Kang Kek Iew

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kang Kek Iew
Kang Kek Iew during his trial (2009)
Kelahiran (1942-11-17) 17 November 1942 (umur 81)
WarganegaraCambodian
Nama lainComrade D[e]uch
Hang Pin
Tahun aktif1975–1979
Terkenal keranaDirector of the S-21 prison camp

Kang Kek Iew (lahir 17 November 1942) (nama lain Kaing Guek Eav atau Duch) adalah bekas pemimpin komunis Khmer Rouge / Khmer Merah yang memerintah Republik Demokratik Kampuchea (1975-1979). Dia terkenal kerana peranannya ketika Peristiwa Penjara Tuol Sleng (S-21) kem penjara di Phnom Penh . Beliau adalah pemimpin Khmer Merah pertama diadili oleh Suruhanjaya khas Mahkamah Kemboja. Dia dihukum atas jenayah kemanusiaan , pembunuhan , dan penyiksaan dan dihukum 35 tahun penjara. Ketika itu Kampuchea dipimpin oleh Pol Pot, Ieng Sary, Son Sen dan Khieu Samphan. [1]

Khmer Rouge atau Khmer Merah ini sebuah pertubuhan yang melancarkan reformasi sosial dan pembunuhan etnik di negara itu. Kem S-21 diingati kerana peranan Kaing Guek Eav atau lebih dikenali sebagai Duch melakukan pelbagai penyiksaan terhadap 12,273 tahanan di Penjara yang kini menjadi Muzium Genosid Tuol Sleng.[2]

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Kang Kek Iew lahir di desa Choyaot, Kampung Chen , Kampong Thom adalah keturunan China - Khmer. Dia lulus Brevet d'Etudes de Secondaire première tahun 1961 pada usia lima belas. Dia menyelesaikan Baccalaureate pertama tahun 1962 di Lycée Suravarman II di bandar Siem Reap . Pada 1062, beliau lulus ijazah jurusan matematik.

Menyertai komunis Khmer[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1964, Kek iew mula mengajar matematik di Institut de Pédagogie. Pada 28 Ogos 1966, Kek iew dihantar ke Lycée di Skoun, sebuah bandar kecil di Kampong Cham . Dia menjadi guru yang baik dan dikenang oleh murid-muridnya.Dia menyertai Parti Komunis Kemboja pada tahun 1967. Selepas penangkapan tiga mahasiswa, dia melarikan diri ke pangkalan Khmer Merah di daerah Leu Chamkar mana ia diterima sebagai ahli penuh dari Parti Komunis Kemboja.

Beberapa bulan kemudian, beliau ditangkap dan diseksa di Penjara Prey Sar oleh polis Norodom Sihanouk kerana terlibat dalam kegiatan komunis. Dia ditahan tanpa bicara selama dua tahun. 1970, ketika dia dibebaskan selepas pengampunan kepada tahanan politik oleh Lon Nol , dia menyertai pemberontak Khmer Merah] di Banjaran Cardamom bersempadan dengan Thailand.

Dalam Maquis[sunting | sunting sumber]

Dalam zon bawah kawalan Khmer Merah, Kek iew menjadi komandan penjara. Dia dilantik sebagai Ketua Keselamatan di Vorn Vet . Dalam hutan Amleang, Thpong pasukannya menyiapkan penjara pertama dengan kod-bernama 'M-13'. Dua tahun kemudian, dia juga mendirikan penjara kedua 'M-99' berhampiran daerah Aoral .

Dibantu oleh dua wakilnya, Kamerad Chan dan Kawan Pon , teknik interogasi dan pembersihan digunakan terhadap musuh Khmer Merah. Banduan kelaparan dan diseksa secara rutin agar membuat pengakuan.

Sementara di Maquis, dia berkahwin dengan Chhim Sophal, alias Rom, seorang penjahit dari desa terdekat.

Memimpin Penjara Tuol Sleng[sunting | sunting sumber]

Selepas kemenangan Khmer Merah pada bulan April 1975 , DUCH dan anak buahnya mendirikan penjara-penjara di seluruh ibukota termasuk penjara Tuol Sleng. Penjara Tuol Sleng merupakan kem penjara yang dipimpin oleh Lon alias Kamerad Nath . Pada Mei 1976 semua penjara di Phnom Penh pindah ke Tuol Sleng.

Pada 7 Januari 1979 beliau melarikan diri ke Phnom Penh selepas jatuh ke tangan tentera Vietnam. Dia tidak mampu untuk menghancurkan pelbagai dokumen penjara.

