Katedral St. Mary, Kuala Lumpur

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Katedral St. Mary
Katedral St. Mary Si Perawan
كاتدرال سانت ماري
Cina: 圣马利亚座堂
LokasiJalan Raja, Kuala Lumpur
NegaraMalaysia
MazhabAnglikan
KepaderianAnglikanisme Injili
Laman sesawangwww.stmaryscathedral.org.my
Sejarah
Diasaskan1894
Biskop terdahuluRt. Rev. Tan Sri Datuk Dr. Roland Koh
Rt. Rev. Tan Sri Dato' Sri Dr. J.G. Savarimuthu
Rt. Rev. Tan Sri Datuk Dr. Lim Cheng Ean
Seni bina
Status fungsiActive
ArkitekA.C.A. Norman
Jenis seni binaEarly English Gothic
Pentadbiran
Pejabat ketua deaconUpper Central Archdeaconry
Kawasan biskopDiocese of West Malaysia
Wilayah gerejaProvince of South East Asia
SynodDiocese of West Malaysia
Paderi
Ketua biskopMost Rev Melter Jiki Tais
BiskopRt Rev Dr D Stevan Abbarow
DekanVery Rev Dr Andrew Cheah
Ketua deaconVenerable Charles Fraser (Acting)
Kakitangan luar gereja
PembacaJames Chee
Ruban Peter
Nanda Goban
Dinesh Natorajan
WardenJoseph Manuel

Katedral St. Mary Si Perawan atau Katedral St. Mary merupakan katedral Keuskupan Semenanjung Malaysia daripada Gereja Wilayah Asia Tenggara Anglikan, terletak di Kuala Lumpur, Malaysia. Ia adalah takhta episkopal Anglikan Uskup Semenanjung Malaysia dan ibu gereja keuskupan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

gereja yang asal telah ditahbiskan kepada Virgin Mary oleh Pendeta Kanan George Frederick Hose, Uskup Singapura, Labuan & Sarawak, pada 13 Februari 1887. Struktur ini dibina daripada kayu di Jalan Bluff, di atas bukit yang kini dikenali sebagai Bukit Aman, di mana ibu pejabat Polis Diraja Malaysia kini terletak. Ia berfungsi sebagai pusat ibadat dan kehidupan rohani bagi kumpulan kecil Anglikan di sekitar Kuala Lumpur pada tempoh itu. Ahli kariah gereja yang terkenal dalam tempoh itu termasuk Penduduk British di Selangor, W.H. Treacher dan F.A. Swettenham (kemudian Residen-Jeneral Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dan Gabenor Negeri-Negeri Selat).

Penempatan semula[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1893, keputusan telah dibuat untuk mendirikan bangunan baru untuk menempatkan jemaah yang semakin meningkat, dan tapak baru ditemui di sebelah Padang atau Tapak Kawad (kini dikenali sebagai Dataran Merdeka atau Kemerdekaan. Square) of the Selangor Club. Jumlah yang dikumpul oleh jemaah untuk membina gereja baru itu ditambah dengan pemberian lima ribu Dolar Selat daripada kerajaan Selangor atas cadangan Governor of the Straits Settlements , Tuan Cecil Clementi Smith. Penyumbang tempatan yang terkenal kepada dana bangunan termasuk personaliti seperti Yap Kwan Seng dan K. Thamboosamy Pillay, walaupun mereka bukan Kristian sendiri.

Batu asas telah diletakkan pada 3 Februari 1894 oleh Residen British Selangor, Sir W.H. Treacher, dalam majlis yang dirasmikan oleh Bishop G.F. Hos. Pada 9 Februari 1895, 'gereja bata pertama yang didirikan di Negeri-negeri asli Semenanjung Tanah Melayu' telah ditahbiskan oleh Uskup yang sama.

Apabila Diocese of West Malaysia ditubuhkan pada tahun 1970, Gereja St. Mary telah dijadikan takhta Bishop of West Malaysia.

Architecture[sunting | sunting sumber]

Bahagian dalam Katedral.

Jawatankuasa pengurusan gereja pada asalnya mengadakan pertandingan untuk reka bentuk untuk gereja baru. Malangnya tiada satu pun reka bentuk yang dikemukakan dianggap cukup baik, dan akhirnya jatuh kepada arkitek Kerajaan, A.C.A. Norman, untuk mencadangkan reka bentuk berdasarkan seni bina Early English Gothic. Reka bentuk ini mendapat kelulusan umum.

Bangunan ini terdiri daripada nave 87 kaki panjang dengan 28 kaki lebar, dan kansel 29 kaki panjang dengan 22 kaki lebar dengan hujung segi lapan, bersama-sama dengan vestry dan ruang organ. Nave boleh memuatkan jemaah seramai 180 orang dan chancel, koir seramai 20 orang.

Pada tahun 1958, bahagian belakang tempat kudus utama telah dipanjangkan untuk menempatkan sebuah dewan yang dipanggil dewan Jubli. Pembangunan semula lebih lanjut katedral telah menghasilkan Dewan Serbaguna, serta pejabat tambahan untuk paderi dan apartmen studio.

