting | sunting sumber]

Senapan matchlock klasik Eropah memiliki sumbu berbara dalam sebuah penyepit pada ujung tuil melengkung kecil yang dikenal sebagai serpentine. Setelah menarik tuil (atau di model selanjutnya sebuah pencucuh) yang menonjol dari bagian bawah senapang dan terhubung ke serpentine, penyepit terjatuh, menurunkan sumbu berbara ke dalam rongga bubuk mesiu dan menyalakan ubat bedil.

Jenis awal hanya mempunyai serpentine berbentuk "S" yang tertanam dalam stok di belakang atau di hadapan panel rongga mesingan (dipanggil "kunci serpentine"), satu hujung dimanipulasi untuk membawa sumbu ke dalam rongga.[2][3]

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Takrif firelock berubah dari semasa ke semasa, pada zaman kemudian ia boleh merujuk kepada flintlock dan wheellock. Menurut Merriam-Webster, firelock ialah "kunci senjata api yang menggunakan tali api perlahan untuk menyalakan serbuk mesiu", pertama kali direkodkan pada tahun 1544. Lihat Merriam-Webster. (n.d.). Firelock. Dalam kamus Merriam-Webster.com. Dicapai pada 13 Oktober 2022.
  2. ^ Ágoston, Gábor (2005). Guns for the Sultan. Cambridge University Press. m/s. 88. ISBN 978-0-521-84313-3.
  3. ^ "Handgonnes and Matchlocks". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-12-03. Dicapai pada 2008-12-05.