Enggang lisut

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Kangkareng sulawesi)

Enggang lisut
Jantan
Betina
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Bucerotiformes
Keluarga: Bucerotidae
Genus: Rhabdotorrhinus
Spesies:
R. exarhatus
Nama binomial
Rhabdotorrhinus exarhatus
(Temminck, 1823)
Sinonim

Penelopides exarhatus

Betina di Zoo San Diego

Enggang lisut (Rhabdotorrhinus exarhatus) atau enggang Temminck, ialah spesies enggang dalam keluarga Bucerotidae. Saiznya agak kecil, berpanjang kira-kira 45 cm (18 in), dan berwarna hitam. Jantan mempunyai muka dan tekak kuning, dan paruh bercula kekuningan dengan tanda hitam. Betina mempunyai buluan hitam dan paruh yang lebih gelap.

Endemik di Indonesia, ia bertabur di tanah pamah tropika, paya, dan hutan primer di Sulawesi dan pulau-pulau berdekatan, dari aras laut ke ketinggian sehingga 1,100 meter. Terdapat dua subspesiesnya: Subspesies penama P. e. exarhatus, ditemui di Sulawesi utara, dan P. e. sanfordi, ditemui di tengah, timur, dan selatan Sulawesi, Buton, dan Pulau Muna.

Ia ialah spesies sosial yang hidup dalam kumpulan sehingga 20 individu. Adalah dipercayai bahawa hanya pasangan dominan yang membiak, manakala ahli kumpulan yang tinggal bertindak sebagai pembantu. Dietnya terdiri terutamanya daripada buah-buahan, buah ara, dan serangga. Betina mengurung dirinya di dalam lubang pokok untuk bertelur. Pada masa tersebut, jantan dan pembantu menyediakan makanan untuk betina dan anak-anak.

Jantan (kiri) dan betina

Meluas dan biasa di seluruh julat peribuminya, ia dinilai sebagai terjejas dalam Senarai Merah Spesies Terancam IUCN.[1]

Ia merupakan salah satu enggang terjaga dengan baik di zoo. Terdapat tiga pihak yang kini membiakkannya: Whipsnade (England), Avifauna (Belanda), dan San Diego (AS). Di Whipsnade, ia disimpan di kawasan taman burung. Di San Diego, terdapat dua pasangan, satu di laluan pejalan kaki Parker Aviary dan satu lagi di kandang burung kecil berdekatan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b BirdLife International (2017). "Rhabdotorrhinus exarhatus". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2017: e.T22682504A117181682. doi:10.2305/IUCN.UK.2017-3.RLTS.T22682504A117181682.en. Dicapai pada 13 November 2021.