Katedral St. John, Kuala Lumpur

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Katedral St John Penginjil
كاتدرال سانت جون ڤان إنجيل
Cina: 圣若望主教座堂
Katedral seperti yang dilihat menghadap timur laut, Menara Kuala Lumpur kelihatan di latar belakang
Lokasi5 Jalan Bukit Nanas
Kuala Lumpur
NegaraMalaysia
MazhabKatolik Rom
Seni bina
StatusKatedral
Status fungsiGiat
Gaya seni binaGreek-Sepanyol[1]
Disiapkan1883 (bangunan asal)[1]
1955 (renovation)[2]
Spesifikasi
Bilangan menara2
Pentadbiran
Kawasan biskopKuala Lumpur
Wilayah gerejaKuala Lumpur
Paderi
Ketua biskopMost Rev. Julian Leow Beng Kim
PaderiRev.Fr.Gerard Theraviam And Rev.Fr.Robert Kham

Katedral St John Penginjil ialah Gereja Ibu dari Keuskupan Agung Katolik Rom Kuala Lumpur dan tempat duduk Uskup Agungnya, Julian Leow Beng Kim. Gereja pertama di tapak berdekatan didirikan pada tahun 1883, dan terdiri dari sebuah dewan kayu panjang dengan beberapa tingkap yang dibina di kawasan hutan Bukit Nanas,[3] dan didedikasikan untuk St John Penginjil. Ia kemudian dibina semula dengan dinding bata dan berbumbung jubin, dan hari ini digunakan sebagai Pusat Khidmat Masyarakat". Bangunan ini dibina pada tahun 1954 dan siap pada tahun 1955 dan ditahbiskan pada tahun 1962, ketika ia juga dinaikkan ke status katedral. Bangunan ini terkenal dengan luaran bercat putih dan menara berkembar di bahagian depan barat. Ini juga termasuk tingkap kaca patri dari Paris, yang menggambarkan pemandangan dari Injil.

Paroki telah jauh dari awal, dari menjadi paroki ekspatriat dan orang Serani, dan sekarang menjadi paroki 'Kosmopolitan' yang berkembang pesat. Terletak di tengah-tengah Kuala Lumpur, Katedral juga menarik banyak pelawat dan diplomat asing, selain dari jemaat, untuk menghadiri perkhidmatan hari Ahadnya.[3]

Katedral St John terletak di sebelah Institusi St. John, yang terkenal dengan seni bina Greek-Sepanyol. Sekolah ini mendapat namanya dari St John Pembaptis De La Salle dan didirikan oleh Lasallian Bersaudara.

Kerana lokasinya yang dekat dengan Bukit Nanas, juga dekat dengan Convent Bukit Nanas, Hutan Simpan Bukit Nanas dan Menara Kuala Lumpur.

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Ia boleh diakses dari stesen LRT Masjid Jamek dan stesen Monorel Bukit Nanas.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Places of grace". New Straits Times. 25 December 2014.
  2. ^ Yeang, Ken (1992). The Architecture of Malaysia. Pepin Press. m/s. 230.
  3. ^ a b "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-12-27. Dicapai pada 2020-06-07. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "history" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Kategori berkenaan Katedral St. John, Kuala Lumpur di Wikimedia Commons