Kaunseling Nouthetic

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kaunseling Nouthetic (Greek: noutheteo, nasihatilah) adalah satu bentuk kaunseling bimbingan dan nasihat yang memegang kaunseling yang harus berdasarkan sepenuhnya kepada Bible dan bertumpu kepada dosa, dan bahawa khatan arus perdana psikologi sebagai kemanusiaan, radikal sekular dan pada dasarnya bertentangan dengan Kristian. Pandangan ini telah dimaktubkan oleh Jay E. Adams, seorang profesor teologi praktikal di Seminari Teologi Westminster, dalam Kompeten Peguam (1970) dan buku-buku seterusnya, dan telah membawa kepada pembentukan beberapa organisasi (contohnya Persatuan Kebangsaan Kaunseling Nouthetic dan Persatuan Majlis Bible) dan kursus seminari (contohnya di Kolej Sarjana < dan seminari menggalakkan ia. Pergerakannya telah mengkritik mereka yang mencari untuk mensintesiskan agama Kristian dengan pemikiran psikologi sekular, tetapi telah gagal untuk memenangi mereka kepada pendekatan yang semata-mata Bible. Sejak tahun 1993, pergerakan itu telah ditukar nama menjadi 'Kaunseling Bible ' (Biblical counseling) memberi penekanan penekanan pusat pada Alkitab. Ensiklopedia Baker Psikologi dan Kaunseling negeri itu, "tujuan Kaunseling Nouthetic adalah untuk melaksanakan perubahan dalam counselee dengan menggalakkan pematuhan yang lebih besar kepada prinsip-prinsip Kitab Suci."

Nota[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Clinton, Timothy E.; Ohlschlager, George W. (2002). Competent Christian counseling. Colorado Springs, Colorado: WaterBrook Press. ISBN 1578565170.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.