Katedral Vank

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Katedral Juruselamat Suci
Սուրբ Ամենափրկիչ Վանք
Pemandangan luar Katedral Juruselamat Suci.
Katedral Vank is located in Bumi
Katedral Vank
Katedral Vank (Bumi)
Info asas
LokasiJulfa Baru, Isfahan, Iran
Koordinat geografi32°38′06″N 51°39′21″E / 32.634911°N 51.655833°E / 32.634911; 51.655833Koordinat: 32°38′06″N 51°39′21″E / 32.634911°N 51.655833°E / 32.634911; 51.655833
AgamaGereja Apostolik Armenia
NegaraIran
Penerangan seni bina
Pecah tanah pada1655 (gereja asal pada tahun 1606)
Disiapkan pada1664

Katedral Juruselamat Suci (Bahasa Armenia: Սուրբ Ամենափրկիչ ՎանքSurb Amenaprkich Vank; Parsi: کلیسای آمناپرکیچKelisā ye Āmenāperkič), juga dikenali sebagai Gereja Saudari Suci, merupakan sebuah katedral yang terletak di daerah Julfa Baru di Isfahan, Iran. Ia biasanya dirujuk sebagai Vank (Վանք; وانک), yang bermaksud "biara" atau "biara" dalam bahasa Armenia].

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Katedral ini telah ditubuhkan pada tahun 1606, dibina oleh ratusan ribu Armenia yang telah ditempatkan semula secara paksa oleh Shah Abbas I di ibu negara barunya sebagai sebahagian daripada polisi bumi hangus di Armenia semasa Perang Uthmaniyyah 1603-1618.[1]

Pelbagai kekayaan dan kemerdekaan pinggir bandar ini merentasi Sungai Zayande dan campuran eklektik mubaligh Eropah, askar upahan dan pengembara boleh dikesan hampir secara kronologi dalam gabungan gaya bangunan dan kontras katedral dalam rawatan seni bina luaran dan dalaman.

Pembinaan[sunting | sunting sumber]

Pembinaan dipercayai telah bermula pada 1606 oleh ketibaan pertama,[1] dan disiapkan dengan pengubahsuaian besar untuk reka bentuk antara 1655 dan 1664 di bawah pengawasan Uskup Agung David. Katedral ini terdiri daripada tempat perlindungan berkubah, sama seperti masjid Iran, tetapi dengan penambahan ketara apse separuh oktagon dan chancel dinaikkan biasanya dilihat di gereja-gereja barat. Bahagian luar katedral adalah dalam binaan bata yang agak moden dan sangat jelas berbanding bahagian dalamannya yang dihias rapi.

Lukisan dinding[sunting | sunting sumber]

Bahagian dalamannya ditutup dengan lukisan dinding halus dan ukiran berlapis emas serta termasuk wainscot kerja jubin yang kaya. Kubah tengah yang dicat biru dan emas yang halus menggambarkan kisah Alkitab tentang penciptaan dunia dan pengusiran manusia dari Eden. Pendentif di seluruh gereja dicat dengan motif kepala kerub yang dikelilingi oleh sayap berlipat khas seni Armenia. Siling di atas pintu masuk dicat dengan motif bunga yang halus dalam gaya miniatur Parsi. Dua bahagian, atau jalur, mural mengelilingi dinding dalaman: bahagian atas menggambarkan peristiwa dari kehidupan Jesus, manakala bahagian bawah menggambarkan penyeksaan yang dilakukan ke atas mati syahid orang Armenia disebabkan Empayar Uthmaniyyah.

Laman[sunting | sunting sumber]

Halaman ini mengandungi menara loceng berdiri bebas yang menjulang tinggi di atas kubur kedua-dua orang Kristian Ortodoks dan Protestan. Kubur itu termasuk kubur Sir George Malcolm, seorang pegawai tentera Inggeris, Alexander Decover, konsul dan jurubank Rusia, dan Andrew Jukes, pakar bedah Inggeris dan ejen kerajaan British.[2] Plak kerja jubin yang ditulis dalam Armenia boleh dilihat di pintu masuk ke katedral. Kubur juga diletakkan di sepanjang dinding luar sebelum pintu masuk, dengan tulisan dalam bahasa Armenia. Di satu sudut halaman, terdapat kawasan yang ditinggikan dengan peringatan 1915 pembunuhan beramai-ramai Armenia di Turki. Di seberang halaman dan menghadap katedral, terdapat sebuah bangunan yang menempatkan perpustakaan dan muzium. Di luar bangunan ini terdapat beberapa batu berukir yang menunjukkan pemandangan dari Alkitab.

Perpustakaan dan muzium[sunting | sunting sumber]

Muzium Khachatur Kesaratsi di hadapan Katedral Juruselamat Suci

Perpustakaan ini mengandungi lebih 700 buku tulisan tangan dan banyak sumber yang berharga dan unik untuk penyelidikan dalam bahasa dan seni Eropah Armenia dan zaman pertengahan. Muzium ini memaparkan banyak artifak dari sejarah katedral dan masyarakat Armenia di Isfahan, termasuk:

  • titah 1606 Shah Abbas I menubuhkan Julfa Baru;
  • beberapa fatwa oleh Abbas I dan penggantinya yang mengutuk dan melarang campur tangan, atau penganiayaan, orang Armenia dan harta benda dan hal ehwal mereka;
  • mesin cetak bersejarah dan buku pertama dicetak di Iran;
  • pakaian, monstrances, chalices dan lain-lain artifak sakramenal;
  • Pakaian Safavid, permaidani, lukisan Eropah yang dibawa balik oleh pedagang Armenia, sulaman, dan khazanah lain daripada warisan perdagangan masyarakat;
  • paparan etnologi yang menggambarkan aspek budaya dan agama Armenia;
  • paparan luas gambar, peta dan dokumen Turki (dengan terjemahan) yang berkaitan dengan 1915 pembunuhan beramai-ramai Armenia di Turki.

Katedral ini telah banyak mempengaruhi seni bina dan rawatan hiasan bagi banyak gereja Ortodoks berikutnya di rantau ini.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b David Blow. "Shah Abbas: The Ruthless King who Became an Iranian Legend" I.B. Tauris. (asal dari University of Michigan) ISBN 1845119894 ms 200
  2. ^ R. Shayeste. "Vank Cathedral". Iran Gazette. Dicapai pada 23 April 2020.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Templat:Gereja Armenia Templat:Wilayah Esfahan

Templat:Keuskupan Gereja Apostolik Armenia