Kanta pembesar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kanta pembesar

Kanta pembesar merupakan suatu kanta cembung yang mempunyai panjang fokus yang lebih pendek. Apabila objek dilihat melalui kanta pembesar pada jarak yang kurang daripada panjang fokusnya, imej yang terbentuk diperbesarkan.

Stem pos yang dilihat melalui kanta pembesar.
Kanta pembesar asas yang diperbuat dari plastik.

Kanta pembesar (dipangil kanta tangan dari konteks makmal) adalah kanta cembung yang digunakan bagi menghasilkan imej diperbesar bagi sesuatu objek. Kanta ini biasanya dipasang pada bingkai dengan pemegang (lihat gambar).

Pembesar helaian terdiri daripada banyak kanta berbentuk cecincin nipis, yang secara bergabung bertindak sebagai kanta tunggal tetapi jauh lebih nipis. Aturan ini dikenali sebagai kanta Fresnel.

Kanta pembesar merupakan satu ikon bagi cereka penyiasatan, terutamanya mengenai Sherlock Holmes.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Bukti terawal bagi "peranti pembesar, kanta cembung yang membentuk imej diperbesarkan" adalah "kanta" Aristophanes, bertarik dari 424 BC, satu gelas kaca yang diisi dengan air. (Seneca yang Muda menulis bahawa ia dapat digunakan bagi membaca surat"tidak kira berapa kecil atau kabur").[1] Roger Bacon menggambarkan ciri-ciri katan pembesar pada kurun ke-13 England. Kaca mata dibangunkan di Itali pada kurun ke-13.[2]

Pembesaran[sunting | sunting sumber]

Kanta pembesar pada lengan lampu

Pembesaran kanta pembesar bergantung pada di mana ia ditempatkan antara mata pengguna dengan objek yang sedang dilihat, dan jarak keseluruhan antara mereka. Kuasa pembesaran bersamaan dengan pembesaran angular (ini tidak patut dikelirukan dengan kuasa optik, yang merupakan sifat berbeza). Kuasa pembesaran merupakan nisbah saiz objek terbentuk pada retina pengguna dengan dan tanpa kanta.[3] Dengan kes "tanpa" kanta, ia biasanya dianggap bahawa pengguna akan membawa objek sehampir dengan mata yang mungkin tanpa ia menjadi kabur. Titik ini, dikenali sebagai titik dekat, berbeza menurut usia. Bagi anak muda ia boleh sehampir 5 cm, sementara pada orang lanjut usia ia mungkin sejauh sehingga dua meter. Pembesaran biasanya ditakrifkan menggunakan nilai "piwaian" 0.25 m.

Kuasa pembesaran tertinggi didapati dengan meletakkan kanta sedekat mungkin dengan mata dan menggerakkan mata dan kanta bersama-sama bagi mendapatkan titik tumpuan terbaik. Objek biasanya akan juga dekat dengan kanta. Kuasa pe,mbesaran didapati dalam keadaan ini adalahMP0 = ¼Φ + 1, di mana Φ merupakan kuasa optik pada dioptre, dan gandaan ¼ datang dari jarak tanggapan pada titik dekat (¼ m dari mata). Nilai kuasa pembesaran ini adalah yang biasanya digunakan bagi mencirikan pembesaran. Ia biasanya diberikan "m×", di mana m = MP0. Ini kadang kada dikenali sebagai kuasa keseluruhan bagi pembesaran (sekali lagi, jangan dikelirukan dengan kuasa optik).

Sungguhpun begitu, kanta pembesar yang tidak selalu digunakan seperti yang dinyatakan di atas. Ia adalah lebih selesa untuk meletakkan pembesar dekat dengan objek (satu jarak fokus jauhnya). Mata boleh dijarakkan lebih jauh, dan imej yang baik boleh diperolehi sangat mudah; tumpuan tidak begitu sensitif berbanding kedudukan sebenar mata. Kuasa pembesar dalam kes ini adalah kira-kira MP = ¼Φ.

Sebuah kaca pembesar tipikal mungkin mempunyai panjang fokus 25 cm, bersamaan dengan kuasa optik sekitar 4 dioptres. Pembesar tersebut akan dijual sebagai "2 ×" pembesar. Dalam penggunaan sebenar, seorang pemerhati dengan mata "tipikal" akan mendapatkan kuasa pembesar antara 1 dan 2, bergantung kepada di mana kanta diletakkan.

Menggunakan prinsip ini, kaca pembesar juga boleh digunakan untuk memberi tumpuan cahaya, seperti untuk menumpukan perhatian sinaran matahari untuk mewujudkan satu tumpuan titik yang panas.

Pilihan lain[sunting | sunting sumber]

Pembesar Hasting kembar tiga 30×

Kanta pembesar biasanya mempunyai kuasa pembesar yang rendah: 2×–6×, dengan jenis kuasa rendah adalah lebih biasa. Pada pembesaran yang lebih tinggi, kualiti imej kaca pembesar mudah menjadi lemah kerana herotan optik , terutamanya herotan sfera . Apabila lebih pembesaran atau imej yang lebih baik diperlukan, jenis pembesar tangan yang lain biasanya digunakan. Satu pembesar Coddington menghasilkan pembesaran yang lebih tinggi dengan kualiti pancaran yang lebih baik. Malah imej yang lebih baik boleh diperolehi dengan pembesar berbilang kanta, seperti tiga kali Hastings. Pembesar kuasa tinggi kadang-kadang dipasang di pemegang silinder atau kon tanpa pemegang. Ini dikenali sebagai "loupe".

Pembesar sedemikian mampu mencecah sehingga kepada kira-kira 30×, dan pada pembesaran ini bukaan pembesar menjadi amat kecil dan ia mesti diletakkan sangat dekat dengan kedua-dua objek dan mata. Untuk kegunaan mudah atau bagi pembesaran lebih melampaui kira-kira 30×, seseorang sebaliknya perlu menggunakan mikroskop.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ The history of the telescope by Henry C. King, Harold Spencer Jones Publisher Courier Dover Publications, 2003 Pg 25 ISBN 0-486-43265-3, ISBN 978-0-486-43265-6
  2. ^ Kriss, Timothy C.; Kriss, Vesna Martich (April 1998). "History of the Operating Microscope: From Magnifying Glass to Micro neurosurgery". Neurosurgery. 42 (4): 899–907. doi:10.1097/00006123-199804000-00116. PMID 9574655.
  3. ^ Hecht, Eugene (1987). Optics (ed. 2nd). Addison Wesley. m/s. 186–188. ISBN 0-201-11609-X.