Setelah musim gugur[sunting | sunting sumber]

DUCH mencapai sempadan Thailand pada Mei 1979. Dia telah bertemu kembali dengan keluarganya. Di sempadan, dia belajar bahasa Thai dan belajar sendiri bahasa Inggeris. Beliau kemudian mengajar Bahasa Inggeris dan Matematik di sebuah kem pelarian di Borai di Thailand.

Pada bulan Jun 1986, dia dihantar ke China untuk mengajar Bahasa Khmer di Institut Bahasa Asing Beijing. Dia kembali ke sempadan Thailand-Kemboja setahun kemudian dan menukar namanya menjadi Hang Pin. Dia bekerja sebagai seorang birokrat senior di di sempadan Kemboja era Pol Pot di Camp 505. Tidak lama selepas Perjanjian Paris pada Oktober 1991, beliau pindah dengan keluarganya ke sebuah desa terpencil kecil bernama Phkoam berhampiran sempadan Thailand di mana beliau membeli beberapa tanah dan mula mengajar di sekolah tempatan. Dia dikenali sebagai guru yang baik.

Pada tahun 1995, rumahnya diserang dan isterinya terbunuh,Lalu dia menjual semua tanah miliknya dan pindah.Selepas itu dia menghadiri Gereja Golden Kemboja Kristian Barat di Battambang. Beliau dibaptis dan akhirnya menjadi paderi awam.


Penemuan[sunting | sunting sumber]

Ketika mula perang 1996 selepas penyelesaian Khmer Merah dan rampasan kuasa untuk menggulingkan Putera Ranarridh pada tahun 1997,d ia melarikan diri bersama keluarganya ke Ma Muang Ban di Thailand. Di kem, dia bekerja dengan Jawatankuasa Pelarian Amerika sebagai Pengawas Kesihatan Awam. Pada akhir 1998, dia kembali ke Kemboja ketika pertempuran mereda. Dia menetap di desa Andao Hep di Rattanak Mondul dan bekerja sama dengan World Vision , Lembaga Bantuan Kristian.

Wartawan foto Nic Dunlop berjaya menjejakinyA. Pada tahun 1999, Nate Thayer , yang sebelumnya mewawancarai Pol Pot dan Ta Mok. Dunlop telah berjaya temubual dengan DUCH untuk Far Eastern Economic Review .Akhirnya DUCH menyerahkan diri kepada pihak berkuasa di Phnom Penh selepas penerbitan wawancara.

Percubaan[sunting | sunting sumber]

Pada 31 Julai 2007, dia secara rasmi dia ditahan oleh Pertubuhan Bangsa Bersatu dan disokong oleh Tribunal Kemboja . Peguam dari Kemboja ialah Kar Savuth dan peguam dari Perancis ialah Francois Roux. Pada 14 Ogos 2008, mahkamah menerbitkan surat dakwaan selepas menyelesaikan penyelidikan mereka .

Pada bulan Februari 2008, dia dibawa ke tempat dia melakukan jenayah .Dia dilaporkan menangis. "Aku minta maaf anda - Saya tahu bahawa anda tidak boleh memaafkan saya, tapi saya meminta anda untuk meninggalkan aku harapan yang mungkin."

Dia didakwa atas tuduhan "secara peribadi melakukan penyeksaan sistematik lebih dari 15.000 tahanan".

Pada tarikh 30 Mac 2009, DUCH menyatakan bahawa dasar Amerika Syarikat pada 1970-an memberikan sumbangan terhadap rejim zalim Khmer. Setiausaha AS Henry Kissinger dan Presiden Amerika Syarikat Richard Nixon menyokong rampasan kuasa Jeneral Lon Nol, dan kemudian memberi peluang kepada Khmer Merah berkuasa. " "Kerana perikatan ini, Khmer Merah mampu membina kekuatan mereka selama perang 1970-1975 melawan rejim Lon Nol.

Dia telah melakukan penyiksaan dan pembunuhan terhadap 12,000 tahanan Penjara Tuol Sleng kerana tahanan itu melakukan jenayah. Dia telah berkhidmat lebih dari 10 tahun dalam tahanan dan memberi kerjasama sepenuhnya kepada mahkamah.

Mahkamah menjatuhkan hukuman penjara 40 tahun setelah terbukti bersalah. Dia melakukan jenayah kemanusiaan, penyeksaan, dan pembunuhan.Dia hanya akan dibenaskan pada 2029 pada usia 87.

Rujukan[sunting | sunting sumber]