Kartini (filem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kartini
Poster keluaran 2016.
PengarahHanung Bramantyo
PenulisHanung Bramantyo
Bagus Bramanti
Cerita olehRobert Ronny
Dihasilkan olehRobert Ronny
DibintangiDian Sastrowardoyo
Deddy Sutomo
Christine Hakim
Acha Septriasa
Ayushita
Reza Rahadian
Adinia Wirasti
SinematografiFaozan Rizal
Disunting olehWawan I. Wibowo
Muzik olehAndi Rianto
Syarikat
penerbitan
Legacy Pictures
Screenplay Films
Diedarkan olehLegacy Pictures
Tarikh tayangan
  • 21 April 2017 (2017-04-21)
Masa tayangan
119 minit
NegaraIndonesia
BahasaJawa
Indonesia
Belanda
BajetRp. 12 bilion (sekitar $900,000)
Pecah panggungRp. 18 bilion (sekitar $1.35 juta)

Kartini ialah sebuah filem drama biografi Indonesia 2017 yang diarahkan oleh Hanung Bramantyo dan ditulis oleh Bramantyo dan Bagus Bramanti. Ia menampilkan barisan pelakon, dengan Dian Sastrowardoyo membintangi peranan tajuk heroin wanita pembebasan Indonesia, Kartini. Christine Hakim, Acha Septriasa, Ayushita, Adinia Wirasti, dan Reza Rahadian membintangi bersama dalam peranan sokongan. Pada mulanya yang akan dikeluarkan pada 2016, filem itu telah ditangguhkan selama setahun. Filem ini dikeluarkan di Indonesia pada 19 April 2017, dua hari sebelum hari Kartini. Walaupun yang dinanti-nantikan, filem ini ternyata berjaya di bawah jangkaan. Ia mendapat hanya lebih 500 ribu penonton, sebilangan kecil untuk filem tempatan bajet besar. Walaupun beralih keuntungan, ia masih dianggap kekecewaan yang tidak dijangka kerana gagal mencapai 1 juta penonton.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Kartini (Dian Sastrowardoyo) tumbuh dengan melihat langsung bagaimana ibu kandungnya, Ngasirah (Christine Hakim) menjadi orang terbuang di rumahnya sendiri. Ia dianggap sebagai pembantu hanya karena tidak mempunyai darah bangsawan.

Sedangkan ayahnya, Raden Sosroningrat (Deddy Sutomo), yang mencintai Kartini dan keluarganya juga tidak berdaya melawan tradisi.

Sepanjang hidupnya, Kartini pun memperjuangkan kesetaraan hak bagi semua orang, tak peduli bangsawan atau bukan, terutama hak pendidikan untuk wanita. Bersama kedua saudarinya, Roekmini (Acha Septriasa) dan Kardinah (Ayushita), Kartini mendirikan sekolah untuk kaum miskin dan mencipta lapangan kerja untuk rakyat di Jepara dan sekitarnya.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Kartini adalah filem kedua yang dihasilkan oleh Robert Ronny dari Legacy Pictures. Asalnya dijadualkan akan dikeluarkan pada Hari Kartini 2016, tarikh keluaran filem itu telah ditolak ke belakang selama satu tahun.[1][2] Hanung Bramantyo merupakan pengarah dan penulis bersama sejak awal projek itu dengan bantuan Bagus Bramanti untuk menulis lakon layar dan Robert Ronny sendiri terlibat dalam pembangunan cerita filem itu. Peranan tajuk dimainkan oleh pemenang Anugerah Citra, Dian Sastrowardoyo. Pelakon lain, termasuk Christine Hakim sebagai M.A. Ngasirah (ibu Kartini), Deddy Sutomo sebagai R.M. Sosroningrat (bapa Kartini), Djenar Maesa Ayu sebagai R.A. Moeryam (ibu tiri Kartini), Acha Septriasa, Ayushita dan Adinia Wirasti sebagai Roekmini, Kardinah dan Soelastri (saudara Kartini), Reza Rahadian dan Denny Sumargo sebagai Sosrokartono dan Slamet (saudara Kartini), Dwi Sasono sebagai Raden Joyodiningrat (suami Kartini).

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]