Kategori:Gelaran istana

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kategori ini adalah untuk jenis Kakitangan Istana (walaupun sering kali sangat gah), pembantu, pengikut, pelayan sosial dan domestik di Istana Raja atau Orang Besar yang lain.

Kategori Gelaran Istana ini dirancang untuk menyenaraikan Pejabat dan Gelaran lain yang menandakan Perkhidmatan kepada istana diraja atau bangsawan:

  • baik yang digunakan oleh istanawan melayani para kerabat diraja, bangsawan, gerejawi, ketenteraan atau lain-lain
  • atau yang dipegang oleh istanawan kehormat, fungsi yang peranan nominalnya sudah tidak ada lagi, tetapi memainkan peranan upacara, sesekali atau kehormatan, selalu bersifat teknikal, di dalam Istana.

Ini juga dapat memasukkan istilah yang berkaitan, terutama yang lebih umum, yang agak tinggi. Ada yang dihubungkan dengan menjadi bangsawan.

Gelaran 'Monarki, Royalti, Aristokrasi atau Bangsawan', termasuk seperti Khan, Maharaja, tidak termasuk dalam kategori ini.

Disebabkan sebilangan gelaran hanya akan menjadi rintisan kecil, ia dapat dimasukkan di dalam (sub)bahagian halaman yang berurusan dengan gelaran utama (seperti gelaran yang menerbitkan gaya lain dan/atau yang digabungkan) atau istilah lebih umum, dan oleh itu tidak boleh disenaraikan secara berasingan di sini.

Subkategori

Kategori ini hanya mempunyai subkategori berikut.

D

Laman-laman dalam kategori "Gelaran istana"

Kategori ini mengandungi sebuah laman berikut.