Katee Sackhoff

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Katee Sackhoff
Kelahiran
Kathryn Ann Sackhoff

(1980-04-08) 8 April 1980 (umur 44)
Nama lainKatee Sachoff
AnugerahSaturn Award for Best Actress on Television
2005 Battlestar Galactica

Kathryn Ann Sackhoff (lahir 8 April 1980 di Portland, Oregon), juga dikenali sebagai Katee Sackhoff, merupakan pelakon Amerika Syarikat. Beliau sedang membintangi sebagai Kapten Kara "Starbuck" Thrace menerusi rancangan televisyen terbabitan Sci Fi Channel Battlestar Galactica. Pada 2004 beliau telah dicalonkan untuk Anugerah Saturn dalam kategori "Best Supporting Actress in a Television Series" untuk kerja beliau dalam siri mini Battlestar Galactica. Pada May 2006, beliau memenangi Anugerah Saturn untuk lakonan sama.

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Sackhoff telah mempunyai banyak lakonan di filem-filem seperti Halloween: Resurrection, dan dalam televisyen, termasuklah siri The Education of Max Bickford dan kemunculan tetamu di rancangan Amerika Syarikat seperti ER dan Cold Case. Beliau bermainkan sebagai lakonan utama dalam filem aksi/sains cereka The Last Sentinel, White Noise: The Light, dan How I Married My High School Crush.

Di dalam Battlestar Galactica, beliau yang dipilih sebagai Kara "Starbuck" Thrace, seorang juruterbang kapal pejuang dalam Armada Kolonial Colonial. Dalam Battlestar Galactica asal, sebuah watak Starbuck adalah lelaki, dilakonkan oleh Dirk Benedict. Keputusan pencipta Ronald D. Moore untuk mengubah jantina watak untuk sezaman adalah asalnya menimbulkan kontroversi dengan peminat siri asal, tetapi sebanyak daripada mereka yang bersetuju dengan lakonan Sackhoff sebagai juruterbang.

Sackhoff yang telah dipilih sebagai Sarah Corvus di Bionic Woman.[1] Sackhoff juga baru-barunya membekalkan latar askar perempuan dalam permainan video bertajuk Halo 3.

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Sackhoff bertumbuh di St. Helens, Oregon.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Sackhoff Guests on "Bionic Woman", SciFi.com, March 21, 2007

Pautan luar[sunting | sunting sumber]