Kapal perang Rusia, pergi berambus

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


"Kapal perang Rusia, pergi berambus"[a] ialah terjemahan daripada bahasa Rusia dari komunikasi terakhir yang dibuat semasa serangan Rusia ke atas Pulau Ular Februari 2022 di perairan wilayah Ukraine, oleh pengawal sempadan Roman Hrybov (juga ditransliterasikan Gribov) kepada penjajap Rusia Moskva. Frasa, dan bentuk terbitan daripadanya, menjadi diterima meluas semasa pencerobohan Rusia ke atas Ukraine 2022.[3] Minggu kemudian, frasa tersebut diperingati pada setem pos oleh Ukrposhta, perkhidmatan pos Ukraine.[4] Ketika dibebas, Hrybov dianugerahkan pingat atas tindaknnya.[5] Semasa dalam tawanan, keluarganya memohon untuk tanda dagangan pertahanan ke atas cogan kata tersebut.[6] Pada 14 April 2022, Moskva, yang merupakan 'kapal perang' yang dirujuk dalam pesanan tersebut, telah karam.[7]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Laungan perang:

Berkaitan filateli:

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Bahasa Rusia: Русский военный корабль, иди нахуй, tr. Rússkiy voyénniy korábl, idí náhuy),[1] Bahasa Ukraine: Російський військовий корабель, іди нахуй[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Герои мема "Русский военный корабль, иди на..." с острова Змеиный живы, но взяты в плен". BBC News Russian (dalam bahasa Rusia). BBC World Service. 25 Februari 2022. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 Mac 2022. Dicapai pada 12 Mac 2022.
  2. ^ Clapp, Alexander (11 Mac 2022). "Fighters with Ukraine's foreign legion are being asked to sign indefinite contracts. Some have refused". The Economist. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 Mac 2022. Dicapai pada 12 Mac 2022.
  3. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan LH tidak disediakan
  4. ^ Michael, Chris (12 Mac 2022). "Ukraine reveals 'Russian warship, go fuck yourself' postage stamp". The Guardian. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 Mac 2022. Dicapai pada 12 Mac 2022.
  5. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan G1 tidak disediakan
  6. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan WTR tidak disediakan
  7. ^ https://www.cbsnews.com/news/moskva-russia-navy-ship-sinks-ukraine-missile-strike/

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:2022 Russian invasion of Ukraine