Organ[sunting | sunting sumber]

organ paip yang dipasang di gereja adalah yang terpakai yang dibina pada tahun 1898 oleh Henry Willis, pembuat organ Inggeris terkenal yang juga membuat organ untuk Katedral St Paul di London dan yang asli [ [Organ Dewan Diraja Albert|Organ Besar]] daripada Dewan Diraja Albert. Organ itu pada asalnya dibeli oleh Frederic Duberly, Pesuruhjaya Persekutuan Tanah & Galian dan Pemangku Residen Pahang untuk kegunaan peribadinya pada tahun 1898 dengan kos £381/12s,/8d. Duberly meninggal dunia akibat serangan jantung pada 3 April 1903, dan organnya telah dibungkus dan dihantar ke Kuala Lumpur. Pada tahun 1904, organ itu telah dipasang di St. Mary dan didedikasikan pada 7 Ogos 1904 tetapi dibongkar sejurus selepas itu kerana pemilikan organ itu tidak diserahkan kepada gereja. Hanya pada tahun 1915 apabila gereja akhirnya membayar Duberly pelaksana sejumlah $2,000 dan organ itu akhirnya dipasang di sebelah utara gereja sehingga tahun 1926.

Pada tahun 1925 dan 1926, organ itu telah rosak teruk oleh dua banjir. Ia telah dibaiki oleh R. Myram dan dipindahkan ke kedudukannya sekarang di loteng di atas paras lantai. Pada tahun 1927, pembina organ tunggal Kuala Lumpur, James A Riddell, membina semula organ tersebut dan menggantikan kebanyakan paip kayu, papan pedal, peti angin, dan beberapa kunci. Ia telah rosak teruk sekali lagi semasa Perang Dunia Kedua yang memerlukan pembinaan semula sepenuhnya pada tahun 1951, menjadikan organ itu lebih Riddell daripada Willis pada masa itu. Hakikat bahawa kerja Riddell mengingatkan kerja Willis dengan kuat menunjukkan bahawa Riddell mungkin bekas perantis atau pengembara Henry Willis & Sons.[1]


Perkhidmatan Ahad[sunting | sunting sumber]

Perkhidmatan Ahad tradisional/liturgi Inggeris[sunting | sunting sumber]

Pada masa ini terdapat 4 perkhidmatan tradisional/liturgi dalam bahasa Inggeris pada hari Ahad. Perkhidmatan 7 pagi adalah Ekaristi tersebut. Jam 8:30 pagi adalah Ekaristi yang dinyanyikan, dengan koir. Perkhidmatan 10:30 pagi adalah Ekaristi keluarga tersebut, dengan juga koir. Sebuah pusat jagaan, gereja Kanak-kanak dan program Fellowship Belia dijalankan pada masa yang sama dengan perkhidmatan 10:30 pagi. Lagu Even dalam suasana Ekaristi adalah pada pukul 6 petang, dengan koir. Perkhidmatan ini semuanya diadakan di bangunan Katedral Utama dan dibantu oleh organ paip. Dakwah ekspositori berpusatkan Injil adalah norma dalam perkhidmatan ini. Perkhidmatan berbeza mengikut tradisi, bermula daripada perkhidmatan gaya gereja tinggi 8:30 pagi kepada perkhidmatan 7 pagi yang lebih ringkas, namun tiada satu pun daripada perkhidmatan itu adalah Anglo-katolik dalam teologi atau ritual.

Perkhidmatan Ahad Kontemporari (SMACC)[sunting | sunting sumber]

SMACC bermaksud "St. Mary's Anglican Cathedral Contemporary". Terdapat 2 perkhidmatan SMACC yang berbeza. SMACC 1 bertemu pada pukul 10:30 pagi pada hari Ahad. Sebuah pusat jagaan, program Persatuan Kanak-Kanak dan Persatuan Belia berjalan pada masa yang sama. SMACC 2 bermesyuarat pada pukul 5 petang dan jemaah kebanyakannya terdiri daripada pekerja muda dan pelajar universiti tetapi semua dialu-alukan. Kedua-dua jemaah bertemu di Dewan Serbaguna. Dewan ini terletak di sebelah Katedral utama dan boleh diakses melalui pintu masuk belakang Katedral oleh kedai buku. Dakwah ekspositori berpusatkan Injil adalah norma dalam perkhidmatan ini.

Perkhidmatan Iban[sunting | sunting sumber]

Jemaah Iban kebanyakannya terdiri daripada pendatang etnik Iban dari Sarawak. Perkhidmatan bermula pada jam 8 pagi pada pagi Ahad di Dewan Serbaguna. Terdapat Sekolah Ahad Iban yang bermesyuarat serentak di bilik mesyuarat berdekatan.

Perkhidmatan Bahasa Malaysia[sunting | sunting sumber]

Perkhidmatan Bahasa Malaysia bermula pada 10:30 pagi dan 3 petang pada hari Ahad di Lady Chapel of the Cathedral. Kebanyakan ahli datang dari Sabah dan Sarawak.

Pengangkutan[sunting | sunting sumber]

Gereja ini boleh diakses dalam jarak berjalan kaki ke barat laut Stesen LRT Masjid Jamek.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Sejarah Organ Paip Gereja Katedral Anglikan St. Mary the Virgin oleh Andrew Hwang, 2012.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Seni bina kolonial Malaysia Templat:Seni bina dan tapak bersejarah Malaysia

Koordinat: 3°09′01″N 101°41′36″E / 3.1504039°N 101.6933017°E / 3.1504039; 101.6933017