Kedalaman pampasan karbonat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kedalaman pampasan kalsit (CCD) ialah kedalaman di dalam lautan di bawah yang kadar bekalan kalsitnya (kalsium karbonat) jatuh membelakangi kadar pensolvatan, supaya tiada kalsit dipulihara. Kedalaman pampasan aragonit (ACD) menggambarkan tingkah laku sama dalam rujukan karbonat aragonit.

Kalsium karbonat tidak boleh larut secara perlu di perairan permukaan laut kini. Cangkerang plankton berkapur mati tenggelam ke perairan lebih dalam boleh dikatakan tidak terubah sehingga mencapai lisoklin tempat keterlarutan meningkat secara mendadak. Menjelang masa CCD dicapai kesemua kalsium karbonat telah terlarut menurut persamaan ini:

Plankton berkapur dan zarah enapan boleh dijumpai di turus air di atas CCD. Sekiranya dasar laut berada di atas CCD, enapan dasar boleh mengandungi enapan berkapur dipanggil ooz berkapur yang pada dasarnya merupakan sejenis batu kapur atau kapur. Sekiranya dasar laut terdedah di bawah CCD cangkerang halus CaCO3 akan larut sebelum mencapai paras ini, mencegah pemendapan enapan karbonat, melainkan dasar laut berada di atas CCD, contohnya di sepanjang sebatang permatang tengah laut. Apabila dasar laut tersebar pengecutan terma plat mungkin membawa lapisan karbonat di bawah CCD; lapisan karbonat mungkin dicegah daripada bersaling tindak dengan air laut secara kimia dengan mengatasi enapan seperti lapisan ooz bersilika atau lempung abis memendap di atas lapisan karbonat.[1]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Thurman, Harold., Alan Trujillo. Introductory Oceanography.2004.p151-152